کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۲۴۸۸۹
تاریخ خبر:

قاب تاریخ| تختی، هما اعلم، غلامرضا پهلوی و فولکس‌ بیتل

روزنامه هفت صبح،‌ مرتضی كليلی ‌| ‌با قاب تاريخ به ایران قدیم سفر‌ و یادی ‌‌از ‌گذشته مي‌كنيم. در تهیه این مجموعه، از تصاویر كمتر ديده ‌شده‌اي استفاده شده که تماشاي آنها خالی از لطف نيست. عكس‌هايي از مشاهير تاريخ معاصر ايران، شهرهاي ايران، خودروهای نوستالژیک، عكس‌هاي فوتبالي‌ و… براي ديدن تصاوير و شرح آن ادامه مطلب را بخوانيد.

قاب مشاهیر
تصویری از غلامرضا تختی در حال صرف صبحانه در بازی‌های آسیایی ۱۹۵۸ توکیو. سال 1337

قاب تاریخ
هما اعلم، از عروس رضاخان تا سرطان در جوانی؛ غلامرضا پهلوی در سال ۱۳۲۶ با هما اعلم دختر امیر اعلم (موسس بیمارستان امیر اعلم) و پزشک رضاشاه که از طرف مادری نوه وثوق‌الدوله بود، ازدواج کرد. عصر اسلام نوشت: هما اعلم متولد‌ ۱۳۱۰ بود. ثمره این ازدواج دو فرزند است به نام‌های مهرناز که در سه سالگی بر اثر بیماری درگذشت و پسرش به نام بهمن. شاهپور غلامرضا و هما بعد از هفت سال زندگی مشترک طلاق می‌گیرند و پس از چند ماه، هما اعلم با مهندس احمد‌علی ابتهاج صاحب کارخانه سیمان ری و مهندس راه و ساختمان ازدواج کرد و صاحب دو دختر شد‌.

مهندس ابتهاج همچنین از سال ۱۳۳۲ تا ۱۳۳۳ ریاست فدراسیون وزنه‌برداری و مدتی نیز ریاست فدراسیون شمشیربازی ایران را بر‌عهده داشت.توران امير‌سليماني در اين باره مي‌گويد: «يك روز نشسته بودم كه والا‌حضرت، تنها و خيلي ناراحت آمد و گفت، «‌امروز هما خانم پس از صرف صبحانه بي‌جهت گفت كه من به منزل مادرم مي‌روم و ديگر هم برنمي‌گردم، در حالي كه حتي كلمه‌اي هم جروبحث نكرديم و دلتنگي و دعوايي بين ما پيش نيامد!

من شب قضيه را به ملك‌پور گفتم و او گفت: «‌راستش مدتي است كه من درباره هما خانم حرف‌هايي مي‌شنوم. از قرار، آقاي ابتهاج مدتي است كه با ايشان سواري مي‌كند. غلامرضا پيشكار خود، گيلانشاه را نزد مادر هما اعلم فرستاده كه بپرسد علت اين رفتار هما چيست و مادرش در جواب گفته: من نمي‌دانم. همين قدر مي‌دانم كه مي‌گويد من نمي‌روم و طلاق مي‌خواهم. در هر حال تلاش درباريان به نتيجه نرسيد و هما و غلامرضا پس از هفت سال زندگي مشترك از هم جدا شدند.

هما هم پس از سه ماه با فرد محبوب خود، ابتهاج ازدواج كرد». ‌در سال ۱۳۵۵ ‌ احمدعلی ابتهاج با اتومبیلش در جاده هراز بین آب اسک تا پلور (محل حادثه به «پیچ ابتهاج» شهرت دارد) به عمق دره سقوط کرد و جسدش را آب برد و دیگر اثری از وی به دست نیامد. هما در جوانی به بیماری سرطان موروثی که در خانواده مادری‌اش (افسر وثوق‌الدوله) رواج داشت، در سال ۱۳۵۰ ‌درگذشت.

قاب نوستالژی 1
یکی از لیست‌های اصلاح‌طلبان در انتخابات دوره اول شورای شهر تهران در سال 1377 را روی دیوار پشت دخترک واکسی ‌می‌بینید.(از صفحه علی ملیحی)

قاب نوستالژی 2
عکس یادگاری با فولکس‌ بیتل ۱۹۶۰ صفر کیلومتر - دهه 40؛ این اتومبیل‌ دارای موتور پایه ۱۱۰۰ ‌و ۱۳۰۰ سی‌سی‌ و در بخش عقب اتومبیل است. این محصول از سیستم هوا خنک ‌روی موتور‌های خود استفاده می‌کند و فاقد رادیاتور آب است‌ .طراحی‌ای که سپس در سال ۱۹۶۰ ‌‌روی ترانسپور استیشن اجرا ‌‌و نسخه اولین آنها T1 نامگذاری شد. شرکت سهامی ثابت پاسال ‌در دهه 30 در خیابان سعدی جنوبی ‌نمایندگی اتومبیل‌های فولکس‌واگن ‌بود و از اواخر این دهه ‌تعداد قابل‌توجهی فولکس ترانسپورت t1و t2 و فولکس‌واگن بیتل وارد کرد.‌(کلاسیک‌کار)

کدخبر: ۵۲۴۸۸۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر