کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۰۶۶۲
تاریخ خبر:

‌GMC مدل جدید پیکاپ‌ «سی یرا» را معرفی کرد

روزنامه هفت صبح، ارسلان سلیمانیان| چندسالی می‌شود که بازار پیکاپ‌های فول‌سایز در کشورمان داغ شده و این بخش از بازار رنگ تنوع به خود دیده است. حالا دیگر برخلاف چند دهه گذشته که بازار پیکاپ (وانت) کشور تنها در نیسان جونیور (همان نیسان آبی!)، وانت پیکان و مزدا ۲۰۰۰ خلاصه می‌شد، انواع و اقسام پیکاپ‌های خوش بروروی چینی خودنمایی می‌کنند. با این حال باز هم بازار ایران از حضور پیکاپ‌های خوشنام و باسابقه محروم مانده که امیدواریم با سروسامان گرفتن وضعیت واردات خودرو، واردکنندگان خودرو به این کلاس نیز توجه ویژه‌ای داشته باشند.

اما در آن سوی مرزها اوضاع صنعت پیکاپ‌سازی (به طور کلی خودروهای تجاری سبک) کاملا متفاوت است. رقابت فشرده و نزدیک خودروسازان با یکدیگر و پیشرفت روزافزون این طیف از محصولات سبب شده تا بازار وانت‌ها و پیکاپ‌ها در بازارهای بین‌المللی از تنوع بالایی برخوردار باشد. به تازگی پیکاپ جدید «سی یرا» (Sierra) توسط شرکت آمریکایی GMC روانه بازار شده تا شاید به سلطنت چندین ساله فورد و تویوتا در کلاس وانت‌های لوکس پایان دهد.

لباسی فاخر بر تن آقای باربر!
سی یرا که برای نخستین بار در سال ۱۹۹۸ معرفی شد، تاکنون در چهار نسل و در بیش از ۱۰ نسخه مختلف تولید و به بازار عرضه شده است. با آنکه نسل فعلی این وانت در سال ۲۰۱۹ رونمایی شد اما طراحان GMC با کشیدن دستی بر‌سر و گوش آن، چهره این وانت را به روزتر و مدرن‌تر ساخته‌اند.

این خودرو تجاری سبک با چهره‌ای عضلانی و دارا بودن مشخصه‌هایی چون جلوپنجره حجیم کرومی و گرافیک بسیار زیبای چراغ‌های جلو، چهره‌ای فراتر از یک وانت را تداعی می‌سازد. طول، عرض و ارتفاع این وانت به ترتیب برابر با ۵۸۸۶، ۲۰۶۳ ۲۰۸۰ میلی‌متر بوده که حاکی از قابلیت بالای این بارکش جهت جابه‌جایی بارهای حجیم و سنگین است. فاصله بین دو محور ۳۷۴۴ میلی‌متری به همراه تایرهای ۲۰ اینچی این وانت را نیز به ارقام فوق اضافه کنید تا مهندسی پیشرفته بدنه سی یرا بیش از پیش عیان شود.

اما آنچه در سی یرا بیش از هرچیز دیگر جلب توجه می‌کند، طراحی داخلی مدرن و جاه‌طلبانه آن است که با نیم‌نگاهی به دکوراتیو داخلی آن احساس روبه‌رویی با یک خودرو شاسی‌بلند لوکس خواهیم داشت تا یک وانت بارکش! نکته تاثیر‌گذار و جالب توجه در طراحی داخلی این وانت، طراحی ادوات و دکمه‌های روی فرمان و پنل مرکزی آن به صورت حجیم و بزرگ‌تر از حد معمول است که دلیل آن راحتی کارکرد با این ادوات و دکمه‌ها با دستکش‌هایی است که راننده یک وانت احتمال دارد ‌ هنگام کار بر دست کند.

قوای محرکه
مهندسان GMC برای مدل جدید سی یرا، طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌های کاملا جدیدی را در نظر گرفته‌اند که هریک مجهز به آخرین فن‌آوری‌های نوین کاهش آلایندگی هستند. با توجه به سختگیری دولت آمریکا در قبال مسائل زیست محیطی و همچنین افزایش قیمت سوخت‌های فسیلی در این کشور، مهندسان GMC در طراحی و پردازش پیشرانه‌های به‌کاررفته شده در سی‌یرا ۲۰۲۲، هدف مشخصی را پیش گرفته‌اند که آن چیزی جز «بازدهی بیشتر، مصرف سوخت کمتر» نیست.

یک پیشرانه ۷/۲ لیتری توربوشارژدار به همراه یک پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری ۲۷۷ اسب بخاری و دو پیشرانه ۸ سیلندر ۳/۵ و ۲/۶ لیتری از جمله جدیدترین پیشرانه‌هایی هستند که در این وانت به‌کار گرفته خواهند شد. وقتی بدانیم پیشرانه‌های ۸ سیلندر این خودرو قدرتی معادل ۳۵۵ و ۴۲۰ اسب بخار را در اختیار راننده قرار می‌دهد، درمی‌یابیم که مهندسان GMC نگاهی فراتر از یک «وانت» به این محصول داشته‌اند.

گفتنی آنکه پیشرانه‌های مذکور مجهز به فناوری مدرن EcoTec بوده که به لطف سامانه تزریق مستقیم سوخت و سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها، دارای میزان مصرف سوخت قابل توجهی هستند. طبق اعلام رسمی شرکت GMC نسخه بهینه‌سازی شده سی یرا دارای ظرفیت حمل بار ۱۲۲۵ کیلوگرمی و ظرفیت یدک‌کشی معادل ۵۹۰۰ کیلوگرم را داشته که با این حساب می‌توان سی یرا را یکی از توانمندترین وانت‌های بازار در این بخش دانست. قیمت پایه این پیکاپ از ۳۶هزاردلار آغاز شده و در مدل فول‌آپشن ۸ سیلندر به ۶۹هزار دلار می‌رسد.

کدخبر: ۴۶۰۶۶۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر