کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۰۶۰۶
تاریخ خبر:

تیم ملی، فردا مقابل ازبکستان چگونه خواهد بود؟ / توقف اجباری در جوانگرایی

تیم ملی، فردا مقابل ازبکستان چگونه خواهد بود؟ / توقف اجباری در جوانگرایی

قدرت ازبکستان و آمادگی دو ستاره لیگ‌برتری‌اش، به احتمال زیاد باعث توقف مقطعی پروژه جوان‌سازی تیم ملی خواهد شد

هفت صبح| تیم ملی فوتبال ایران در دیداری پرگل با نتیجه 4 بر 2 از سد هنگ‌کنگ گذشت. در این دیدار عملکرد خوب فاز تهاجمی تیم ملی و نمایش پرانتقاد خط دفاع و دروازه به چشم کارشناسان و فوتبال‌دوستان آمد. ملی‌پوشان همانند بازی رفت به حریف کم‌نام‌ونشان خود 4 گل زدند ولی برای اولین‌بار شاهد دریافت 2 گل از این تیم در یک بازی بودیم. با این پیروزی صدرنشینی تیم ملی در گروهش ادامه یافت اما ازبک‌ها هم با پیروزی 3 بر یک مقابل ترکمنستان، درست مثل ایران 13 امتیازی شدند و فقط با تفاضل گل کمتر در رده دوم گروه قرار گرفتند. حالا قرار است سه‌شنبه شب، ایران و ازبکستان در بازی برگشت مقابل هم قرار بگیرند، این بار در ورزشگاه آزادی و در یک بازی که ظاهرا تشریفاتی است اما از جنبه‌های مختلفی برای هر دو تیم مهم است. آمادگی ستاره‌های لیگ‌برتری ازبکستان یعنی ماشاریپوف و اورونوف هم حساسیت این بازی را دو‌چندان کرده است.

 

دیدار سه‌شنبه با ازبکستان، هم برای سرگروهی اهمیت دارد و هم یک بازی تدارکاتی جدی به‌حساب می‌آید و احتمالا کادرفنی تیم ملی برای این مسابقه تغییراتی در خط دفاع و دروازه به‌وجود می‌آورد تا اشتباهات بازی قبل تکرار نشود. ضمن اینکه در رنکینگ بعدی فیفا هم تاثیر زیادی دارد. ازبکستان در بازی رفت، با اینکه در نیمه اول با دو گل از ایران عقب افتاد‌ اما در نیمه دوم، با تعویض‌های خوب کاتانچ و آمدن اوستون اورونوف به میدان، بازی را به تساوی کشاند. کادر فنی تیم ملی در مهار اورونوف ناتوان نشان داد و ستاره فعلی پرسپولیس، یک گل زد و یک پاس گل هم داد. در سوی دیگر، ازبک‌ها در نیمه دوم، تک‌تک ستاره‌های تیم ملی را مهار کردند و ایران در 45 دقیقه دوم بازی، تقریبا هیچ فرصت خوب گلزنی به دست نیاورد.

  

بازگشت بیرو به درون دروازه

 

پیام نیازمند نتوانست توقعات را برآورده کند و در مصاف با هنگ‌کنگ یک اشتباه منجر به گل داشت و در یکی دو صحنه دیگر هم واکنش‌های ضعیفی از خود نشان داد. با این اوصاف به نظر می‌رسد امیر قلعه‌نویی برای جدال با ازبکستان، به گلر اصلی خود روی بیاورد و از علیرضا بیرانوند در درون دروازه استفاده کند. حسین پورحمیدی، دیگر دروازه‌بان دعوت‌شده است که احتمال بازی کردنش بسیار ضعیف خواهد بود.

  

کنعانی‌زادگان وارد می‌شود

 

شجاع خلیل‌‍زاده و محمدامین حزباوی، زوج خط دفاعی تیم ملی مقابل هنگ‌کنگ بودند و نتوانستند مانع از فروپاشی دروازه شوند. حزباوی بعد از جدال با ترکمنستان، برای دومین‌بار در ترکیب تیم ملی قرار گرفت و باتوجه به تجربه ملی‌اش عملکرد چندان بدی نداشت اما شجاع خلیل‌زاده نتوانست انتظارات را برآورده کند. یار مستقیم او زننده گل اول هنگ‌کنگ بود. مدافع 35 ساله تراکتور به جز آن گل در چند صحنه دیگر هم می‌توانست تصمیمات بهتری اتخاذ کند. حال باید دید در دیدار با ازبکستان چه تغییر ‌یا تغییراتی در قلب خط دفاع ایجاد خواهد شد. اگر بخواهیم نگاهی به گذشته بیندازیم باید منتظر ورود محمدحسین کنعانی‌زادگان به جای حزباوی در ترکیب اصلی باشیم. اما ممکن است امیر قلعه‌نویی تصمیم بگیرد از دیگر مدافع مرکزی دعوت‌شده یعنی عارف غلامی بهره ببرد. بازیکنی که پس از مدت‌ها دوباره پیراهن تیم ملی را به تن کرد و دعوت شد.

  

جای رامین و صادق، خالی

 

یکی دیگر از نفرات جوانی که مقابل هنگ‌کنگ به میدان رفت، آریا یوسفی بود. بازیکن چندپسته سپاهان که مقصر اصلی گل نخست حریف به‌حساب می‌آمد. استفاده از بازیکنان کم‌تجربه در ابتدا چنین عواقبی هم دارد و نمی‌توان چندان به این بازیکن ‌ یا به کادرفنی تیم ملی خرده گرفت. با این وجود احتمالا در مصاف با ازبکستان شاهد تغییر در این پست باشیم. عدم دعوت از رامین رضاییان و مصدومیت صادق محرمی، تعداد گزینه‌های روی میز را تا حد‌ زیادی پایین آورده و صالح حردانی، تنها بازیکنی است که پست تخصصی‌اش، دفاع راست است. حردانی در مصاف با هنگ‌کنگ به عنوان بازیکن تعویضی وارد زمین شد و نمایش قابل قبولی از خود ارائه داد. به جز او عارف غلامی هم توانایی بازی به عنوان فول‌بک راست را دارد.

  

باز هم به جلالی اعتماد می‌شود؟

 

ابوالفضل جلالی پس از مدت‌ها دوباره برای تیم ملی بازی کرد و سمت چپ خط دفاعی مقابل هنگ‌کنگ به او سپرده شد. بهترین پاس گل‌دهنده لیگ بیست‌وسوم (در کنار ریکاردو آلوز) عملکرد مورد قبولی از خود ارائه کرد و باید دید نام او همچنان در بین نفرات اصلی دیده می‌شود یا قرار است میلاد محمدی به جمع 11 بازیکن ابتدایی بازگردد. میلاد، در مسابقه قبلی چند دقیقه‌ای به عنوان بازیکن تعویضی روانه میدان شد و جای جلالی را گرفت. امید نورافکن هم دیگر بازیکن تیم ملی است که قابلیت بازی در سمت چپ خط دفاعی را دارد.

 

حال باید دید در مسابقه سه‌شنبه شب تیم ملی با چه آرایشی و با چه نفراتی برابر ازبکستان قرار می‌گیرد. چیزی که مشخص است، اعمال تغییر یا تغییرات در خط دروازه و دفاع، نسبت به جدال با هنگ‌کنگ قطعی خواهد بود.

 

کدخبر: ۵۶۰۶۰۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر