کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۲۴۷۶
تاریخ خبر:

ماه عسلی در کار نیست آقای گاریدو!

ماه عسلی در کار نیست آقای گاریدو!

مربی اسپانیایی با چالش‌های زیادی در پرسپولیس مواجه خواهد بود

هفت صبح| سرانجام مجوز کار خوان کارلوس گاریدو صادر ‌ و قرارداد او با پرسپولیس رسما امضا شد. مربی اسپانیایی حالا باید تیمی را تمرین بدهد که فصل گذشته قهرمان لیگ‌برتر شده اما به نظر می‌رسد تفاوت‌های زیادی با تیم قهرمان فصل گذشته خواهد داشت و این کار را برای او دشوار خواهد کرد.


توقع قهرمانی

رفتن سرمربی قهرمان، باعث نمی‌شود تا توقعات هواداران این تیم کم شود. آن هم هواداران تیمی که در 8 فصل اخیر 7 بار قهرمان لیگ‌برتر شده است. در این تیم، یحیی گل‌محمدی هم بعد از رفتن گابریل کالدرون آمد و با یک نیم‌فصل هدایت پرسپولیس، این تیم را قهرمان کرد. اوسمار لوپز بی‌نام و نشان و بی‌تجربه هم جانشین یحیی گل‌محمدی شد و تیمی را که تا هفته بیست و هفتم طعم صدرنشینی را نچشیده بود، قهرمان کرد.


هیچ توجیهی برای گاریدو وجود نخواهد داشت و او که به عنوان یک مربی لالیگایی سرد و گرم چشیده به ایران آمده، باید پرسپولیس را قهرمان کند تا نمره قبولی از هواداران بگیرد. پرسپولیس در همه این سال‌ها رقبای بزرگ و قدرتمندی هم داشته اما به جز یک فصل، هرگز کم نیاورده و همیشه بالاتر از آنها در صدر جدول ایستاده و جشن قهرمانی گرفته است.

حتی یک سپاهان پرستاره و گران‌قیمت و یک استقلال مستحکم و گل‌نخور و تقویت شده و یک تراکتور نجومی هم نباید در رقابت با این تیم پیروز شوند و این توقعی است که هواداران پرسپولیس از گاریدو دارند. او با برانکویی که یک تیم نحیف و بی‌ستاره را تحویل گرفت و یک فصل و نیم فرصت پیدا کرد تا آن را بسازد فرق دارد. او یک تیم قهرمان را تحویل گرفته و باید آن را «قهرمان» تحویل هواداران بدهد.

 

رفتن ستاره‌ها

چالش بعدی مربی اسپانیایی جدایی چند ستاره تاثیرگذار از پرسپولیس است. بدون شک اولین و مهم‌ترین مهره جدا شده پرسپولیس علیرضا بیرانوند است. او البته فصل گذشته خوب نبود اما شکی نیست که بهترین دروازه‌بان یک دهه اخیر فوتبال ایران است و در چند بازی و تورنمنت با چند سیو شاهکار، بردها و افتخارات مهمی را برای پرسپولیس به دست آورده است.

 

شکی نیست که اگر او نبود، احتمالا پرسپولیس در این سال‌ها یکی دو جام کمتر به دست می‌آورد. او به احتمال قریب به یقین از پرسپولیس رفته و پیدا کردن جانشین مناسب برای او اصلا کار آسانی نیست. دومین جدا شده دانیال اسماعیلی‌فر است که همین دو شب پیش رسما خبر جدایی‌اش از این تیم را اعلام کرد. او بعد از رامین رضائیان دومین مدافع راست موثر و خوب لیگ بیست و سوم بود و با توجه به اینکه رضائیان هم به پرسپولیس نخواهد آمد، این تیم باید یک مدافع راست موثر و پرتلاش جذب کند که باز هم کار دشواری است.

 

سومین جدا شده هم مهدی ترابی است که اگر‌چه در هیچ فصلی ثبات نداشته اما هر‌گاه در اوج بوده، موثرترین بازیکن این تیم بوده و امتیازات حیاتی زیادی را به دست آورده است. با جدایی او، پرسپولیس در فاز هجوم به مشکل خواهد خورد. احتمال جدایی حسن عبدالکریم هم وجود دارد و این می‌تواند دردسر دیگری برای گاریدو ایجاد کند.

 

فرصت کم

با توجه به رقابت نزدیک چند فصل اخیر، پرسپولیس باید از همان ابتدا محکم گام بردارد و در کورس قرار بگیرد. او در یک مقطع سرمربی الاتفاق عربستان بود و چند سال بعد روی نیمکت العین امارات نشست و اتفاقا در همان مقطع مقابل استقلال بازنده شد. اما همه اینها برای چند سال پیش است و باید قبول کرد که فضای فوتبال آسیا با چند سال گذشته تفاوت‌های زیادی پیدا کرده است.

 

گاریدو طبعا سابقه کار در ایران را هم ندارد و احتمالا نمی‌داند که کار در ایران با کار در امارات و عربستان متفاوت است و برخلاف کشورها و تیم‌های پولدار عربی حاشیه خلیج فارس، در ایران همه چیز روبه‌راه نیست. او مانند هر مربی خارجی دیگری، برای شناخت و کنار آمدن با فضای فوتبال ایران، نیاز به زمان دارد اما این زمان برای او خیلی هم زیاد نیست.

 

کمتر از 45 روز دیگر لیگ‌برتر بیست و چهارم آغاز خواهد شد و او کمتر از این مدت زمان خواهد داشت تا با پتانسیل بازیکنانش و تیمش آشنا شود و بتواند بهترین راندمان را از این مجموعه بگیرد. در فصول اخیر، رقابت قهرمانی به شدت نزدیک بوده و تیم‌های مدعی حق از دست دادن امتیازات زیادی را در هفته‌های ابتدایی ندارند و این اتفاقی است که ممکن است برای پرسپولیس و گاریدو بیفتد. او باید تمام تلاشش را بکند تا تیمش از همان هفته اول مدعی قهرمانی باشد.

 

 

کدخبر: ۵۶۲۴۷۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر