وزیر نفت با توجه به نگرانی‌ از پیامدهای احتمالی شیوع کرونا در برخی مناطق به‌ویژه چین برای رشد اقتصادی جهان و آسیب‌های احتمالی برای تقاضا، اظهار کرد: نگرانی‌هایی درباره احتمال مازاد عرضه نفت در ماه‌های پیش‌رو وجود دارد. او گفت: مطابق تصمیم سی‌وسومین نشست اوپک‌پلاس، مقرر شد از ماه نوامبر ۲۰۲۲ مجموع تولید کشورهای عضو ائتلاف ۲ میلیون بشکه در روز کاهش یابد؛ در این نشست دوباره تصمیم گرفته شد کاهش دو میلیون بشکه‌ای تا پایان سال ۲۰۲۳ ادامه یابد، به‌دنبال ارزیابی از شرایط و با توجه به گزارش‌های ارائه شده از سوی کمیته وزارتی نظارت بر توافق اوپک‌پلاس، اعضای اوپک‌پلاس بر اجرای تصمیم نشست پیشین اوپک‌پلاس مبنی بر کاهش تولید به میزان دو میلیون بشکه در روز از ماه نوامبر تا پایان سال ۲۰۲۳ تاکید کردند.

در اجلاس ۱۲ آذر هم موارد اداری، مالی و مدیریتی متعدد مطرح و از سوی دبیرخانه اوپک گزارش داده شده بود، از جمله این موضوعات، بررسی گزارش مالی سال ۲۰۲۲ دبیرخانه اوپک بود که در آن، به وضعیت مالی نامناسب دبیرخانه اوپک بدلیل افزایش معوقات حق‌ عضویت‌های برخی کشورهای عضو اوپک اشاره شد. اوجی در این باره گفت: در این زمینه، تحریم‌های یکجانبه ظالمانه آمریکا بر ضد کشورمان و محدودیت‌های موجود برای انتقال پول منجر به بروز مشکلاتی برای انتقال پول شده که به محض یافتن راهکار، جهت پرداخت حق عضویت جمهوری اسلامی ایران اقدام خواهیم کرد؛ از دیگر موارد دستورکار اجلاس کنفرانس اوپک، بازبینی استراتژی بلندمدت اوپک بود که به تصویب کنفرانس وزارتی اوپک رسید.

منبع: شانا

برای پیگیری اخباراقتصادیاینجا کلیک کنید.