کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۵۲۶۶
تاریخ خبر:

پایان طرح فروش ۴۵۰ هزار میلیاردی ‌| بررسی قیمتی چهار خودروی پر متقاضی در طرح فروش ایران‌خودرو

پایان طرح فروش 450 هزار میلیاردی ‌|  بررسی قیمتی چهار خودروی پر متقاضی در طرح فروش ایران‌خودرو

6 روز فرصت دارید روش فروش را انتخاب کنید و دوشنبه حساب‌ها از مسدودی خارج می‌شود

هفت صبح | لاتاری بزرگ ایران‌خودرو برای فروش محصولاتش به پایان رسید. بزرگ‌ترین طرح فروش توسط یک خودروساز که در چند وقت اخیر برگزار شد. طرحی که بسیاری از کارشناسان بازار خودرو معتقدند ثبات نسبی بازار و ریزش قیمتی را بهم خواهد زد و ایجاد رانت می‌کند. ثبت 12 محصول ایران‌خودرو از 24 مردادماه آغاز شده بود. به صورت حدودی تخمین زده می‌شود ۴۵۰‌هزار میلیارد تومان پول نقد برای خرید خودرو بلوکه‌شده که ارزش کل شرکت ایران‌خودرو حدود ۷۲‌هزار میلیارد تومان است، یعنی بیش از ۶‌برابر ارزش این شرکت، پول برای خرید خودروهایش در صف قرار گرفته است.

 

حالا ایران‌خودرو در آخرین اطلاعیه‌اش اعلام کرده است: تمامی افرادی که برای ثبت درخواست خرید خودرو اقدام کرده‌اند، شامل متقاضیان عادی، طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، جایگزینی خودروهای فرسوده و خودروهای برقی برای انتخاب روش فروش به سایت ikcosales.ir مراجعه کنند.این خودروساز برای تعیین روش فروش توسط متقاضیان به صورت فروش فوق‌العاده و پیش‌فروش، از یکشنبه چهارم شهریورماه، مهلت شش روزه را در نظر گرفته است. همچنین طبق اعلان‌ها، مسدودی حساب‌های بلوکه شده متقاضیان عادی نیز روز دوشنبه پنجم شهریورماه رفع و مبالغ قابل برداشت خواهد بود.

 

‌موعد تحویل نیمه دوم سال 1403!

(‌موعد تحویل محصولات عرضه شده در شش ماهه دوم سال 1403 خواهد بود که در روش فروش فوق‌العاده 90 روز پس از واریز وجه و انعقاد قرارداد با شرکت ایران‌خودرو و در روش پیش‌فروش متناسب با نوع محصول انتخابی و اولویت کسب شده متقاضی در اولویت‌بندی، از چهار تا شش ماه پس از واریز وجه و انعقاد قرارداد است که مصوبه 473 و563 شورای رقابت نیز در آن رعایت خواهد شد.) واقعا سوال پیش می‌‌آید خودروسازی که نسبت به سال گذشته کاهش تولید داشته واقعا می‌تواند طبق قولی که داده است، در نیمه دوم سال 1403 خودروها را طبق وعده داده شده تحویل دهد؟

 

از سوی دیگر، ایران‌خودرو تصمیم گرفته برای عرضه ۱۲۰ هزار خودروی خود با شرط تحویل تا پایان سال جاری، مراسم قرعه‌کشی برگزار کند که از این ظرفیت ۵۰ درصد به طرح مادران و ۲۰ درصد به خودروهای فرسوده اختصاص دارد؛ یعنی سهم متقاضیان طرح عادی تنها ۳۰ درصد از محصولات عرضه شده‌ خواهد بود.ایران‌خودرو ادعا کرده در این مرحله ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو برای ثبت‌نام در اختیار متقاضیان قرار گرفته است و ۳۶ هزار دستگاه خودرو برای متقاضیان عادی است و به‌ازای هر متقاضی عادی، 0/06 خودرو وجود دارد!

 

بنابراین متقاضیان عادی احتمال بسیار ضعیفی برای تحویل خودرو دارند. به‌عبارتی از هر ۱۰۰ نفر، فقط ۶ نفر می‌توانند اتومبیل تحویل بگیرند.‌در این گزارش قیمت خودروهایی که طبق گمانه‌زنی‌ها متقاضی بیشتری داشته‌اند را محاسبه کرده و اندکی درباره مشخصات فنی آنها توضیح می‌دهیم. لیست قیمت‌ها براساس لیست قیمت خودروهای ایران‌خودرو در شهریورماه است که روز یکشنبه اعلام شد.

 

قیمت و مشخصات خودروهای پرمتقاضی طرح ایران‌خودرو

در طرح جدید فروش ایران خودرو، 12 محصول برقی و بنزینی عرضه شده است. در این طرح تاکنون حدود 3 میلیون نفر در 3 طرح عادی، جوانی جمعیت و خودروی فرسوده مشارکت داشته‌اند. براساس منابع غیررسمی، لیست اولویت متقاضیان به ترتیب بیشترین تقاضا به این شرح است: 

 

207 موتور TU5

این خودرو مجهز به پیشرانه TU5 پلاس است که نسخه ارتقایافته موتور TU5 محسوب می‌شود. استفاده از سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌های دود و اویل پمپ با دبی متغیر باعث شده است موتور جدید نسبت به موتور قبلی حدود ۱۰ درصد توانمندتر باشد. ۱۱۳ اسب بخار و ۱۴۴ نیوتن‌متر خروجی این پیشرانه اعلام شده است. قیمت کارخانه 612 میلیون تومان است.

 

هایما S7

زیر کاپوت هایما S7 اتمسفریک یک پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری 16 سوپاپ قرار گرفته که قادر است در بهترین حالت 148 اسب بخار قدرت و 180 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. اعدادی که شاید برای یک خودرو سدان سبک‌وزن قابل قبول باشند اما در برابر جثه 1545 کیلوگرمی S7 چندان کافی به نظر نمی‌رسند و به همین علت در آغاز حرکت شاهد شتاب‌گیری کند اتومبیل هستیم.قیمت کارخانه یک میلیارد و 190 میلیون تومان است.

 

تارا اتوماتیک

بزرگ‌ترین تغییرات تارا اتوماتیک V4 در مقایسه با نسخه قبلی، در بخش تجهیزات ایجاد شده‌اند. چراغ عقب این خودرو که بزرگترین انتقادات طراحی روانه آن شده بود، در نسخه اتوماتیک جدید تعویض شده است. تارا وی 4 ال ایکس همچنان از پیشرانه TU5 پلاس زیر کاپوت خود بهره می‌برد.قیمت کارخانه این خودرو 690 میلیون تومان است.

 

ری را

ری‌را اولین کراس‌اوور ملی است و این طرح هم اولین پیش فروشش محسوب می‌شود. ریرا ایران‌خودرو از پیشرانه EF7P TC بهره می‌برد که یک موتور ۴ سیلندر توربو به حجم 1/7 لیتر و به عبارت دقیق‌تر ۱۶۴۵ سی‌سی است. با این مشخصات ری‌را، بیشینه قدرت و گشتاور موتور به ۱۶۰ اسب بخار و ۲۴۰ نیوتن‌متر می‌رسد که برای یک کراس‌اوور کوچک مناسب به نظر می‌رسد. قیمت کارخانه ری‌را یک میلیارد و 130 میلیون تومان است.

 

 

کدخبر: ۵۶۵۲۶۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر