کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۹۸۵۲
تاریخ خبر:

از گزینه تازه اصلاح‌طلبان چه می‌دانیم؟

از گزینه تازه اصلاح‌طلبان چه می‌دانیم؟

صدر، کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری

هفت صبح| زمزمه‌ها می‌گویند اصلاح‌طلبان این روزها برای کاندیداتوری یک چهره نه‌چندان شناخته شده،‌ تلاش می‌کنند. نام سید محمد صدر، در شبکه‌های اجتماعی دو، سه روزی است که بیش از دیگران به گوش می‌رسد. برخی از فعالان شبکه‌های اجتماعی معتقدند اصلاح‌طلبان این‌بار هم خواهان این هستند تا نظر رای‌دهندگان را با چهره‌ای مانند روحانی به خود جلب کنند. صدر گفته که رئیس دولت اصلاحات خواستار کاندیداتوری‌ او شده اما تصمیم‌گیری را به روزهای پیش‌رو موکول کرده است.

اما سید محمد صدر کیست؟

سید محمد صدر متولد ۱۲ مرداد ۱۳۳۰ سیاستمدار ایرانی، دارای دکترای داروسازی از دانشگاه تهران است. او فرزند آیت‌الله سیدرضا صدر از علمای مشهور و منتقد قم و برادرزاده امام‌ موسی صدر و پدر همسر سید علی خمینی است. بنابراین می‌توان گفت محمد صدر از خاندان مشهور صدر است؛ خانواده‌ای که یکی از مشهورترین و پرنفوذترین خانواده‌ها در کشورهای مسلمان به‌حساب می‌آیند. خانواده صدر از ایران تا لبنان و عراق و ... زندگی می‌کنند و اغلب چهره‌های شناخته‌‌شده‌ای هستند.

 

صدر فعالیت سیاسی خود را از وزارت امورخارجه و با پست مدیرکل امور اروپا- آمریکا دولت شهید رجایی آغاز کرده است. او در سال‌های ۱۳۶۴ الی ۱۳۶۸ و در دوره وزارت سیدعلی‌اکبر محتشمی‌پور، معاون سیاسی و اجتماعی وزیر کشور و در دولت خاتمی معاون آفریقای وزارت‌خارجه بوده و مشاوره به محمدجواد ظریف را نیز در کارنامه کاری فعالیت سیاسی خود ثبت کرده است. صدر در یکی از صحبت‌هایش گفته باید جایگاه بین‌المللی ایران را افزایش داد و روابط ایران با کشورهای موثر در قدرت در ابعاد مختلف باید گسترش پیدا کند.

 

با توجه به سابقه سید محمد صدر به‌نظر می‌رسد اولویت دولت احتمالی او مانند دولت حسن روحانی، سیاست خارجی باشد. از همین‌رو، بسیاری معتقدند صدر ممکن است به مهم‌ترین چهره اصلاح‌طلبان برای انتخاباتی که 28روز دیگر آغاز می‌شود، تبدیل شود. اما اگر بخواهیم نظریات صدر را در مورد مسائل سیاست داخلی بیان کنیم، می‌شود گفت؛ او معتقد به آزادی اینترنت و خواهان گسترش ارتباطات دیپلماتیک است و نظر موافقی با لایحه حجاب و عفاف ندارد. اظهارات محمد صدر درمورد روابط ایران و عربستان پیش از عادی‌سازی و لایحه تامین مالی تروریسم، از مواردی است که باعث‌شده روزنامه کیهان در طی سال‌های اخیر به او بتازد.

 

از سوی دیگر، منتقدان محمد صدر معتقدند او کاریزمای کافی را برای اینکه بتواند رای اصلاح‌طلبان را به‌خود اختصاص دهد، ندارد و ممکن است باعث شکست این تیم در انتخابات پیش‌رو شود.

 

کدخبر: ۵۵۹۸۵۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر