کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۴۷۰۴۸
تاریخ خبر:

طرز تهیه کیک شکلاتی

رپورتاژ آگهی |در میان انواع کیک و دسر برای پذیرایی در منزل، کافه‌ها یا رویدادهای مختلف، کیک شکلاتی یکی از پرطرفدارترین و خوش‌طعم‌ترین دسرهایی است که می‌توان انتخاب کرد. طعم شگفت‌انگیز شکلات، شیرینی کیک آن و همچنین فراوانی مواد تشکیل‌دهنده آن در بازار سبب شده است تا این دسر بین تمامی گروه‌های سنی از کودکان تا افراد مسن و فارغ از جنسیت، محبوب بوده و افراد بسیاری برای رویددهای مختلفی اقدام به پخت آن یا خریدش از قنادی‌های سطح شهر بکنند. از طعم بی‌نظیر شکلات علاوه بر بسیاری از محصولات کیک و شیرینی، در بستنی‌سازی، تهیه دسرها و پودینگ‌ها و همچنین برای آمیختن با انواع نوشیدنی‌های گرم و سرد مانند شیر کاکائو استفاده می‌شود. در این نوشتار، توضیحاتی درباره نحوه پخت کیک شکلاتی ارائه شده است.

کیک شکلاتی، انتخابی خوشمزه برای پذیرایی

همان طور که بیان شد، کیک شکلاتی برای پذیرایی به عنوان دسر در منزل و همچنین بسیاری از جشن‌ها و رویدادهای مختلف کوچک و بزرگ سرو می‌شود. اگرچه کیک شکلاتی با شکلات درست می‌شود اما می‌تواند شامل مواد دیگری مانند وانیل، انواع میوه‌ها و یا طعم‌دهنده‌های مختلف نیز باشد. تاریخچه این دسر خوشمزه به قرن هفدهم باز می‌گردد، زمانی که پودر کاکائو از قاره آمریکا به اروپا راه یافت و به دستورالعمل‌های تهیه کیک‌های سنتی آن زمان اضافه شد. در سال ۱۸۲۸، کوئنراد ون هوتن، یک شیمی‌دان و شکلات‌ساز هلندی، روشی مکانیکی برای استخراج چربی از نوشیدنی کاکائو ایجاد کرد که منجر به به دست آمدن کره کاکائو و کاکائوی کم‌چرب می‌شد. توده فشرده‌ای از مواد جامد که می‌توان آن را به عنوان «کاکائوی سنگی» فروخت یا در آن آسیاب خرد کرد. در نتیجه این فرآیندها، شکلات از یک خوراکی لوکس منحصر به فرد به یک میان‌وعده ارزان‌قیمت روزانه برای مردم تبدیل شد.

روش دیگری برای ساختن شکلات‌های ابریشمی‌تر و نرم‌تر به نام کونچینگ در سال ۱۸۷۹ توسط رودولف لینت، شکلات‌ساز سوییسی ابداع شد که ترکیب آن با خمیر کیک بود تا پخت آن آسانتر شود. در نتیجه توسعه این روش به مرور و در سراسر جهان، آشپزهای آمریکایی شروع به اضافه کردن شکلات به خمیر کیک کردند تا اولین کیک‌های شکلاتی را در ایالات متحده درست کنند.

دستور تهیه کیک شکلاتی

کیک شکلاتی یا gâteau شکلاتی (از فرانسوی: gâteau au chocolat) کیکی است که با شکلات ذوب شده، پودر کاکائو یا هر دو طعم داده می شود. بسیاری از دستورالعمل‌ها و روش‌های پخت کیک شکلاتی در جهان و در کشورهای مختلف وجود دارند که بسته به سلیقه چشایی مردم و نوع شکلات موجود در هر منطقه‌ای برای تهیه کیک شکلاتی به کار می‌روند. یکی از مهمترین و ساده‌ترین دستورهای پخت کیک شکلاتی در ادامه معرفی شده است.

برای تهیه این کیک شکلاتی ۲۰ دقیقه و برای پخت آن ۳۰ دقیقه زمان لازم است و می‌توان آن را برای تعداد زیادی از افراد سرو کرد.

مواد مورد نیاز:

۲ پیمانه (فنجان) شکر سفید

۱٫۵ تا ۲ پیمانه آرد قنادی

سه چهارم پیمانه پودر کاکائوی تلخ

۱٫۵ قاشق چایخوری بیکینگ پودر و به همین اندازه جوش شیرین

۲ عدد تخم مرغ

۱ قاشق چایخوری نمک

۱ پیمانه شیر

نصف پیمانه روغن گیاهی

۲ قاشق چایخوری وانیل

۱ پیمانه آب جوش

دقت شود که پیش از شروع پخت کیک شکلاتی باید دمای فر تا ۱۷۵ درجه بالا رود. همچنین دو عدد تابه یا ظرف کیک‌پزی فلزی با قطر ۲۰ تا ۲۵ سانتی نیز جهت قرار دادن در فر و پخت کیک نیاز است.

در یک کاسه بزرگ شکر، آرد، کاکائو، بیکینگ پودر، جوش شیرین و نمک را با هم مخلوط کنید. سپس تخم مرغ، شیر، روغن و وانیل را اضافه کرده، ۲ دقیقه با سرعت متوسط همزن به هم بزنید. در آخر آب جوش را هم به مایه کیک اضافه کنید و به هم بزنید. خمیری از مواد تهیه‌شده را به طور مساوی در تابه‌های آماده‌شده بریزید.

تابه‌ها را درون فر قرار داده و ۳۰ تا ۳۵ دقیقه در فر از قبل گرم شده بپزید. پس از این مدت زمان، برای تست‌کردن پخته‌شدن کیک، با فرو کردن یک چنگال یا خلال دندان به وسط آن از نرم و پخته‌بودن آن اطمینان حاصل کنید. پس از خنک‌شدن می‌توان آن را سرو کرد. بعد از خواندن این مطلب شاید دلتان بخواهد با طرز پخت کیک ساده هم آشنا بشوید پیشنهاد میکنیم این مقاله را از دست ندهید.

کدخبر: ۴۴۷۰۴۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر