کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۴۷۵۰
تاریخ خبر:

یک دربی با کلی بیم و امید

یک دربی با کلی بیم و امید

بازی برگشت استقلال و پرسپولیس در لیگ‌برتر، امشب با کلی نگرانی و امیدواری برای هواداران دو تیم برگزار خواهد شد

روزنامه هفت صبح|  امشب دربی شماره 103 در ورزشگاه آزادی و در قالب بازی برگشت لیگ بیست و سوم برگزار می‌شود. فاصله 3 امتیازی دو تیم در جدول‌ و شرایط فنی نسبتا نزدیک آنها باعث شده تا این بازی از حساسیت ویژه‌ای برخور‌دار باشد. اما کادر فنی و هواداران هر دو تیم، هم نگرانی‌های مخصوص به خود را برای این بازی دارند، هم امیدواری‌های خاصی! در این مطلب به مرور ترس‌ها و امیدهای دو تیم در این بازی می‌پردازیم.

 

نگرانی‌ها

پرسپولیس: در دو سه هفته اخیر، پرسپولیس نمایش‌های جذابی را ارائه داده و هواداران این تیم حسابی از وضعیت تیم‌شان راضی هستند. اما آنها یک نگرانی بزرگ در آستانه دربی دارند و آن اشتباهات پرشمار در فاز دفاعی است که باعث شده گل‌های بدی بخورند. در بازی مقابل آلومینیوم، مسعود ریگی در میانه میدان توپ را از دست داد، سینا اسدبیگی در بازپس گرفتن توپ ناشیانه عمل کرد و بیرانوند هم آنقدر از دروازه بیرون آمده بود که نتوانست ضربه امیر نوری را از میانه میدان مهار کند و تنها گل بازی به ثمر رسید.

1-1

در بازی مقابل فولاد، هر دو گل این تیم را خود پرسپولیسی‌ها وارد دروازه‌شان کردند. ابتدا توپ با ضربه کاملا ضعیف و معمولی موسی کولیبالی با واکنش نامفهوم و عجیب بیرانوند به درون دروازه پرسپولیس غلتید و سپس خروج اشتباه بیرانوند، دفع عجیب و رو به دروازه خودی فرشاد فرجی و در نهایت دخالت و ضربه سر حسن عبدالکریم توپ را به تور دروازه پرسپولیس چسباند!

 

پرسپولیس در این فصل 13 گل خورده داشته که 4 گل را بازیکنان این تیم وارد دروازه خودی کرده‌اند. سروش رفیعی مقابل ذوب‌آهن و دانیال اسماعیلی‌فر مقابل صنعت‌نفت آبادان به تیم خودی گل زده‌اند. این آمار اصلا عادی نیست و چنین اشتباهاتی به خصوص در برابر تیم فرصت‌طلب و کم‌اشتباهی مثل استقلال می‌تواند مرگبار باشد. به خصوص که این اشتباهات در هفته‌های اخیر نه‌تنها کمتر نشده‌اند، بلکه بیشتر هم به چشم آمده‌اند.

 

استقلال: آبی‌ها، از نظر فنی، نقطه ضعف بزرگ و شاخصی ندارند که پرسپولیسی‌ها بتوانند روی‌ آن حساب کنند و از همان جا به استقلال ضربه بزنند. استقلال در این فصل تیمی منسجم در دفاع و هوشمند در حمله نشان داده و فقط یک بار در اصفهان آن هم با پنالتی اشتباهی که برای سپاهان اعلام شد، بازی را باخته‌اند. اما مهم‌ترین چیزی که باعث می‌شود هواداران این تیم نگران بازی امشب باشند، نتایج دربی‌های اخیر و البته استراتژی نکونام برای این بازی است.

 

در 16 دربی قبلی، استقلال نتوانسته در جریان بازی پرسپولیس را شکست بدهد و فقط دو بار در جام حذفی توانسته بازی‌ها را در ضربات پنالتی ببرد. در واقع آخرین باری که استقلال توانسته در جریان بازی بررقیب دیرینه غلبه کند، به بیش از 6 سال پیش برمی‌گردد. جایی که در تاریخ 10 اسفند 1396، استقلال با تک گل وریا غفوری بر پرسپولیس پیروز شد.

 

در 16 دربی بعدی، 10 بار بازی مساوی تمام شد و 6 بار هم سرخ‌ها در پایان 90 دقیقه برنده از زمین خارج شدند. چیزی که باعث می‌‎شود هواداران استقلال به پیروزی در بازی امشب هم امیدوار نباشند، استراتژی تیم‌شان با هدایت نکونام است. تیم او با 3 امتیاز بیشتر صدرنشین است و دلیلی برای حمله و بازی هجومی ندارد و او و هواداران از تساوی در این بازی بدشان نمی‌آید. هرچند فوتبال است و بعید نیست روی تک حملات، استقلال طلسم‌شکنی کند و برنده از زمین خارج شود.

 

امیدها

پرسپولیس: از بازی برگشت با تراکتور، به تدریج چهره‌ای متفاوت با پرسپولیس یحیی را دیدیم. این چهره هر‌چه گذشت متفاوت‌تر شد و درست قبل از بازی با استقلال و در تقابل با فولاد به اوج رسید. حالا پرسپولیس با تیمی هجومی، تشنه و ترسناک به مصاف حریفانش می‌رود و درست قبل از بازی با استقلال با نمایشی چشم‌نواز، رکورد بیشترین امید گل در یک بازی را به نام خود ثبت کرده است. آمار 26 شوت که 12 تای آنها در چارچوب دروازه کریستوفر کنت بود، هرحریفی را نگران می‌کند.

 

ماجرا البته فقط آمار و اعداد نیست. چند بازیکن این تیم در بهترین زمان ممکن به اوج برگشته‌اند. مهدی ترابی بعد از یک نیم‌فصل فاجعه بار، دوباره در حالی ایجاد موقعیت برای خودش و همبازیانش است. دانیال اسماعیلی‌فر پس از مدت‌ها تبدیل به همان مدافعی شده که در دفاع و حمله موثر و پررنگ ظاهر می‌شود. از همه جذاب‌تر‌، نمایش دلبرانه اوستون اورونوف است.

 

او جام ملت‌های بدی را پشت سر گذاشت و یکی از بدترین بازیکنان ازبکستان در این تورنمنت بود اما در پرسپولیس شروعی فوق‌العاده داشته و حالا امید اول هواداران این تیم در دربی است. او توانسته بعد از مدت‌ها کناره‌های تیمش را از نقطه ضعف تبدیل به نقطه قوت کند و تیمش را از بازیکن متوسط و خنثایی مثل سعید صادقی نجات دهد. با روی فرم بودن ترابی، اسماعیلی‌فر و اورونوف، مدافعان کناری استقلال قطعا شب سختی را در پیش رو خواهند داشت.

 

استقلال: تیم نکونام از همان ابتدای فصل، تقریبا در تمام بازی‌ها، در نهایت به چیزی که خواسته رسیده است. فقط در بازی با سپاهان بود که آن هم به دلیل اشتباه داوری، استقلال از کسب حداقل یک امتیاز در نقش جهان بازماند. در همان دربی دور رفت هم، استقلال بعد از اینکه دروازه‌اش باز شد، آنقدر حمله کرد و موقعیت ساخت که در نهایت روی یکی از همین حملات به پنالتی رسید و بازی را مساوی کرد. مقابل سپاهان هم تنها شکست سزاوارانه این تیم در بازی های اخیر را رقم زد که هیچ حرف و حدیثی نداشت.

1-222

در مقابل ملوان هم که در انزلی تقریبا غیرقابل مهار است، بعد از دریافت گل خیلی زود گل مساوی را زد و چیزی نمانده که در دقایق پایانی گل دوم را هم بزند و برنده از زمین بیرون بیاید. استقلال در این فصل دقیقا همانطوری بازی می‌کند که نکونام می‌خواهد و همانطوری نتیجه می‌گیرد که از قبل برایش برنامه‌ریزی کرده و انتظارش را دارد.

 

تیم نکونام با تکیه بر خط دفاعی مستحکمش، کمترین موقعیت‌های گلزنی را به حریفان می‌دهد و از کمترین موقعیت‌ها، بیشترین استفاده را می‌کند. مقابل پرسپولیس هم، پیروزی یک نتیجه فوق‌العاده و تساوی یک نتیجه خوب و قابل قبول خواهد بود و اگر نکونام با همین استراتژی تیمش را به زمین بفرستد، احتمالا بازنده نخواهد بود و سال را در صدر جدول به پایان خواهد برد. قطعا هواداران استقلال هم از چنین اتفاقی استقبال خواهند کرد.

 

مهم و مبهم: پنالتی‌ها

تا چند هفته پیش اگر هر دو تیم در بازی‌های‌شان صاحب ضربه پنالتی می‌شدند، هیچ نگرانی نداشتند. در پرسپولیس گولسیانی همه پنالتی‌هایش را به جز بازی با الدحیل در تهران گل کرده بود و در استقلال هم کوین یامگا با خونسردی حیرت‌انگیزش، هم در دربی دروازه بیرانوند را باز کرده و هم در یک بازی مثل تقابل با تراکتور در جام حذفی، یک ضربه پنالتی را با دو بار تکرار – مجموعا 3 بار – تبدیل به گل کرده است.

 

اما امشب ‌‌هر دو بازیکن به دلیل مصدومیت غایبند و اگر پنالتی رخ بدهد، بازیکن دیگری باید این ضربه را بزند. در پرسپولیس انتخاب اول، مهدی ترابی است. او البته سابقه خراب کردن پنالتی را دارد؛ مثل بازی رفت فصل گذشته مقابل تراکتور که با از دست دادن پنالتی باعث شد پرسپولیس در آزادی بازنده شود. اما به هر حال گویا اعتماد کادر فنی به او بیشتر از بقیه است. در استقلال اما اوضاع کمی نگران‌کننده است.

 

این تیم اولین پنالتی خود بعد از مصدومیت یامگا را به صالح حردانی سپرد اما او به بدترین و ضعیف‌ترین شکل ممکن ضربه‌اش را از دست داد و در ادامه استقلال نتوانست دروازه مس رفسنجان را باز کند و با شکست مقابل این تیم، از جام حذفی کنار رفت. ظاهرا پنالتی‌زن استقلال در دربی و بازی‎های بعدی، گوستاوو بلانکو است. او با تجربه بازی در لالیگا، می‌تواند با حرفه‌ای‌گری و بدون اینکه تحت تاثیر فضای وحشتناک دربی قرار بگیرد، پنالتی بزند.

 

 

 

کدخبر: ۵۵۴۷۵۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر