کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۳۵۵۰
تاریخ خبر:

رییس شرکت ملی نفت در زمان شاه چقدر برای فرار از ایران هزینه کرد؟

منوچهر فرمانفرماییان در کتاب خاطراتش ، خون و نفت اعلام کرده است برای فرار از ایران سیصد هزار تومان که معادل با ۴۳ هزار دلار آن زمان بود به رابطینی که می خواستند وی را از مرز ترکیه خارج کنند، پول داده است . با احتساب قیمت امروز دلار وی در حدود ۱۴۶ میلیون تومان بابت خروج از ایران هزینه کرده است.

بررسی اعدادی که وی ارائه کرده است نشان می دهد قیمت دلار در این زمان در حدود ۷ تومان بوده است. هر چند وی در خاطراتش این پول را گزاف ارزیابی می کند اما اعلام می کند که پس از اعتراضش، به مبلغ به وی توضیح می دهند که این نرخ گروهی است چرا که افراد زیادی از افراد خانواده سلطنتی در انتظار خروج غیر قانونی از ایران هستند و تخفیف های لازم در این زمینه داده شده است . به گفته وی این نرخ شامل همه هزینه ها تا استانبول ، به اضافه یک بلیط درجه یک پرواز از استانبول تا پاریس می شد . مقرر بود در تمام این مدت یک راهنمای ترک زبان وی را همراهی کند .

به گزارش خبرآنلاین، منوچهر فرمانفرماییان پسر عبدالحسین فرمانفرما، عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت و در دوره ای رییس شرکت ملی نفت بود .

مدیریت کل اداره نفت، امتیازات و معادن، مدیریت فروش شرکت ملی نفت ایران، عضویت کنسرسیوم بین‌المللی نفت، پس از ملی شدن نفت ایران و اولین سفیر ایران در ونزوئلا بخشی از مشاغل او بوده‌اند. او از امضا کنندگان اصلی موافقتنامه قاهره در سال ۱۳۳۸ بود که بعدها منجر به تشکیل اوپک گردید.

او اندکی پس از وقوع انقلاب ۱۳۵۷ ایران، از طریق ترکیه به اروپا و سپس به ونزوئلا رفت و در آنجا کارخانه بزرگی که چیپس سیب‌زمینی تولید می‌کرد را راه‌اندازی نمود. فرمانفرمائیان خاطرات خود را در سال ۱۹۹۷ و در سن هشتادسالگی در کتابی به نام خون و نفت منتشر نمود. وی در سال ۱۳۸۲ در شهر کاراکاس در سن ۸۶ سالگی درگذشت و در شهر نیویورک به خاک سپرده شد.

کدخبر: ۵۳۵۵۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • prance

    خدا رحتمش کنه

  • haftesobhi

    در مقابل رقم دزدیهای این روزها مضحک جلوه می کنه!

  • daren

    پیش بعضیا حقش بهشته

  • mohammad.abojasem

    بدبخت چیزی نبرده

  • amirhmns

    خیلی خبر مهمی بود خیلی واقعا یک ملت از ن گرانی در اوومدن که این بنده خدا چقدر پول برده بوده

  • mehdinajafipur

    خوش تیپ بوده

  • siamak

    یعنی بیشتر از بابک برده!!!!!

  • fereydoon

    ایکاش یک روز رحیمی معاون احمدی نژاد هم خ اطراتش را بنویسد و بقیه دارودسته دولت پا کدستان تا ببینیم چقدر بردن .

  • ناشناس

    از استیو مک کوئین در فیلم فرار بزرگ، آمو خته بود. تو اگر نبسته بودی سر رهگذار ما را!

  • mehdisalimi

    یعنی از این دولتیا بیشتر برده