کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۱۲۲۲
تاریخ خبر:

ترکیه؛ مقصد شوم و نفرین شده فوتبالیست‌های ایرانی

از قرار معلوم قرارداد علی کریمی با کایسری‌اسپور ترکیه فسخ شده است. هافبک دفاعی پیشین استقلال و تیم ملی که اخیرا از لیگ ستارگان قطر به ترکیه کوچ کرده بود، پیش از آغاز فصل با همان مشکل قدیمی آسیب‌دیدگی از ناحیه کمر مواجه شد و حالا باید زیر تیغ‌ جراحان برود. به همین دلیل هم باشگاه کایسری‌اسپور قرارداد این بازیکن را فسخ کرده است. روزنامه همشهری به‌همین بهانه گزارشی نوشته و با اشاره به وقایع مشابه نتیجه گرفته که ترکیه مقصد شوم فوتبالیست‌های ایرانی است:

دهه ۷۰
محمد خاکپور، مدافع پیشین تیم ملی، در سال ۱۳۷۶ برای مدت کوتاهی راهی لیگ ترکیه شد و به عضویت وان‌اسپور درآمد اما حضور او در این تیم مطلقا ناموفق بود. خاکپور تنها بعد از یک نیم‌فصل حضور در این تیم جدا شد و به بهمن کرج بازگشت. سال ۷۷ نوبت به رضا شاهرودی رسید که مسافر ترکیه شود و در اوج شهرت و محبوبیت به عضویت آلتای ازمیر دربیاید اما حضور شاهرودی هم در این کشور موفقیت‌آمیز نبود و بعد از انجام فقط چند بازی با مشقت و دشواری فراوان جدا شد و شایعاتی هم درباره‌اش ساخته شد. یک سال پس از آن هم سهراب بختیاری‌زاده و محمد مومنی دو بازیکن پیشین استقلال به ارزروم‌اسپور پیوستند که مطابق معمول در مورد آنها هم اتفاق چندان خوبی رخ نداد. این دو بازیکن حتی موفق به دریافت مطالبات خود هم نشدند و به همین دلیل به ایران برگشتند.

دهه ۸۰
حامد کاویانپور سال ۸۵ بعد از جدایی از پرسپولیس به کایسری‌اسپور پیوست اما او با مشکلی متفاوت مواجه شد. ستاره خط میانی فوتبال ایران در آن سال‌ها، در حالی‌ که کمتر از تعداد انگشتان یک دست برای تیم ترکیه‌ای بازی کرده بود، با مشکل مثبت‌شدن تست دوپینگش مواجه و طبیعتا قراردادش فسخ شد. او به همین دلیل با محرومیتی ۲ ساله مواجه شد که البته بعدا به یک سال کاهش پیدا کرد اما این به‌معنای پایان کارش در لیگ ترکیه بود. کاویانپور بعد از این اتفاق به فوتبال ایران بازگشت و به عضویت استیل‌آذین درآمد. همچنین اوایل این دهه خداداد عزیزی نیز پس از جدایی از کلن آلمان در آستانه پیوستن به ترابوزان‌اسپور قرار داشت که نهایتا این جابه‌جایی رخ نداد. روایت عزیزی از اتفاقاتی که در آن ماجرا برایش رخ داد، بسیار عجیب و شنیدنی است.

دهه ۹۰
سال ۹۵ سجاد شهباززاده بعد از جدایی از استقلال به آلانیااسپور پیوست اما آنجا عملکرد موفقیت‌آمیزی نداشت. سجاد در طول یک فصل حضور در آلانیا تنها چهار بار برای این تیم به میدان رفت و یک گل به ثمر رساند. در نتیجه طبیعی بود که به لیگ برتر ایران برگردد. مجید حسینی شاید پرتداوم‌ترین بازیکن ایرانی در تاریخ مسابقات باشگاهی ترکیه باشد. او سه فصل پیش به ترابوزان‌اسپور پیوسته و اگر چه دوران پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشته اما به هر حال خودش را در لیگ آن کشور حفظ کرده است. مدافع پیشین استقلال در فصل جدید برای کایسری‌اسپور بازی خواهد کرد.

اللهیار صیادمنش هم به‌ عنوان یکی از مهم‌ترین استعدادهای ایرانی در این سالیان، با قراردادی ۵ ساله به فنرباغچه پیوست اما آنجا به او بازی نرسید. صیادمنش در ادامه به تیم استانبول‌اسپور در دسته پایین‌تر قرض داده شد اما باز هم موفقیتی کسب نکرد تا برای ساختن رؤیاهایش ناچار به حضور در لیگ اوکراین شود.

در این دهه حضور کوتاه‌مدت وحید امیری در ترابوزان‌اسپور را هم داشتیم. این بازیکن با جدایی از پرسپولیس به ترابوزان پیوست، عملکردی ناموفق داشت و به جمع سرخپوشان بازگشت.

بدترین تجربه در این زمینه اما پیوستن مهدی طارمی و رامین رضاییان به ریزه‌اسپور ترکیه بوده است. حتما به یاد می‌آورید که دو ستاره پیشین پرسپولیس در سال ۹۵ به شکلی عجیب با ریزه‌اسپور توافق کردند و این قرارداد با کودتای ترکیه همزمان شد. طارمی فورا به پرسپولیس بازگشت و خودش و باشگاه را به درد سر انداخت. رامین رضاییان هم کمی بعد با فسخ رسمی قراردادش همین کار را انجام داد. هم‌اکنون محمد نادری، بازیکن فصل گذشته استقلال، دیگر نماینده فوتبال ایران در لیگ ترکیه به شمار می‌رود که به آلتای‌اسپور پیوسته و آنجا شاگرد مصطفی دنیزلی شده است. حالا باید دید نادری در ترکیه می‌تواند دوران موفقیت‌آمیزی داشته باشد یا نه.»

کدخبر: ۴۱۱۲۲۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر