کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۵۹۳۲
تاریخ خبر:

كلاهبرداری با كرايه حساب و وعده حقوق بالا

كلاهبرداری با كرايه حساب و وعده حقوق بالا

روزنامه ‌هفت صبح، سارا سبزی| اين ماجرا درباره روي ديگر كلاهبرداري با ارسال لينك جعلي سهام عدالت است؛ جايي كه پول از حساب‌هاي خالي شده به حساب كساني واريز مي‌شود كه به هواي درآمد بيشتر آن را كرايه داده‌اند، اما نمي‌دانستند كه قرار است با آن كلاهبرداري شود. در اين شيوه كلاهبرداران از قربانيان خود درخواست مي‌كنند كه حساب‌هاي بانكي و ارز ديجيتال را خود براي اقدامات به ظاهر قانوني و تجاري در اختيارشان قرار دهند، ولي درواقع پول‌هاي غيرقانوني را با كمك اين حساب‌ها جابه‌جا مي‌كنند تا ردي از خودشان در مسير نماند.

آقاي «م» دو هفته پيش در اپليكيشن ديوار با آگهي كار در منزل روبه‌رو مي‌شود كه در آن ادعا شده بود بدون سرمايه مي‌تواند درآمد ماهيانه خوبي داشته باشد و فقط كافي است حسابش را در اختيار آگهي‌دهنده قرار دهد؛ گروهي كه به نام صرافي ارز ديجيتال، از حساب ديگران براي جابه‌جايي پول‌هاي دزديده شده استفاده مي‌كنند. ماجراي همكاري او با اين صرافي كلاهبردار فقط سه روز ادامه داشت.

او براي هفت صبح توضيح مي‌دهد كه « من به شغل دوم نياز داشتم و در سايت ديوار دنبال آگهي كار بودم.در يكي از آگهي‌ها نوشته بود: كار با مزاياي بالا در منزل، بدون نياز به سرمايه، فقط با يك تلفن همراه. پورسانت هم به صورت هفتگي پرداخت مي‌شود.بعد از اينكه پيام دادم، گفت سريع عكس كارت ملي را بفرست.

طوري كه به نظر مي‌رسيد خيلي عجله دارد! برايم تصويري از مجوز يك صرافي ارز ديجيتال فرستاد و گفت چون ما در اين زمينه فعاليت مي‌كنيم و گردش مالي بالايي داريم، نياز داريم از حساب‌هاي ديگران هم استفاده كنيم. مشكلي از نظر مالياتي برايتان ايجاد نمي‌كند و اگر هم مالياتي رد شود، شركت مشكل را حل مي‌كند.

اگر خوب كار كنيد، پول بيشتري هم مي‌گيريد. پرسيدم: چطور اطمينان مي‌كنيد كه پول‌هاي شما را نمي‌برم؟ گفتند كارت ملي شما را احراز هويت مي‌كنيم و مي‌توانيم به راحتي حساب‌هايتان را ببنديم. من قبل از شروع اين كار ديده بودم كه دوستانم حساب‌هايشان را در اختيار صرافي‌هاي ارز ديجيتال مي‌گذارند و فكر نمي‌كردم مشكلي پيش بيايد.»

‌كنترل همه حساب‌ها در دست صرافي كلاهبردار
بعد از گفت‌وگوهاي اوليه، به آقاي «م» گفته شد كه بايد در يكي ديگر از صرافي‌هاي ارز ديجيتال حسابي باز كند، اما در واقع آن حساب در دست كلاهبرداران قرار داشت تا به واسطه آن ارز ديجيتال تتر جابه‌جا كنند. آنها از او خواستند تا اطلاعات حساب‌ها و تصوير كارت‌هايش را هم بفرستد.

قرار بود بعد از در اختيار گرفتن حساب‌هاي آقاي «م»، پول‌هايي با منشا نامعلوم به حساب‌ها واريز شود و رمز دوم هم در اختيارشان قرار گيرد تا به راحتي از آنها برداشت كنند. در ازاي آن هم قول دادند كه به ازاي تراكنش‌هاي هفتگي به آقاي «م» دستمزد بدهند. اين همكاري و جابه‌جايي پول سه روز ادامه داشت و حتي تعدادي تتر هم با حساب او جابه‌جا شد.

طبق مقررات اين صرافي‌ها، قبل از انجام تراكنش‌ها با صاحب حساب تماس گرفته مي‌شود تا مطمئن شوند كه كار از طرف خودش انجام مي‌شود؛ «م» هم تاييد كرده بود كه خودش برداشت تتر را انجام مي‌دهد، اما همه اين كار توسط تيم كلاهبردار انجام مي‌شد.

‌مالباخته‌ها پیدا شدند
سه روز بعد از شروع اين كار، مردي از شهر كازرون با «م» تماس مي‌گيرد و مي‌گويد كه «از حساب يكي از دوستان من پولي برداشته و به حساب تو واريز شده است. مي‌دانم اطلاعات حسابت را به شخص ديگري داده‌اي؛ به همين دليل هم مسئوليت آن هم با خودت است.» او به هفت صبح مي‌گويد كه «همان جا به پشتيباني صرافي تقلبي پيام دادم، ولي جواب دادند كه آن مرد با ما مشكل دارد و از ما شكايت كرده است.

گفتم تا مدارك ديگري نبينم يا حضوري به شركت شما مراجعه نكنم، همكاري را ادامه نمي‌دهم. همان لحظه همه پيام‌هاي تلگرام پاك شد و متوجه شدم ماجرا كلاهبرداري است. تا آن زمان حدودا 70 ميليون به حساب من ريخته شده بود؛ از اين رقم 30 ميليون تومان توسط همان صرافي برداشته شد و باقي در حساب من باقي ماند.»

يك ساعت بعد از اين ماجرا، از پليس فتاي زنجان با «م» تماس گرفته شد. فرداي همان روزهم زني از تبريز به او زنگ زد و گفت كه اين پول تولد فرزندم بود كه به حساب شما ريخته‌ شده است. يكي از كساني كه حسابشان خالي شده، لينكي درباره سهام عدالت را باز كرده بود و به هواي دريافت سود بيشتر، اطلاعاتش را وارد كرده و همان لحظه حسابش خالي شده بود.

‌شهر به شهر برای پرداخت بدهی
تا امروز پرونده اين كلاهبرداري در پليس فتا ثبت شده و آقاي «م» هم بايد شهر به شهر به سراغ مالباخته‌ها برود و پولي كه از حسابشان برداشت شده را پس دهد. علاوه بر اين، او به سايت ديوار هم گزارش داد كه آگهي صرافي كلاهبردار را بردارند، اما هنوز اين درخواست از طرف كارشناسان آنها تاييد نشده و در پاسخ به پيگيري دليل تاخير، فقط توضيح دادند كه بايد دستورالعمل‌هاي ديوار را مي‌خوانديد تا مورد كلاهبرداري قرار نگيريد.

کدخبر: ۵۴۵۹۳۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر