کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۳۳۸۲۶
تاریخ خبر:

گرتا تونبرگ از نوع ایرانی

روزنامه هفت صبح| در دو سال گذشته روزنامه‌های بزرگی از‌جمله واشنگتن‌پست، نیویورک‌تایمز، سی‌ان‌ان، بیزنس اینسایدر، گاردین و… درباره سوفیا کیانی 21‌ساله و فعالیت‌های او نوشته‌اند. دختری ایرانی-آمریکایی که از 17‌سالگی فعالیت جدی خود را برای اطلاع‌رسانی درباره تغییر اقلیم به بیش از صد زبان دنیا شروع کرده و حالا جوان‌ترین مشاور سازمان ملل متحد است.

ماجرای وارد شدن سوفیا به دنیای اکتیویسم بر‌می‌گردد به زمانی‌که برای تابستان به ایران آمده و متوجه شده بود در برخی شهرهای ایران روزانه افرادی هستند که به‌خاطر آلودگی هوا کارشان به بیمارستان می‌کشد و آسمان شب تهران از شدت آلودگی ستاره‌ای ندارد. وقتی دلیل این اتفاق را برای بستگان ایرانی خود بازگو کرد، متوجه شد بسیاری از آن‌ها اطلاعات درستی از تغییر اقلیم و گرم شدن زمین ندارند.

سوفیا می‌گوید آن زمان متوجه شد رسانه‌های معدودی در ایران به مشکلات تغییر اقلیم می‌پردازند و در حالی که 75‌درصد مردم جهان به زبان انگلیسی صحبت نمی‌کنند، 80‌درصد مقالات مربوط به تغییر اقلیم به زبان انگلیسی نوشته شده است. در نتیجه تصمیم گرفت در این زمینه دست به کار شود. خودش در دوران راهنمایی مقالاتی را به زبان فارسی برای بستگانش ترجمه کرد و در 17سالگی تصمیم گرفت این اقدام را گسترش دهد و سازمانی رسمی به‌نام «کاردینال‌های اقلیم» راه‌اندازی کرد تا پژوهش‌های محیط‌زیستی به زبان‌های مختلف ترجمه شود.

کاردینال نام یک نوع پرنده بومی آمریکایی است که با این انتخاب اسم به‌گونه‌ای سمبل اطلاع‌رسانی به سراسر جهان شده است. این سازمان غیر‌انتفاعی خیلی سریع توسط تیک‌تاک و شبکه‌های اجتماعی دیگر شناخته شد و حداقل 10هزار نوجوان از بیش از 80 کشور مختلف داوطلب شدند تا مقاله‌ها را به 100 زبان دنیا ترجمه کنند.

راه‌اندازی این سازمان در سال 2020 باعث شد تا کیانی جوان‌ترین مشاور سازمان ملل در تاریخ آمریکا در زمینه تغییر اقلیم شود. در این مدت کوتاه او توانسته در تد تاک سخنرانی داشته باشد و بیش از دو میلیون بار دیده شود. او همچنین در دانشگاه‌های برتری از جمله هاروارد و کمبریج سخنرانی کرده و خودش هم در دانشگاه استنفورد مشغول به تحصیل در رشته علوم آب و هوایی و سیاست‌های سلامت است.

کیانی که با مادر، پدر و خواهر کوچکتر خود در ویرجینیا آمریکا زندگی می‌کند، در دوران مدرسه هم دانش‌آموز درخشانی بود و توانست با تیمش برنده المپیاد علوم شود. ورژن ایرانی-آمریکایی گرتا تونبرگ، فعال محیط‌زیست سوئدی در سال 2020 توسط مجله «وایس» یکی از «بیست انسان سال» معرفی شد. او همچنین در سال‌های 2021 و 2022 توسط دو مجله «ووگ» و «فوربس» به‌عنوان برترین فعال محیط‌زیست انتخاب شده است.

کدخبر: ۵۳۳۸۲۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • mohsen.nour

    خوب می شد یه وب سایت معرفی می کردید کار دینال‌های اقلیم مطالبی در باره اسقف های مسیحی در کردستان عراق تدی گوگل نشان می دهد اقلیم کردستان