کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۰۴۳۴
تاریخ خبر:

ضعف همیشگی یا تاوان جوانگرایی؟

ضعف همیشگی یا تاوان جوانگرایی؟

بیایید خوشبین باشیم و دریافت دو گل از هنگ‌کنگ را نتیجه طبیعی آغاز جوانگرایی در خط دفاع بدانیم

هفت صبح| تیم‌های ملی ایران و هنگ‌کنگ روز پنجشنبه برای نهمین‌بار در طول تاریخ، رودرروی هم قرار گرفتند و در حالی‌که در 8 بازی قبلی تنها یک‌بار دروازه تیم ملی ایران باز شده بود، شرایط در مسابقه روز پنجشنبه متفاوت بود و هنگ‌کنگی‌ها موفق شدند 2 گل به‌ثمر برسانند! در شرایطی حریف توانست به 2 گل برسد که امیدگل هنگ‌کنگی‌ها 69/0 بود و آن‌ها تنها 3 شوت در چارچوب داشتند که این آمار بیش از پیش ضعف خط دفاعی تیم ملی را نشان می‌دهد.

 

امیر قلعه‌نویی روز پنجشنبه به زوج شجاع خلیل‌زاده و محمدامین حزباوی اعتماد کرد که ناهماهنگی در خط دفاعی، نمایان بود. برای دیدار بعدی با ازبکستان، محمدحسین کنعانی‌زادگان بعد از گذراندن یک جلسه محرومیت، به فهرست تیم ملی باز می‌گردد و با توجه به اهمیت دیدار با ازبکستان، احتمالاً قلعه‌نویی به زوج خلیل‌زاده-کنعانی‌زادگان اعتماد خواهد کرد. در این میان اما آنچه واضح است اینکه در دوران جدید سرمربیگری امیر قلعه‌نویی در تیم ملی، مشکلات خط دفاعی نمایان بوده و دیگر خبری از کلین‌شیت‌های پرشمار و سریالی نیست.

  

4 بازی چشم‌انتظاری برای اولین کلین‌شیت

 

قلعه‌نویی در حالی دوره جدید حضورش روی نیمکت تیم ملی را آغاز کرد که ملی‌پوشان در وهله نخست برابر تیم ملی روسیه قرار گرفتند که آن مسابقه با تساوی 1-1 به پایان رسید. بعد از جدال با روسیه، تیم ملی ایران مقابل کنیا قرار گرفت که این مسابقه با برتری 2 بر یک ملی‌پوشان خاتمه یافت. سپس نوبت به حضور در تورنمنت کافا رسید که ملی‌پوشان برابر تیم‌های کم‌آوازه و درجه سوم فوتبال آسیا، یعنی افغانستان و قرقیزستان در حالی بردهای 6گله و 5گله به‌دست آوردند که ناکام در ثبت کلین‌شیت بودند تا اولین کلین‌شیت تیم ملی با هدایت امیر قلعه‌نویی در فینال مسابقات کافا برابر ازبکستان به‌ثبت برسد!

 

النعیمات، نوار کلین‌شیت‌های تیم ملی را قطع کرد

 

ملی‌پوشان در حالی در فینال کافا با ثبت کلین‌شیت پیروز شدند که سپس در 2 بازی دوستانه در فیفادی ماه سپتامبر موفق شدند برابر بلغارستان و آنگولا با ثبت کلین‌شیت پیروز شوند اما سپس در تورنمنت 4 جانبه اردن، دروازه تیم ملی ایران برابر تیم میزبان با گلزنی یزن النعیمات باز شد تا بعد از تنها 3 بازی، مجدداً نوار کلین‌شیت‌های تیم ملی قطع شود! کلین‌شیت برابر قطر و سپس هنگ‌کنگ در اولین بازی دور دوم انتخابی جام جهانی باعث شد تا 2 کلین‌شیت پیاپی در کارنامه ملی‌پوشان به‌ثبت برسد.

 

2 کلین‌شیت در 9 بازی

 

تیم ملی ایران در جدال با ازبکستان در مسابقات انتخابی جام جهانی، 2 گل دریافت کرد و سپس دروازه تیم ملی برابر بورکینافاسو باز شد. ملی‌پوشان در آخرین بازی دوستانه قبل از جام ملت‌های آسیا برابر اندونزی کلین‌شیت کردند اما سپس دروازه تیم ملی مقابل فلسطین باز شد تا سریال کلین‌شیت‌های تیم ملی ادامه‌دار نباشد. بااین وجود، دروازه تیم ملی در جدال با هنگ‌کنگ در دومین مسابقه مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا بسته ماند اما بعد از این مسابقه در 4 بازی پیاپی خبری از ثبت کلین‌شیت نبود و دروازه تیم ملی برابر تیم‌های ملی امارات، سوریه، ژاپن و قطر باز شد!

 

2 کلین‌شیت برابر ترکمنستان

 

شاگردان امیر قلعه‌نویی در 2 بازی پیاپی مقابل ترکمنستان در مسیر انتخابی جام جهانی 2026 موفق به‌ثبت 2 کلین‌شیت پیاپی شدند اما روز پنجشنبه ملی‌پوشان در جدال با هنگ‌کنگ 2 گل دریافت کردند تا در مجموع 22 بازی تیم ملی در دوران جدید سرمربیگری امیر قلعه‌نویی، تنها 9 کلین‌شیت به‌ثبت رسیده باشد و 17 بار دروازه تیم ملی باز شده که آماری ضعیف و ناامیدکننده محسوب می‌شود و نشان از ضعف ساختاری تیم ملی دارد. جالب آنکه در طول این 22 مسابقه، علیرضا بیرانوند، حسین حسینی، پیام نیازمند و حسین پورحمیدی شانس حضور در خط دروازه تیم ملی را به‌دست آورده‌اند.

 

مقایسه‌ای که بحران را نمایان می‌کند

 

تیم ملی در 22 بازی قبل از آغاز هدایت امیر قلعه‌نویی با هدایت دراگان اسکوچیچ و کارلوس کی‌روش در حالی برابر رقبایش به میدان رفت که 16 بار دروازه تیم ملی باز شد؛ با ذکر این نکته که در یک مسابقه برابر انگلیس 6 بار دروازه تیم ملی ایران فرو ریخت! نگاهی به آمار تیم ملی نشان می‌دهد که در این 22 مسابقه، 13 بار تیم ملی موفق به بسته نگه داشتن دروازه‌اش شده بود تا با توجه به مقایسه وضعیت تیم ملی با شرایط کنونی، ضعف‌های خط دفاعی تیم بیشتر نمایان شود.

 

تنها راه خوشبینی؛ تاوان جوانگرایی

 

در میان همه نگرانی‌ها، تنها چیزی که می‌تواند ما را به آینده تیم ملی خوشبین کند، تغییرات در خط دفاع و آغاز جوانگرایی است. مقابل هنگ‌کنگ، امین حزباوی، آریا یوسفی و ابوالفضل جلالی برای اولین بار در کنار هم در خط دفاع قرار گرفتند و شجاع خلیل‌زاده 34 ساله همچنان مورد اعتماد امیر قلعه‌نویی بود. همچنین محمد قربانی به جای سعید عزت‌الهی جلوتر از مدافعان در خط هافبک قرار گرفته بود. شاید تا حدودی طبیعی بود که این تغییرات منجر به بروز ناهماهنگی و ایجاد خطرات زیاد روی دروازه تیم ملی و دریافت دو گل از تیمی مثل هنگ‌کنگ باشد. البته تیم قلعه‌نویی با حضور باتجربه‌ترین مدافعان هم نشانی از آن تیم آهنین سال‌های گذشته ندارد اما فعلا هیچ راهی جز تحمل این شرایط و امیدواری به جوان‌تر شدن تیم ملی به خصوص در خط دفاع نداریم.

 

کدخبر: ۵۶۰۴۳۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر