کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۳۳۳
تاریخ خبر:

تونیِ‌ کارگردان!‌ لطفاً‌ بازنشست‌ نشو

تونیِ‌ کارگردان!‌ لطفاً‌ بازنشست‌ نشو

درباره شایعه بازنشستگی‌ تونی کروس

روزنامه هفت صبح، شهنام صفاجو| تونی کروس در 34 سالگی، تلفیقی از مُدل بازی ماشینی آلمانی و فوتبال مُدرن سبک جهانی است که شایعه بازنشستگی او در پایان فصل جاری، یک ضدحال اساسی به دوستداران فوتبال ناب و هواداران رئال مادرید است؛ آنهایی که مشتاق هستند تا هر هفته شاهد بازی سیال این مهندس آلمانی در قلب میدان رئال باشند.

 

ویژگی بازی کروس، ثبات فردی، حفظ ساختار دفاعی و هجومی، تنظیم ریتم بازی و نقش‌آفرینی در گل‌های تیمی است؛ او صاحب یکی از بالاترین آمارهای ارسال پاس صحیح در تیم‌های سطح اول فوتبال اروپاست و همیشه نگاه به جلو دارد تا راهی به دروازه حریف بیابد و تیمش را در مسیر پیروزی همراهی کند.

 

تونی کروس در کنار لوکا مودریچ و هنریک کاسیمیرو، صاحب عنوان بهترین مثلث خط میانی تاریخ نیز هست که نشان از بازی باثبات، هماهنگ و تاثیرگذار این سه هافبک تاریخ‌ساز در میانه زمین رئال مادرید دارد.

 

این روزها آرزوی همه طرفداران فوتبال، تمدید قرارداد کروس با رئالی‌ها است و احتمال بازگشت او به تیم ملی آلمان به قصد همراهی ژرمن‌ها در یورو 2024 هم مزید بر علت شده تا تونیِ رئالی- آلمانی، کماکان بازیگر نقش یک دنیای فوتبال باشد. 

 

کارگردان آلمانی 
وب‌سایت totalfootballanalysis.com در تحلیل نقش تونی کروس در میدان فوتبال، از عنوان Regista استفاده کرده است؛ یک واژه ایتالیایی که به انگلیسی «کارگردان» ترجمه می‌شود. این عنوان در فوتبال به هافبک‌های بازیسازی اختصاص دارد که مسئولیت دفاعی محدودی داشته، سرعت تیم را تنظیم کرده، از پاس‌های بلند برای شکستن پرس حریف بهره برده و در نهایت ساختار حمله را شکل می‌دهند. 

 

کروس در دوره جوانی خود بیشتر در پست شماره 10 به بازی گرفته می‌شد، اما زین‌الدین زیدان در تلاش برای بهبود سیستم دفاع تیمی رئال، کروس را یک خط عقب‌تر برد تا سرعت تیم را بر مبنای حرکت هافبک خلاق آلمانی تنظیم کند. کیفیت فنی Regista از اهمیت بالایی برخوردار است تا به عنوان یک بازیساز، نقش اصلی را در ساختار تیمی ایفا کند.

 

این حاصل حمایت مدافعان میانی توانمند تیم هم می‌شود. یکی از مزایای این نقش سوای خروج از پرس حریف، این است که یک رجیستا زمان دارد تا سرش را بلند کرده، زمین را اسکن نموده و ریتم بازی را دیکته کند.

 

به این معنا تونی کروس تنها کسی است که تعیین می‌کند رئال مادرید چقدر سریع و یا آهسته بازی کند؛ چیزی که البته در بازی همیشه درخشان و تاثیرگذار لوکا مودریچ هم به چشم می‌آید و به بهانه آنالیز بازی کروس، نباید از نقش تعیین‌کننده هافبک کروات در بیش از یک دهه ستارگی در میانه زمین رئال چشم‌پوشی کرد.

 

دفاع آلمانی 
کاسیمیرو بارها گفته بود کروس کسی است که طناب تیم را می‌کشد. اگر تیم بخواهد سریع بازی کند، این کروس است که انتقال توپ را به سرعت انجام می‌دهد. اگر هم به دلیل آشفتگی بازی یا عدم مالکیت توپ نیاز به کندی ریتم بازی باشد، مهندس آلمانی پای خود را روی توپ می‌گذارد تا هم‌تیمی‌هایش نفس بگیرند، آرامش خود را بازیابند و به سمت بهتر شدن حرکت کنند.

 

کروس در دفاع تیمی هم نقش مهمی دارد که از آن به موقعیت ضدفشار یاد می‌شود. این راه‌حل زیدان در رهبری تیم قهرمان لالیگا بود که کمک‌های دفاعی ثانویه مرد آلمانی در پیشرفت فاز دفاعی تیم موثر بود. حضور او مانع این می‌شد که حریف پاس کلیدی به جناح چپ و عمق خط دفاعی رئال بدهد. پس گرچه کروس یک مدافع نیست، اما حضورش به تنهایی برای حل مشکل دفاعی تیم کافی بود.

 

پُست 6 و 8 
با خروج کاسیمیرو از رئال مادرید، کروس کمی به میانه زمین متمایل شد تا در بسیاری از بازی‌ها نقش توام هافبک دفاعی و بازیساز را ایفا کند؛ یعنی ترکیبی از پست شماره 6 و 8 که آلمانی با نهایت توان از انجام آن سربلند بیرون آمد و در بسیاری از بازی‌ها که شوآمنیِ تازه‌وارد در زمین حضور نداشت یا سایه‌ای از یک هافبک دفاعی بود، این کروس بود که بار خط میانی تیم را در دو فاز دفاع و حمله بردوش می‌گرفت.

 

حال به نظر می‌رسد نیمکت‌نشینی مداوم و احتمال جدایی لوکا مودریچ از جمع سپیدهای مادریدی، زنگ خطر را در میانه زمین رئال به صدا درآورده تا ضرورت تمدید قرارداد کروس و انتقال تجربه او به ورژن جدید مثلث میانی لوس‌بلانکوس مُرکب از «شوآمنی-والورده-کاماوینگا» مُحقق شود. آقای رئیس فلورنتینو پرز به خوبی به این امر آگاه است و پیشنهاد تمدید دوساله روی میز باشگاه قرار گرفته تا با تمدید قرارداد مهندس آلمانی تا 2026 خیال همه راحت شود.

 

 آمار آلمانی 
داده‌های آماری که تونی کروس طی 17 سال بازی حرفه‌ای خود در بایرلورکوزن، بایرن مونیخ، رئال مادرید و تیم ملی آلمان به ثبت رسانده، واقعاً شگفت‌انگیز است. او تا اینجای کار 734 بازی انجام داده، 73 گل به ثمر رسانده، 163 پاس گل داده و در همه این بازی‌ها به‌طور متوسط بیش از 10 موقعیت گل خلق کرده است.

 

کروس در 106 بازی ملی زننده 17 گل هم بوده است. هافبک آلمانی طی این سال‌ها 33 جام معتبر کسب کرده که شامل جام جهانی 2014 برزیل، 5 لیگ قهرمانان اروپا، 6 جام جهانی باشگاه‌ها، 3 قهرمانی بوندس‌لیگا، 3 قهرمانی لالیگا، 5 سوپرجام اروپا، 3 جام حذفی آلمان، 2 کوپادل‌ری اسپانیا، 4 سوپرکاپ اسپانیا و 1 سوپرکاپ آلمان می‌شود.

 

به نوشته وب‌سایت تحلیلی- آماری fbref.com تونی کروس به‌طور متوسط 102 پاس در هر بازی می‌دهد که 90/7درصد آن به مقصد می‌رسد. از جمع این پاس‌ها، 11/4 پاس رو به جلو (Progressive Passes) و خلق موقعیت است که یک آمار کم‌نظیر نزد هافبک‌های میانی به حساب می‌آید. معدل نمره کروس در وب‌سایت معتبر هواسکورد whoscored.com 7/30است که ریتینگ بالایی محسوب می‌شود.

 

البته تحلیل‌گران این رسانه معتقدند آمار پاس‌های صحیح هافبک آلمانی 91/8درصد است که به‌راستی حیرت‌انگیز است.  تونی کروس در دوران بازی خود تاکنون 37 بار به عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شده و سال 2018 نیز عنوان مرد سال فوتبال آلمان را کسب کرده است.

 

کروس تنها یکبار با دریافت کارت قرمز از زمین بازی اخراج شده است. این اتفاق سال گذشته و در بازی خانگی مقابل خیرونا رخ داد که با دو کارت زرد ماریو ملرو لوپس مجبور شد در دقیقه 1 + 90 زمین را ترک کند. کروس با سبک بازی خاص خود در 734 بازی رسمی که انجام داده، 94 کارت زرد از داوران گرفته است.

 

کدخبر: ۵۵۳۳۳۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر