کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۵۱۶۶
تاریخ خبر:

چرا صخره مشهور ‌جزیره هرمز از بین رفت‌؟

روزنامه هفت صبح، مهلا جوادپور| صخره «روزنه دریا» که قابی طبیعی و گِلی از دریای آبی خلیج‌فارس بود، فرو ریخت و برای همیشه از بین رفت. این صخره که در جزیره هرمز و در یک کیلومتری ساحل لاک‌پشت‌ها و غار رنگین‌کمان واقع شده، از جاذبه‌های دیدنی این جزیره بود. در گذشته بسیار بزرگ بوده اما به مرور زمان با امواج آب فرسوده و سوراخی در وسط آن ایجاد شده بود که منظره‌ای زیبا را ‌ساخته بود.

ساحل روزنه دریا که در ضلع جنوب شرقی جزیره هرمز قرار دارد، به ساحل محیط زیست، صخره روزنه دریا و روزنه دریای هرمز معروف است. از آن‌جایی که جزیره هرمز از مقاصد پر رفت و آمد گردشگران ایرانی و خارجی است، بسیاری دلیل فرو ریخته شدن این صخره را کمپ زدن‌های متعدد گردشگران روی این صخره می‌دانند. حتی کسی شاهد است که گردشگران برای کمپ زدن روی آن باهم دعوا می‌کردند. با این حال افرادی هم هستند که به قاطعیت این فرضیه را رد می‌کنند.

رس، عامل فروریزی
روز گذشته که تصاویری از فرو ریخته شدن روزنه دریا منتشر شد، سرپرست بخشداری هرمز بندرعباس، محمد زرنگاری، توضیح داد که این صخره به‌طور طبیعی فروریخته و هیچ‌گونه دخالت انسانی در آن نقشی نداشته است. به گفته او این صخره در جایی قرار دارد که دریا در حال حرکت و پیشروی است و رفت و آمد آب و هجوم امواج به ساحل سنگی، باعث فرسایش بخش‌های ضعیف‌تر روزنه دریا و فرو ریختن آن شده است. هفت صبح برای راستی‌آزمایی این فرضیه‌ها با دو فعال محیط زیست صحبت کرد.

حسین بردال که از فعالان محیط زیست هرمز است، در گفت‌و‌گو با هفت صبح می‌گوید: «صخره روزنه دریا از گل رس تشکیل شده است. به دلیل حجم آب و موج‌ و همچنین جزر و مدهای طولانی این صخره فرسوده شده. حتی ۱۵-۱۶ سال پیش که من به آنجا رفتم این صخره در حال تخریب بود.» او به نقل از یکی از اهالی می‌گوید: «این اولین صخره‌ای نیست که فرو می‌ریزد. چون جنس صخره‌ها از رس است، به‌راحتی فرسوده می‌شود.

چون این صخره معروف بوده حالا مورد توجه قرار گرفته وگرنه مسئله‌ای عادی است.» بردال در جواب این سوال که آیا گردشگران روی این صخره کمپ می‌کردند، می‌گوید: «این صخره به دلیل ارتفاع و مسیری که دارد برای گردشگران قابل دسترسی نیست که کسی بخواهد کمپ کند. اکثرا در کنار ساحل و پایین صخره کمپ می‌کنند. من آنجا نبودم و شاهد نیستم اما عوامل طبیعی نقش پررنگ‌تری در فرو ریختن این صخره داشته است.»

کسی مقصر نیست
ابراهیم رفیعی که یکی دیگر از فعالان این منطقه است به هفت صبح می‌گوید: «ریزش این صخره‌ها خود به‌خود است، به‌خاطر جنس خاک و محل قرارگیری آن می‌ریزند. حتی شکل‌گیری آن هم به همین صورت است. ساخته می‌شوند و روزی می‌ریزند. دقیقا عین همین صخره را در کوشکنار پارسیان هرمزگان داشتیم. این صخره بسیار بزرگ‌تر از روزنه دریا بود. خودش تشکیل شد و خودش هم فرو ریخت. با این‌که انسان هر جا که پا بگذارد باعث تخریب و تغییر می‌شود اما گردشگران تنها دلیل این فرو‌ریزی نمی‌توانند باشند.»

او که اخیرا عکسی از روزنه دریا در اینستاگرام خود به اشتراک گذاشته بود، می‌گوید: «من دو روز قبل از ریختن صخره به هرمز رفته بودم و از دور از روزنه دریا عکس گرفتم. دیروز به من زنگ زدند و گفتند صخره ریخته. من ندیده‌ام روی آن کمپ کنند اما بعد از این‌که من استوری گذاشتم خانم زارع که یکی از هنرمندان هرمزگان است گفت دیده است که دو گروه برای کمپ زدن روی صخره دعوا می‌کردند.» اگر روی صخره هم کمپ نکرده باشند به گفته آقای رفیعی زیر آن کمپ می‌شده است. او حتی دیده است که زیر آن عروسی گرفته‌اند و نی‌انبون می‌زنند.

او ادامه می‌دهد: «بالاخره سر و صدا و این حجم از گردشگر تخریب آن را تسریع می‌کند اما نمی‌تواند تنها دلیل ریختن آن باشد. اینجا زمین‌لرزه‌های کوچک می‌آید و ممکن است به این دلیل ریخته باشد.» به گفته او از پشت ساحل محیط زیست می‌توان روی صخره رفت اما نمی‌توان روی طاق آن کمپ زد. دکتر احمد نادعلیان که هنرمند ساکن هرمز است، بعد از این اتفاق در اینستاگرام خود پستی گذاشت که نشان می‌دهد بعد از ریختن این روزنه، حدود صد متر جلوتر روزنه دیگری ایجاد شده و گویا تا به حال کسی آن را ندیده است.

کدخبر: ۴۵۵۱۶۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر