کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۸۴۷۸
تاریخ خبر:

خراسانی،‌ چهره جنجالی طالبان

خراسانی،‌ چهره جنجالی طالبان

او پیشتر با تهدید ایران و حالا عروسی گران مورد توجه قرار گرفته

هفت صبح| افغانستان شاهد ظهور یک چهره جنجالی است که تا می‌تواند برای طالبان دردسر درست می‌کند. او یکبار برای تهدید ایران، از کارش برکنار شد و بعد با یک عروسی بسیار گران و جنجالی به سطح خبرها برگشت.

 

حالا یک فایل صوتی از عبدالحمید خراسانی منتشر شده که برای رهبران طالبان خط و نشان کشیده است. او در این فایل صوتی به اعتراضات اخیر بدخشان اشاره کرده و سرکوب طالبان در طی این اعتراضات را به شدت محکوم کرده و خطاب به فصیح‌الدین فطرت، رئیس ستاد ارتش طالبان گفته: «باید افرادی که در کشتن معترضان بدخشانی دست داشته‌اند، محاکمه و قصاص شوند».

 

او در ادامه فایلی که منتشر کرده، گفته: «اگر قصاص صورت نگیرد، در کنار نظام طالبان نمی‌مانم». خراسانی اشاره‌های مستقیمی هم به رهبران طالب دارد و می‌گوید دروازه رهبران طالبان مانند فرعون شده که کسی را راه نمی‌دهند و از سیاست‌های قومی و زبانی طالبان انتقاد کرده. او البته کمی بعد به یک رسانه گفته، حرف‌هایش سوء برداشت شده اما از این‌که وقایعی در افغانستان صورت می‌گیرد که باعث ناامنی می‌شود و مردم حق دارند شکایت خود را به گوش مسئولان برسانند و هر که اشتباه کرده، باید محاکمه شود، کوتاه نیامده است.

 

 

اما عبدالحمید خراسانی کیست که تا این اندازه اخیرا به شهرت رسیده؟

 

او از معدود فرماندهان تاجیک طالبان است که برخلاف دیگران پشتون نیست. خراسانی در دولت جمهوری یک فرمانده بود که بیشتر در پنجشیر و شمال افغانستان، فعالیت داشت. دولت اشرف‌غنی در سال 2019 از عبدالحمید به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و خطرناک‌ترین مجرمان افغانستان یاد کرد و او را به زندان انداخت.

 

حضور طالبان در قدرت باعث شد تا عبدالحمید خراسانی تازه از زندان بیرون آمده، وضعیت را برای نفوذ در تشکیلات تازه، مناسب ببیند. او بلافاصله به طالبان پیوست و در سمت رئیس امنیت پنجشیر مشغول به‌کار شد که مدتی نام خود را نیز به «امارتی» تغییر داد. طالبان سال قبل او را فرماندار احمد‌آباد ولایت پکتیا تعیین و بعد برکنار کردند. دلیل برکناری او را توئیتی می‌دانند که در آن، ایران را به حمله نظامی تهدید کرده بود. البته ایران گفته‌های این فرمانده را جدی تلقی نکرد اما واکنش‌های منفی به او در شبکه‌های اجتماعی بسیار زیاد بود و همین باعث جدایی طالبان و عبدالحمید شد. البته خود خراسانی دلیل برکناری خود را اختلافش با رهبری طالبان عنوان‌ کرده و تلاش داشت تا به برکناری‌ خود، تصویری حماسی بخشد.

 

بیایید عبدالحمید خراسانی را از نگاه وزارت داخله حکومت پیشین افغانستان بشناسیم. در گزارش منتشر شده در سال 2019 در مورد این مرد نسبتا جوان افغانستانی آمده است:

عبدالحمید، مشهور به خراسانی، سرگروه یک باند جنایت پیشه است. این مجرم حرفه‌ای، در قضایای جنایی به‌ویژه در باج‌گیری، اختطاف، قتل، چپاول‌گری، راهزنی و زورگویی دست داشته است». مقامات وقت افغانستان، او را به قاچاق موادمخدر، ایجاد ترس و ارعاب در میان شهروندان کابل، دشنام و هتک حرمت و به آتش‌کشیدن پرچم افغانستان متهم می‌کردند. به‌نظر می‌رسد خراسانی مایل است تا به چهره‌ای مشهور و موثر در افغانستان  تبدیل شود. او از معدود فرماندهانی است که انتقاد از رهبران طالبان را از درون افغانستان شروع کرده. با این‌حال، پرونده‌های قضایی او در دولت پیشین نشان می‌دهد که افغانستان با یک چهره از قوم تاجیک روبه‌رو است که دست کمی از طالبان ندارد و آن‌قدر بلندپرواز و بی‌پروا هست که بخواهد برای آینده این کشور تبدیل به یک بحران شود.

 

 

کدخبر: ۵۵۸۴۷۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر