کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۱۹۱۰
تاریخ خبر:

آنالیز | تلویزیون و انتخابات؛ دور دوم

آنالیز | تلویزیون و انتخابات؛ دور دوم

آخرین تصمیمات درخصوص تبلیغات تلویزیونی دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری

هفت صبح| ‌ روز گذشته و همزمان با قطعی شدن اینکه هیچ یک از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در مرحله اول موفق به کسب اکثریت مطلق آرا نشدند، دبیر ستاد انتخابات صدا و سیما نکاتی را مطرح کرد.

 

منظر اول| تصمیمات

 

محمدصالح مفتاح در گفت‌وگو با ایرنا درباره آخرین تصمیمات درخصوص تبلیغات تلویزیونی دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: منتظر تایید نتایج آرا توسط شورای محترم نگهبان هستیم و تبلیغات تلویزیونی دو نامزد مرحله دوم پس از آن آغاز می‌شود. با هدف فراهم ‌آوردن شرایط عادلانه برای دو نامزد حتما قرعه‌کشی هم خواهیم داشت. مفتاح در پاسخ به سوالی درباره نحوه برگزاری مناظره‌ها گفت:

 

برگزاری مناظره باید به تایید کمیسیون بررسی تبلیغات برسد و صداوسیما در این رابطه به تنهایی تصمیم گیرنده نیست. مفتاح همچنین به ایسنا گفت: این برنامه‌ها خارج از الگوهای دوره قبل نیست اما پیشنهادهای جدیدی هم داریم که در جلسه کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری ارائه و بررسی خواهد شد و در صورت نهایی شدن، قرعه‌کشی هم امروز (شنبه 9 تیر) انجام خواهد شد. مفتاح درباره برگزاری میزگردهای تخصصی نیز بیان کرد: برگزاری میزگرد در دور دوم پیشنهاد ما نیست اما در نهایت مطابق قانون، اعضای کمیسیون بررسی تبلیغات برنامه‌ها را نهایی می‌کنند.

 

منظر دوم| انتقادات و پیشنهادات

 

پس از مصاحبه دبیر ستاد انتخابات صدا و سیما شاهد نقدها و نظرهای مختلف درباره رویکرد رادیو و تلویزیون در مرحله اول انتخابات بودیم. برخی عقیده دارند، شیوه مناظره‌های تلویزیونی یکی از عوامل منفی در مشارکت مردم است. آنها می‌گویند مهم‌ترین جایی که می‌تواند ایجاد هیجان کند و باعث ترغیب قشرهای مختلف به رای دادن شود، مناظره‌های تلویزیونی است. با این حال مدل برگزاری مناظره‌ها به گونه‌ای بود که اعتراض همگانی را به دنبال داشت.

 

عدم شکل‌گیری واقعی بحث میان شش نامزد، کلی بودن پرسش‌های مطرح شده، جواب‌های‌ کلی نامزدها، زمان طولانی مناظره و ... از مواردی است که مورد انتقاد قرار گرفت. در مقابل، میزگردها به خاطر اینکه فرصت مناظره در آن ایجاد می‌شد، توانستند جبران کنند. در این میزگردها که هر بار یک موضوع خاص داشت، هر نامزد با دو مشاور مقابل سه کارشناس می‌نشست. باید دید تلویزیون برای دور دوم انتخابات چه طرحی برای مسعود پزشکیان و سعید جلیلی دارد.

کدخبر: ۵۶۱۹۱۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر