شهرداری کرمانشاه در اقدامی عجیب با قرار دادن نیوجرسی بتنی مقابل درِ ورودی محوطه تاریخی تاقبستان، مانع تردد به داخل این محوطه فرهنگی تاریخی شد. امید قادری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در پاسخ به دلیل بستن ورودی مجموعه فرهنگی تاریخی تاقبستان توسط شهرداری اظهار کرد: مدتی پیش یک مجموعه شیشهای در ورودی محوطه تاریخی تاقبستان ساخته شد که حالا شهرداری منطقه۵ کرمانشاه با ادعای اینکه میراث فرهنگی برای ساخت آن از شهرداری مجوز نگرفته، اقدام به قرار دادن نیوجرسی بتنی مقابل درِ ورودی مجموعه تاقبستان کرده است. کمیسیون ماده ۱۰۰ هم از میراث فرهنگی خواسته یا بابت این ساختوساز باید بیش از ۱۰ میلیارد تومان به شهرداری جریمه پرداخت کند یا اینکه این ساختمان شیشهای باید قلع و قمع شود.
مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه تاکید کرد: این اقدام شهرداری منطقه۵ کرمانشاه در حالی است که طبق قوانین میراث فرهنگی، برای انجام ساخت و ساز در محوطه های تاریخی نیاز به مجوز از شهرداری نیست. از سوی دیگر در یکی از کارگروه های گردشگری چند سال پیش استان هم شهرداری موافقت خود را با احداث این ساختمان در ورودی محوطه تاریخی تاق بستان اعلام کرده است. این ساختمان کاربرد تجاری ندارد و بیشتر خدمات عامالمعنفعهای مثل معرفی محوطه تاریخی تاقبستان به مسافران و گردشگران، غرفه های صنایع دستی و فروش بلیت در آن صورت می گیرد و سازه ای موقت و قابل جمعآوری است. البته درحال حاضر تاق بستان به دلیل دستورالعمل ستاد استانی مقابله با کرونا تعطیل است و تردد گردشگران به داخل آن طی یکی دو هفته اخیر صورت نگرفته است. به منظور بررسی این مشکل قرار است طی روزهای آینده نشستی در استانداری با مسئولان شهرداری داشته باشیم تا این اختلاف مورد رسیدگی قرار گیرد.



