کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۰۶۱
تاریخ خبر:

آتش‌بس به سبک سعودی

آتش‌بس به سبک سعودی

خشم افکار عمومی اعراب از از تبلیغات حکومتی عربستان برای آشتی دادن دو خواننده همزمان با نسل‌کشی در غزه.

روزنامه هفت صبح| جشنواره موسم ریاض عربستان دوباره خبرساز شده است. چرا دوباره؟ چون مراسم افتتاحیه آن که کمتر از یک ماه پس از حمله حماس به فلسطین و آغاز جنگ غزه انجام شده بود با انتقادات شدید در جهان عرب به خصوص به حضور نانسی عجرم مواجه شده بود که آن را در شماره روز ۱۱ آبان روزنامه پوشش دادیم.

 

حالا اما دلیل دیگری برای انتقاد به وجود آمده است. آشتی اصاله نصری، خواننده سوری با انغام محمدعلی سلیمان، خواننده مصری. چرا آشتی این دو نفر باید موجب انتقاد شود؟ این دو که هستند و اصلا چرا با هم قهر کرده بودند؟

 

یک: خانم اصاله متولد ۲۵ اردیبهشت ۱۳۴۸ شمسی است. در دمشق به دنیا آمده. در محله‌ای به نام ابورمانه در قلب دمشق که یکی از محلات بالاشهر دمشق به حساب می‌آمده است. پدرش هنرمند بود و او از کودکی در تلویزیون سوریه حضور داشت ولی حدودا از ۲۲ سالگی به خصوص به خاطر صدای قوی خود مشهور شد. سبک موسیقی او بیشتر به موسیقی عربی خلیجی نزدیک است و طرفداران او بیشتر در حوزه خلیج فارس هستند. حتی از سال ۲۰۰۵ به صورت افتخاری شهروندی دولت بحرین نیز به وی داده شده است. 

 

از همان سال ۲۰۰۵ اما حواشی زندگی اصاله آغاز شد. در آن سال، از همسر اول خود، ایمن الذهبی، سرمایه‌دار سوری بعد از ۱۳ سال ازدواج و با داشتن یک پسر ۷ ساله جدا شد. یک سال بعد با طارق العریان تهیه‌کننده و کارگردان فلسطینی‌الاصل، متولد کویت، مقیم مصر و دارای تابعیت آمریکا ازدواج کرد و در سال ۲۰۱۱ دوقلوهای او به دنیا آمدند ولی در همان سال بحران سوریه آغاز شد و او از مخالفان سوری حمایت کرد و این باعث شد که دو نفر از برادرانش و همسر سابقش و جمع کثیری از دوستدارانش در سوریه علیه او موضع بگیرند. 

 

در سال ۲۰۱۳ به فلسطین اشغالی سفر کرد و در یک جشنواره موسیقی در بیت لحم آواز خواند و این موضوع باعث شد که شکایتی علیه وی طرح شود چرا که طبق قوانین سوریه این سفر به منزله عادی‌سازی رابطه با اسراییل بود و جرم. یک سال بعد به همین دلیل با شکایت سوری‌ها پاسپورت او توقیف و در فرودگاه بیروت بازداشت شد هر چند که بعد از مدتی از زندان آزاد شد.

 

او سه سال بعد دوباره در همین فرودگاه این بار به جرم حمل مواد مخدر بازداشت شد ولی او گفت که برایش پاپوش درست کردند و نام فردی را آورد که قصد داشته او را درگیر این ماجرا کند و قضیه ختم به خیر شود.  و در نهایت در سال ۲۰۲۰ او از همسر دوم خود طارق نیز جدا شد و یک سال بعد اعلام کرد با فایق حسن، شاعر و کارگردان عراقی ازدواج کرده است. خانم اصاله به ترتیب در اینستاگرام، توییتر، یوتیوب و اسپاتیفای، ۱۲، 4/8 (چهار و هشت دهم)، ۶/۶ و یک میلیون دنبال‌کننده دارد. 


دو:  خانم انغام، متولد ۲۹ دی ۱۳۵۰ است. متولد بندر اسکندریه در مصر است. پدر او نیز مثل پدر اصاله هنرمند و به صورت مشخص نوازنده بوده است. او نیز فعالیت خود را از نوجوانی و به طور مشخص ۱۵ سالگی آغاز کرده است.  خانم انغام تا به حال چهار باز ازدواج کرده است. برای اولین بار در سال ۲۰۰۴ و در ۳۲ سالگی و برای آخرین بار در سال ۲۰۱۹ یعنی در ۴۷ سالگی. او در سال ۲۰۲۰ از آخرین همسر خود نیز جدا شده است.

 

مجدی عارف صدابردار مصری، فهد محمد الشلبی تهیه‌کننده موسیقی کویتی، احمد عزالدین بازیگر مصری و احمد ابراهیم تهیه‌کننده مصری چهار همسر او در این ۱۶ سال بودند. خانم انغام به محبوبیت و شهرت اصاله نیست و به ترتیب در اینستاگرام، توییتر، یوتیوب و اسپاتیفای، ۹/۴ (چهار و نه دهم)، ۷/۲ (دو و هفت دهم) میلیون و ۷۰۷ و ۶۶۲ هزار دنبال‌کننده دارد.

 

سه: اختلاف خانم اصاله و خانم انغام بر سر این همسر آخر بوده است. در سال ۲۰۱۹ که انغام با احمد ابراهیم ازدواج کرد، اصاله به طور عمومی از انغام به خاطر این ازدواج انتقاد کرد. او مدعی شد که احمد ابراهیم در آن زمان متاهل بوده است و در رابطه ازدواج با یاسمین عیسی، خواهرزاده طارق همسر دوم‌اش بوده است. او در واقع از زنی دفاع کرد که دایی‌اش در آن زمان همسرش بود. 
 

با این حال یک سال بعد، وقتی او از طارق جدا شده بود، ظاهرا مشکل حل شده بود. اصاله باز هم به طور عمومی از انغام عذرخواهی کرد و انغام هم این عذرخواهی را در یک پست اینستاگرامی پذیرفت. هرچند که انتقاد اصاله از انغام باعث رخدادهای بزرگی شده بود مثل اینکه باعث درگیری با پسرش عمر شده بود و او به همین دلیل در همان پست اینستاگرامی عذرخواهی از انغام، از دو قلوهای خود (حاصل ازدواج با طارق) نیز عذرخواهی کرده بود. 
 

چهار: اما ارتباط این‌ها با ریاض و عربستان سعودی چیست؟ ترکی آل الشیخ مشاور دیوان سلطنتی سعودی و رئیس سازمان تفریح و سرگرمی سعودی مدتی است که وارد حوزه موسیقی شده و هم برای اصاله و هم برای انغام تهیه‌کنندگی کرده است و حتی شعر یکی از آهنگ‌های اصاله را هم گفته است. حالا او باعث شده که این دو خواننده بعد از جنگ و آشتی خبرساز خود برای بار نخست یکدیگر را ملاقات کنند.


نخستین ملاقات در شب سال نوی میلادی در ریاض و در کنسرت «ستارگان عرب» اتفاق افتاد. الیسا، دیگر خواننده مشهور عرب دستان اصاله را گرفته بود و او را به آغوش انغام رساند.  اما ملاقات دیگر دو روز پیش در حضور عمر ادیب اتفاق افتاده که یک روزنامه‌نگار مصری است و برای پوشش خبری این مراسم در ریاض قرار دارد.


ترکی آل‌الشیخ عکس ملاقات این دو خواننده در حضور عمر ادیب را در توییتر خود قرار داده و در شرح آن نوشته: «کی مثل من می‌خواهد که این مشکل دوباره تکرار بشه؟» اصطلاحی کنایی برای اینکه دوباره صحنه در آغوش کشیدن این دو هنرمند تکرار شود.


اما این توییت با واکنش‌های انتقادی تندی روبرو شده است. یکی نوشته حالا مشکلشان چه بوده است؟ مطمئنم که موضوعی سخیف بوده است و یک کاربر دیگر آمده و موضوع را توضیح داده و بعد این سوال پیش آمده که این چه جور مشکلی است که یک مقام حکومتی باید خود را وارد آن کند. دیگری هم آمده و نوشته به جای این کارها تلاش کن نماز خواندن را در این کشور زیاد کنی! 
 

و البته برخی هم یاد آل‌الشیخ انداختند که چه اتفاقی دارد در فلسطین می‌افتد. یک کاربر به نام لیلا نوشته: «گویی فلسطین در نقشه دنیای بی ارزش و کثیف آن‌ها وجود ندارد. اردوگاه‌ها در حال نابودی هستند، خانواده‌ها در حال نابودی هستند و مادران فرزندان خود را در سرما، گرسنگی و بمباران هولناک از دست می‌دهند.


اما، نه... اینها در مقایسه با مشکل هنرمندان زن ابوناصر (کنیه ترکی آل الشیخ)، مشکلات ناچیزی است.»این انتقادات البته مربوط به امروز نیست. در همان روزهای ابتدایی سال نوی میلادی هم که تبلیغ زیادی در مورد ملاقات مجدد اصاله و انغام با برنامه‌ریزی ترکی آل الشیخ مطرح شد کاربرانی نوشته بودند:
 

«صلح در جهان حاصل شد، فلسطین آزاد شد و گرسنگی جهان به خاطر آشتی محبوب ترکی آل شیخ و خانم اصاله پایان یافت! (این‌ها)در سیاره دیگری زندگی می کنند! این دیگر از وقاحت هم رد شده! شرم!» «عربستان سعودی کار بزرگ و شگفت انگیزی انجام داده است، آیا آتش بس در فلسطین، پایان دادن به نسل کشی در سودان، یا پایان دادن به آتشفشان خون و کشتارهایی که در سوریه و یمن در حال وقوع است؟ نه، اینها اولویت‌های عربستان سعودی نیست. ترکی آل‌الشیخ اصاله و انغام را آشتی داده است. راستی که خیلی بی‌ارزش هستید!»
 

پنج: اما به نظر گوش سعودی‌ها به این موضوع بدهکار نیست. بن سلمان و تیمش تصمیم خود را برای تبدیل عربستان از کشوری مذهبی به کشوری تجاری گرفته‌اند. 

 

کدخبر: ۵۵۳۰۶۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر