در سال ۹۰ وزارت جهاد کشاورزی واردات هر نوع میوه گرمسیری به جز انبه، نارگیل، موز و آناناس را ممنوع کرد و به گمرک مجوز ترخیص آنها را نداد، اما با وجود این ممنوعیتها در سال ۹۹ بیش از ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار صرف واردات میوههای گرمسیری از جمله پشن فروت و لیچی شده است! این در حالی است که بررسیها نشان میدهد، علاوه بر واردات پشن فروت و لیچی، پورههای حاصل از آنها هم وارد کشور میشوند و طبق آمار رسمی گمرک سالانه مقدار زیادی ارز صرف واردات این اقلام میشود، به عنوان مثال در بهار ۱۴۰۰حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار صرف واردات پشن فروت و لیچی شده است. واردات بیش از حد پوره، موجب تعطیلی کارخانههای داخلی شده و همین موضوع کارخانجات خارجی را راغب تر کرده تا تولیداتشان را برای صادرات به ایران افزایش دهند.
یکی از کارکنان کارخانه تولید پوره ایران در این باره می گوید: معمولا برای تولید پوره از میوههای درجه ۲ و ۳ که برای مصرف بازار مناسب نیست، استفاده میشود. یکی از مشکلاتی که در این صنعت وجود دارد این است که واردات برخی از میوههای گرمسیری به داخل کشور ممنوع شده، اما واردات آنها به صورت پوره هیچ منعی ندارد.



