کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۶۲۰۳
تاریخ خبر:

یک افق روشن روی زمین یخ

یک افق روشن روی زمین یخ

سرمربی تیم ملی آیس هاکی زنان می‌گوید برای اولین بار دغدغه هزینه‌ها از روی دوش تیم برداشته شده است

هفت صبح| دو سه سالی می‌شود که نام آنها را شنیده‌اید یا احتمالا تصویرشان را در تلویزیون، کانال‌های تلگرامی و اینستاگرام دیده‌اید. لباس‌های سفید و سیاه یا گاهی سفید و سبز می‌پوشند به همراه زانوبندهای بزرگ، یک جفت دستکش چرمی بزرگ‌تر، یک کلاه و محافظ جلوی چشمانشان و از همه مهم‌تر یک اسکیت که چند سانتی‌متر آنها را از سطح زمین یخ بالاتر می‌برد.

 

تیم ملی هاکی روی یخ زنان اگرچه سن و سالی ندارد اما همین ماه توانست بعد از کمی تجربه به سکوی قهرمانی آسیا برسد. آنها سال پیش نایب قهرمان آسیا شده بودند. در فاصله یک سال چه اتفاقی افتاد که باعث شد زنان آیس هاکی به مدال طلا برسند؟

   

اوایل پیست یخ نداشتیم...

 

فرزاد هوشیدری، سرمربی تیم ملی از همه ابعاد به این موفقیت‌ها نگاه می‌کند. در مصاحبه‌ای که او با روزنامه هفت صبح داشت توضیح داد که فعالیت رسمی هاکی روی یخ زنان از سه سال پیش شروع شده.

اوایل که آنها زمین یخ نداشتند روی زمین معمولی اسکیت هاکی بازی می‌کردند. برای همین هم پیشینه طولانی‌تری در این نوع هاکی که به آن اینلاین هاکی هم گفته می‌‍شود دارند.

«چون پیست یخ نداشتیم اسکیت هاکی بازی می‌کردیم اما به محض اینکه صاحب یک پیست یخ شدیم تمرین‌ها را سفت و سخت روی یخ شروع کردیم.» این را سرمربی تیم می‌گوید. خود او از ملی‌پوشان اسکیت هاکی مردان است. هوشیدری به جنبه‌های مختلفی از پیروزی و موفقیت تیم ملی زنان نگاه‌ می‌کند و می‌گوید اینکه برای اولین بار توانستند اسپانسری پیدا کنند در این مدال طلا موثر بوده. او در جواب به اینکه چطور زنان توانستند توجه گروه بزرگی از مردم را به سمت خود جلب کنند اینطور می‌گوید: «هیجان بالای بازی و موفقیت‌هایی که آنها کسب کردند باعث شد نظر مردم به آیس هاکی به خصوص آیس هاکی زنان جلب شود. از طرف دیگر چون که حجاب آنها کامل بود و در صدا و سیما هم پخش شد نظر مردم را بیشتر از ورزش‌های دیگر به آیس هاکی زنان جلب کرد.»

   

باری که روی زمین گذاشته شد

 

او یکی از عوامل موفقیت را برداشته شدن بار فکری تامین هزینه‌های سنگین سفر از دوش اعضای تیم می‌داند. چراکه آنها بعد از درخشش در سال گذشته و رسیدن به جایگاه نایب قهرمانی توجه یک اسپانسر را به خودشان جلب کردند. هوشیدری ماجرا را اینطور شرح می‌دهد: «نزدیک به هشت ماه هست که هزینه سفر بچه‌ها را یک اسپانسر تامین می‌کند. برای اولین بار است که در ورزش‌های هاکی چنین اتفاقی افتاده و تیم توانسته برای خود اسپانسر جذب کند.» اشاره او به شرکت مای‌لیدی است. اگر تصویر بیلبوردهای مای‌لیدی خاطرتان باشد این شرکت سال 1400 هم اسپانسر صعود نگار سماک‌نژاد، کوهنورد معروف، به قله دماوند شده بود. قبل از این هم در سال 1397 زنان ورزشکار در رشته‌های بسکتبال، یخ نوردی، والیبال و تای‌چی توانسته بودند از حمایت‌های مالی این شرکت استفاده کنند. مای لیدی همچنین در سال 2020 یکی از حامیان اعزام ورزشکاران زن به بازی‌های المپیک توکیو بوده. این شرکت این بار هم از پاییز سال قبل دغدغه هزینه‌های سفر به قرقیزستان زنان تیم ملی هاکی روی یخ را حل و فصل کرده است. کاری که به شکل هوشمندانه‌ای در این سال‌ها فرصت زنان ورزشکار را برای دیده شدن و برنده‌ شدن افزایش داده و می‌تواند هم منجر به تشویق آنها برای حضور در عرصه‌های ورزشی شود و هم دیگر کمپانی‌ها شرکت‌ها یا موسسات را به حمایت از آنها دعوت کند.

 

سرمربی تیم ملی آیس هاکی زنان با اشاره به دغدغه فکری ورزشکاران برای تامین هزینه‌های خود اینطور می‌گوید: «داشتن اسپانسر برای آنهایی که اهل ورزش نیستند شاید قابل درک نباشد. اما اسپانسر باعث می‌شود که ورزشکار به چیزی جز تمرین و ورزش فکر نکند و از این جهت کمک بزرگی برای بهتر شدن عملکرد اوست. پیش از این، مواقع زیادی پیش می‌آمد که بچه‌ها برای حضور در مسابقات خارجی درگیر تامین پول ویزا، هواپیما و هتل می‌شدند. حتی با وجود کمک‌های انجمن هاکی درنهایت هزینه برخی از نیازها تامین نمی‌شد و مجبور بودیم تمرکزمان را روی جمع‌آوری پول بگذاریم. من فکر می‌کنم جذب اسپانسر بود که باعث شد در یک سال گذشته زنان ما بتوانند همه تمرکز خود را روی ورزش بگذارند و به این موفقیت بزرگ برسند.»

 

تیم ملی هاکی روی یخ زنان ایران شنبه ۱۱ فروردین با شکست دادن تیم فیلیپین، قهرمان رقابت‌های آسیا واقیانوسیه شد. در این مسابقه که در پیست یخ بیشکک قرقیزستان برگزار می‌شد، زنان ایران توانستند با نتیجه ۴ بر صفر، تیم قدرتمند فیلیپین را شکست دهند و به مدال طلای این مسابقات برسند.

 

کدخبر: ۵۵۶۲۰۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر