کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۲۳۶
تاریخ خبر:

فغانی در آتش‌!

فغانی در آتش‌!

جنجال کارت قرمز داور ایرانی به بهترین بازیکن عراق‌/ نکته‌هایی خواندنی درباره شیوه شادمانی دو تیم و کنایه‌های تماشاگرانشان

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی| بحران ژئوپلتیکی جدید در خاورمیانه، این بار در یک مسابقه فوتبال به وجود آمد. کارت قرمزی که علیرضا فغانی، داور ایرانی‌الاصلی که البته به نمایندگی از استرالیا در جام ملت‌های آسیا حضور دارد، در دقیقه ۷۶ به ایمن حسین، بهترین بازیکن عراق و زننده گل دوم این کشور نشان داد باعث شد عراق تقریبا 20دقیقه 10نفره بازی کند و در نهایت مسابقه را با نتیجه 3بر 2 به اردن ببازد و از جام ملت‌های آسیا حذف شود.

 

پس از آن بود که سیلی از کامنت‌های توهین‌آمیز صفحه علیرضا فغانی در اینستاگرام را فراگرفت و عراقی‌ها درست به سبک برخی از ما ایرانی‌ها اعتراض خود را به وی نشان دادند. فغانی البته کامنت‌های خود را در اینستاگرام بست ولی ماجرا بسیار داغ‌تر از این بود که با این اقدام مسکوت شود و بسیاری از طرفداران فوتبال عراق، دیروز به این بهانه در توییتر و تلگرام به فغانی و حتی به ایرانی‌ها و مقامات رسمی ایران، توهین‌ کردند. با هم ببینیم که ماجرا چه بوده است. 

 

یک: قصه در واقع پیش از مسابقه شروع می‌شود. اردنی‌ها در مسابقه اول خود در گروه E مالزی را با نتیجه 4بر صفر می‌برند و در مسابقه دوم با کره جنوبی مساوی می‌کنند و شانس آن را دارند که به عنوان تیم اول از گروه خود صعود کنند. بازی آخر آن‌ها با بحرین است که از کره جنوبی باخته و حتی مالزی را با نتیجه یک بر صفر برده است. ولی ظاهرا تصمیم اردنی‌ها این می‌شود که برای اینکه در دور بعد به ژاپن، تیم دوم گروه D نخورند، بازی بحرین را به اصطلاح شل بگیرند و به عراق بخورند. همین اتفاق هم می‌افتد. 

 

دو: عراقی‌ها از این موضوع که اردنی‌ها آن‌ها را دست کم گرفتند ناراحت می‌شوند و برای همین قبل از مسابقه حسابی برای اردنی‌ها کری می‌خوانند. شعارشان هم این است: «واحد اتنین .. المنسف رایح وین». (یک دو... کجا می‌روی منسف؟) در اینجا در واقع عراقی‌ها اردن را از پیش حذف شده دانستند و به تعبیر ما ایرانی‌ها به آن‌ها می‌گویند: «بودی حالا!» منسف، غذای ملی اردن است.

 

گوشت گوسفند را در مایعی به نام لبن جمید یا همان کشک خودمان می‌پزند و بعد با برنج و بلغور و نان سرو می‌کنند. غذا هم با دست خورده می‌شود. حالا چرا عراقی‌ها نام غذا را انتخاب کردند؟ این به بخشی از فرهنگ در منطقه عربی تبدیل شده که کنایه‌ها و تعریض‌ها بیشتر با نام غذا مطرح شود. مثلا احلام، خواننده اماراتی هم که با لبنانی‌ها خیلی مشکل دارد، یک بار به آن‌ها گفته فلافل فروش. 

 

سه: بازی شروع می‌شود و اردن گل اول را در پایان نیمه اول می‌زند. پنج نفر از بازیکنان اردنی در پاسخ به شعارهای طرفداران عراق قبل از مسابقه، به عنوان شادی گل‌شان بیرون زمین می‌نشینند و ادای منسف خوردن را درمی‌آورند. 

 

چهار: عراق گل مساوی را در دقیقه ۶۸ می‌زند ولی بازی هنوز مساوی است. عراقی‌ها در فوتبال مدعی‌تر از اردن هستند. آن‌ها تیم هفتم آسیا و پنجاه و هشتم جهان هستند در حالی اردن تیم یازدهم آسیا و هشتاد و یکم جهان است. عراقی‌ها یک بار قهرمان جام ملت‌های آسیا شدند و یک بار در سال‌های دور به جام جهانی راه پیدا کردند و اردنی‌ها چنین افتخاراتی ندارند. بنابراین گل مساوی چندان لطفی برای عراقی‌ها ندارد. 

 

پنج:  هشت دقیقه بعد ایمن حسین گل دوم را می‌زند. او که پیش از این به خاطر یک خطا، کارت زرد گرفته بود، برای خوشحالی این گل ابتدا به سمت راست دروازه می‌رود و با عبور از تابلوهای تبلیغاتی به سمت تماشاگران عراقی می‌رود و سپس حدود سی ثانیه در آنجا خوشحالی خود را با آنان قسمت می‌کند.

 

بعد از آن، طبق تصاویری که بعد از مسابقه از سوی برخی منابع عربی مثل کانال چهار ورزشی (عربستانی) منتشر شد او مدتی روی زمین می‌نشیند انگار که بخواهد نفسی تازه کند. در اینجا فغانی به سمت او می‌رود و با چند سوت به او می‌گوید که به زمین بازگردد. ایمن حسین کم کم به سمت زمین می‌رود ولی این بار می‌خواهد از آن سمت خط عرضی به داخل زمین برگردد و در آن گوشه تماشاگران اردنی نشسته‌اند.

 

او در اینجا پیش از آنکه به زمین برگردد، به سمت آنان می‌رود و به همان صورتی که اردنی‌ها منسف را می‌خورند، دستان خود را به سمت دهانش می‌برد. البته در ایران این حرکت با معنایی توهین آمیز و جنسی فهم شده است ولی دست کم در منابع عربی کسی چنین معنایی از این حرکت فهم نکرده است.

 

اما ایمن حسین در اینجا هم کارت زرد دوم خود را نمی‌گیرد بلکه بلافاصله بعد از ورود به زمین، برای بار سوم شادی می‌کند، روی زمین چمن می‌نشیند و ادای منسف خوردن را درمی‌آورد و در اینجاست که فغانی به خاطر سومین شادی پس از گل که مجموعا بیش از یک دقیقه طول کشیده، به او کارت زرد دوم را می‌دهد و او را اخراج می‌کند. 

 

شش: بعد از اخراج او از زمین، عراق در دقایق ۹۵ و ۹۷ (وقت‌های اضافه نیمه دوم) دو گل می‌خورد و در نهایت حذف می‌شود. البته مربی عراق بعد از مسابقه گفت که زمان این اخراج باعث شده حسابی تیم آن‌ها به هم بریزد و به همین دلیل بازی را باختند. 

 

هفت:  قانون چه می‌گوید؟ کتابچه قوانین و مقررات فیفا می‌گوید کارت زرد به بازیکنی که شادی گل انجام می‌دهد در صورتی مجاز است که او حرکات تمسخرآمیز، ملتهب‌کننده یا تحریک‌آمیز انجام دهد یا از حصار محیطی بین زمین و تماشاگران بالا برود یا پیراهن خود را در بیاورد یا پیراهنش را روی سرش بیندازد و یا سر یا صورت خود را با ماسک یا وسایل مشابه بپوشاند.

 

در این بخش تصریح شده که ترک زمین برای جشن گرفتن پس از گل به خودی خود تخلف نیست ولی ضروری است که بازیکنان در اسرع وقت به زمین بازی بازگردند. هم‌چنین گفته شده که بازیکن نباید بیش از حد خوشحالی کند و طوری خوشحالی کند که منجر به اتلاف وقت زیاد شود و به داوران دستور داده شده در چنین مواردی مداخله کنند.

 

البته در نهایت از داوران خواسته شده که با موارد خوشحالی پس از گل به شکل همدلانه‌ای برخورد کنند. با این وجود چه به خاطر خوشحالی تحریک آمیز در برابر تماشاگران اردنی و چه به خاطر اتلاف وقت و چه به خاطر خوشحالی بیش از حد (سه بار خوشحالی) ایمن حسین مستحق کارت زرد دوم و اخراج بوده است. 

 

هشت: عراقی‌ها چه می‌گویند؟ دیروز در فضای مجازی فارسی شایعه شده بود که عراقی‌ها به خاطر اینکه فغانی برادر یکی از شهدای جنگ است؛ عراقی‌ها به داوری او در این مسابقه اعتراض کردند. دست کم در سه صفحه رسمی فدراسیون فوتبال عراق در فیس‌بوک، توییتر و تلگرام اثری از این اعتراض نیست. در مورد اینکه فغانی  برادر شهید باشد هم منبعی وجود ندارد.

 

عراقی‌ها البته دیروز بعد از بازی به یاد آوردند که او یک بار در مقابل استرالیا برایشان پنالتی نگرفته و باعث حذف آنان از مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ شده ولی البته یادشان نبود که آن مسابقه را در استرالیا ۲ بر صفر باختند و یک پنالتی نمی‌توانست کمک خاصی به آن‌ها بکند و ضمنا در نهایت هشت امتیاز با استرالیا، تیم سوم گروه B در آن مسابقات اختلاف داشتند. با این حال آن‌ها می‌گفتند که یک بار دیگر هم او برایشان قضاوت کرده و یک بر صفر از استرالیا باختند و یک بار در جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۵ داور بازی‌شان با ژاپن بوده که آن بازی را هم یک بر صفر باختند. 

 

9: در این میان برخی هم بودند که از آب ماهی گل آلود بگیرند مثل ایدی کوهین، کاربر اسراییلی که در توییتر از این نوشت که داور شیعه بوده و ایمن حسین که یک سنی متولد شهرک حویجه در استان کرکوک است را اخراج کرده است. او هم‌چنین به اختلافات تاریخی میان عراق و اردن هم اشاره کرده بود. توضیح اینکه خاندان هاشمی که در حال حاضر حاکمان اردن هستند از سال ۱۹۲۱ تا ۱۹۵۸ بر عراق هم مسلط بودند ولی در کودتای ۱۹۵۸ عبدالکریم قاسم، به حاکمیت این خاندان در عراق پایان داده شد و فیصل دوم هم اعدام شد. 

 

10: البته که فغانی دیروز قربانی اختلافات و تنش‌های شدید ژئوپلتیک اخیر در خاورمیانه هم شد. یک پایگاه آمریکایی در خاک اردن درست روز قبل از مسابقه توسط پهپادی که آمریکایی‌ها می‌گویند توسط گروه‌های مقاومت عراقی  هدف قرار گرفته بود و سه آمریکایی در آن کشته شده بودند. برخی از بحث‌ها هم اساسا ربطی به ایران نداشت.

 

عربستانی‌ها دیروز در قطر، کشوری که مدت‌ها محاصره‌اش کرده بودند، در کنار اردنی‌ها برای پیروزی بر عراق شادی کردند. شادی مردمان کشورهای سلطنتی بر تنها کشور جمهوری در میان کشورهای عربی حاشیه‌ خلیج فارس بیش از هر چیز ریشه‌ای سیاسی دارد. البته که عربستانی‌ها و اردنی‌ها در شعارهایشان ردی از سیاست را باقی نگذاشتند و دوباره ظاهرا به همان اختلافات بر سر غذا برگشتند و به سبک شعار عراقی‌ها قبل از بازی، این بار برای خود آن‌ها خواندند: «واحد اتنین .. الدولمه رایح وین» (یک...دو... کجا می‌روی دلمه؟)

 

کدخبر: ۵۵۳۲۳۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر