کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۰۳۰۹
تاریخ خبر:

آقای سقوط

آقای سقوط

بعد از دو کار ناتمام در سیاه‌جامگان و نفت مسجدسلیمان، عنایتی سرانجام با هدایت یک تیم لیگ برتری راهی لیگ یک شد

هفت صبح| فوتبال همواره نشان داده که یک بازیکن موفق می‌تواند مربی ناموفقی باشد و در نقطه مقابل، یک مربی کاربلد می‌تواند دوران بازی ناموفقی داشته باشد و در سطح اول فوتبال جهان هم این موضوع قابل‌اثبات است. در سالیان گذشته ستاره‌های نام‌آشنای ایرانی توانسته‌اند در عرصه مربیگری موفق عمل کنند که شاید سرآمد آن‌ها یحیی گل‌محمدی و فرهاد مجیدی باشند اما در نقطه مقابل، ستاره‌های بزرگی هم بوده‌اند که برخلاف دوران بازی خود نتوانسته‌اند در عرصه سرمربیگری کارنامه قابل‌قبولی از خود به جای بگذارند.

 

رضا عنایتی که عنوان برترین گلزن تاریخ لیگ برتر را همچنان در اختیار دارد، با وجود آنکه در عرصه بازی، ستاره‌ای فرصت‌طلب بود و موفقیت‌های چشمگیری به‌دست آورد اما در دوران سرمربیگری‌اش نتوانسته روزهای خوبی را پشت سر بگذارد و فصل را در اوج سیاهی و ناکامی به پایان برد! جالب آنکه در سالیان گذشته به عنایتی در تیم‌های مختلف فرصت خودنمایی داده شده اما با این وجود، او بیش از آنکه طعم موفقیت را بچشد، تیره‌روزی و ناکامی را تجربه کرده است.

  

راه سقوط سیاه‌جامگان با عنایتی هموار شد

 

عنایتی بعد از آنکه در 41 سالگی از فوتبال خداحافظی کرد، اولین تجربه مربیگری‌اش را در تیم سیاه‌جامگان مشهد در نقش دستیار علیرضا مرزبان به‌دست آورد و خیلی زود جانشین مرزبان شد! او دوره‌ای کوتاه سکان هدایت قرمزومشکی‌پوشان را برعهده داشت که نتوانست کارنامه خوبی را از خود به جای بگذارد و سیاه‌جامگان با هدایت عنایتی در 12 بازی، 7 بار شکست خورد و تنها یک‌بار پیروز شد و این عملکرد ضعیف، مشکی‌پوشان را در مسیر سقوط به لیگ دسته اول قرار داد و داوود مهابادی هم در نقش جانشین عنایتی نتوانست سد راه  این اتفاق شد تا سیاه‌جامگان برای همیشه از سطح اول فوتبال ایران کنار برود!

  

هوادار، تنها نقطه درخشان کارنامه عنایتی

 

آقای گل فوتبال ایران بعد از دوران حضورش در سپاهان، مقطع کوتاهی در کسوت سرمربی قشقایی شیراز کارش را پیش برد که در آن تیم هم نتوانست موفق عمل کند و سپس هدایت هوادار را پذیرفت که موفق شد این تیم را از لیگ آزادگان به لیگ برتر بیاورد و سهمیه هوادار را هم در لیگ برتر حفظ کرد تا بزرگ‌ترین دستاورد دوران سرمربیگری عنایتی به‌ثبت برسد اما بعد از پایان لیگ بیست‌ویکم، او تصمیم به قطع همکاری با بنفش‌پوشان گرفت. این تنها نمره قبولی در کارنامه مربیگری رضا عنایتی است که تا حدودی فوتبال ایران را به آینده او امیدوار کرد اما حالا به نظر می‌رسد این فقط یک جرقه بوده و قرار نیست عنایتی در فوتبال ایران تبدیل به یک مربی خوب و آینده دار شود.

  

ناکامی در مسجدسلیمان

 

عنایتی فصل گذشته در مقطعی کوتاه سکان هدایت نفت مسجدسلیمان را پذیرفت که در 6 بازی، هیچ بردی به‌دست نیاورد و نفت در آستانه سقوط به لیگ دسته اول قرار گرفت. دو باخت 3 بر صفر مقابل استقلال و 3 بر یک مقابل پرسپولیس و 4 تساوی مقابل هوادار، پیکان، نساجی و صنعت نفت، نتایج عنایتی در نفت مسجدسلیمان بود. بعد از این 6 بازی عنایتی رفت و ابراهیم اشکش هدایت نفت را برعهده گرفت اما خبری از نجات نبود و نفت در پایان فصل به لیگ یک سقوط کرد.

  

فاجعه در تیم امید

 

بعد از این ماجرا، به نظر می‌رسید عنایتی مدتی استراحت کند اما با چراغ سبز امیر قلعه‌نویی، به شکلی عجیب و غیرمنتظره، رضا عنایتی سکان هدایت تیم امید ایران را پذیرفت و این در حالی بود که گفته می‌شد فدراسیون با محرم نویدکیا به توافق نهایی رسیده بود اما در آخرین لحظه عنایتی سرمربی این تیم شد. با هدایت عنایتی، امیدهای ایران حتی به رقابت‌های انتخابی المپیک هم نتوانستند صعود کنند و در همان مرحله مقدماتی با دوم شدن در گروه‌شان، از صعود به مرحله نهایی بازماندند. در بازی‌های آسیایی هانگژو هم بعد از صعود به عنوان صدرنشین گروه، مقابل هنگ‌کنگ قرار گرفتند و با قبول اولین شکست تاریخ فوتبال ایران مقابل هنگ‌کنگ، در مرحله یک‌چهارم نهایی حذف شدند. عنایتی چند روز بعد از این اتفاق مصاحبه‌ای کرد و گفت: «من قبول ندارم که تیم امید در این مسابقات نتیجه نگرفته است.» او در شرایطی تیم را حذف کرد که دو بازیکن بزرگسال از استقلال یعنی سیدحسین حسینی و ارسلان مطهری را هم به تیم امید اضافه کرده بود.

  

و سرانجام عنایتی طعم سقوط را هم چشید

 

رضا عنایتی بعد از تجربه ناموفق حضورش در تیم امید، سکان هدایت پیکان را در نقش جانشین رسول خطیبی برعهده گرفت و در حالی‌که خودروسازان بعد از 10 بازی، با کسب 8 امتیاز در رتبه سیزدهم حضور داشتند، عنایتی در 20 بازی همراه خودروسازان تنها 19 امتیاز به‌دست آورد و این عملکرد باعث شد تا شنبه شب، دوران حضور پیکانی‌ها در لیگ برتر به پایان برسد و بعد از دو تجربه نیمه‌تمام با سیاه‌جامگان و نفت مسجدسلیمان، این‌بار رسماً عنایتی طعم سقوط را چشید تا ناکامی‌های سریالی‌اش در عرصه مربیگری ادامه داشته باشد! پیکان در زمان شروع به کار عنایتی در میانه‌های جدول حضور داشت اما با نبردن در 8 بازی پایانی فصل، به لیگ یک سقوط کرد.

 

کدخبر: ۵۶۰۳۰۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر