کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۰۲۷۸
تاریخ خبر:

‌‌شرط جدید واتساپ را قبول نکنیم چه می‌شود؟

روزنامه هفت صبح | روز موعود واتساپ فرا رسید.روزی که باید تصمیم بگیریم بالاخره می‌خواهیم اطلاعات شخصی فیسبوک‌مان را تحویل واتساپ دهیم یا اینکه کلا قید واتساپ را بزنیم؟ اخیرا فیسبوک اعلام کرده که اگر تا پانزدهم ماه مه ( یعنی دیروز) با این شرایط جدید واتساپ موافقت نکنیم، برخی از قابلیت‌های این پیام‌رسان قطع خواهد شد و به مرور کل پیام‌رسان کارایی‌اش را از دست خواهد داد. حالا چاره چیست؟

ماجرا به زمستان سال پیش برمی‌گردد؛ به زمانی که مارک زاکربرگ، مالک فیسبوک و واتساپ تصمیم گرفت از پیام‌رسان خود پول بیشتری دربیاورد. به همین خاطر دی ماه یک اطلاعیه صادر کرد که افراد اطلاعات شخصی فیسبوک‌شان را باید در اختیار این پیام‌رسان قرار دهند. کمی اعتراض باعث شد اجرای این کار تا دیروز عقب بیفتد. حالا از دیروز آن لحظه ویژه برای فعال شدن این فیچر فرا رسیده است.

*** اگر زیر بار خواسته واتساپ نرویم چه می‌شود؟
اینطور که روزنامه گاردین گزارش داده هنوز هم می‌شود تا چند هفته بعد از واتساپ استفاده کرد اما کارهایی که با آن می‌شود انجام داد احتمالا محدود به تماس گرفتن و پیام فرستادن خواهد بود. از آن طرف مدام برایتان نوتیفیکیشن خواهد آمد که اطلاعات فیسبوکتان را وارد و با این کار موافقت کنید. بعد از چند هفته اگر باز هم تن به خواسته فیسبوک و واتساپ ندهید، دیگر هیچ نوتیفیکیشن‌ واتساپی را دریافت نخواهید کرد و امکان تماس را از دست خواهید داد.

واتساپ پاک نمی‌شود اما دیگر برایتان از کار خواهد افتاد. اگر نمی‌خواهید این اتفاق بیفتد باید گزینه همگام‌سازی با فیسبوک را در نوتیفیکیشنی که دائم برایتان ارسال می‌شود، قبول کنید. این حرف‌ها را نماینده واتساپ به گاردین زده است. یعنی بعد از این فشاری که فیسبوک دارد می‌آورد باید انتخاب کرد آیا شرایط جدید واتساپ را می‌پذیریم یا دیگر به کل با این پیام‌رسان خداحافظی خواهیم کرد؟

*** از چه چیزی بترسیم؟
واتساپ اعلام کرده که پیام‌ها همچنان رمزگذاری شده باقی می‌ماند اما فقط در صفحات بیزنس، برای دسترسی بیشتر به فیسبوک قابلیت رمزگذاری این پیام‌رسان دیگر را برداشته است.حالا واقعیت هم همین است یا اینکه باید از همرسان کردن فیسبوک و واتساپ بترسیم؟ با این همرسانی، فیسبوک اطلاعات زیای مثل شماره موبایل، تعداد دفعات استفاده از واتساپ، زمان‌های استفاده از آن، آی پی، جزئیات مرورگر، منطقه زمانی و … را از گوشی ما بر می‌دارد تا تبلیغات در آن دیگر هدفمند شده‌تر از قبل بشوند.

دیروز نویسنده یک مقاله در گاردین نوشته بود که ما باید نگران اشتراک داده‌هایمان با فیسبوک باشیم. به خاطر اینکه قبلا هم فیسبوک نشان داده در استفاده از اطلاعات خصوصی ما خیلی رمزآلود عمل کرده است. ما ایرانی‌ها هم اگرچه از فیسبوکمان استفاده زیادی نمی‌کنیم یا اصلا برخی اصلا فیسبوک نداریم ولی با تیک زدن گزینه موافقت با همرسانی، احتمالا از این به بعد شاهد تبلیغات زیادی در واتساپ خواهیم بود. از طرف دیگر شیطنت فیسبوک این بوده که گزینه انصراف همگام‌سازی معمولا خیلی پایین و دور از دسترس است که زیاد به چشم نمی‌آید. به همین دلیل احتمالا خواه‌ناخواه افراد زیادی اطلاعات خودشان را دو دستی تقدیم فیسبوک خواهند کرد.

*** موج‌های ضد واتساپی
این دردسرها برای اروپایی‌ها آنقدر جدی نیست. به خاطر اینکه اتحادیه اروپا قوانین سفت‌وسختی درباره حریم خصوصی دارد. در کشوری مانند هند هم دادگاه عالی این کشور مقیداتی برای فیسبوک گذاشته است. اخیرا هم آلمان استفاده فیسبوک از اطلاعات کاربران را ممنوع کرد. این ممنوعیت فعلا تا سه ماه آینده ادامه خواهد داشت. در ایران واتساپ، بعد از فیلترینگ تلگرام آخرین پناه کاربران، گروه‌های کاری و خانوادگی بود. از آنجایی که فیسبوک هم در حوادث سال ۱۳۸۸ فیلتر شده، عملا بار دیگر باید منتظر یک مهاجرت اجباری کاربران ایرانی در پیام‌رسان غیرفیلتر باشیم؛ مهاجرتی که برای ۴۷ میلیون کاربر واتساپ اتفاق خواهد افتاد.

*** نیت فیسبوک چیست؟
زاکربرگ،مدیرعامل فیسبوک می‌گوید برای اینکه واتساپ به پختگی بیشتری برسد و وارد دنیای تجارت شود باید این پیام‌رسان را به فیسبوک وصل کند. یعنی برای اینکه تبلیغات هدفمند شده‌تر به واتساپ برسد، این پیام‌رسان اطلاعات شما را دریافت خواهد کرد و بیزنس‌هایی که احتمالا بیشتر به سبک زندگی و مشخصات شما می‌آید برایتان تبلیغ خواهد کرد. از آن طرف صفحات بیزنس واتساپ هم به پیج‌های کاری فیسبوک وصل می‌شوند و از سوال جواب تا نقل و انتقال مالی خرید در همان واتساپ نهایی خواهد شد.

*** چطور خواسته واتساپ را اجرا نکنیم؟
افرادی که حساسیت زیادی برای حفظ حریم شخصی‌شان دارند، دو راه دارند که جلوی این کار واتساپ را بگیرند:

*** هنگام به روز شدن شرایط استفاده از خدمات واتساپ
واتساپ در پیامی از شما می‌خواهد که موافقت خود را با اصول و شرایط استفاده از این اپلیکیشن اعلام کنید. پیش از کلیک کردن بر قبول (agree) می‌توانید به پایین صفحه رجوع کنید و در آنجا تیک را از کنار متنی که نوشته :« اطلاعات شما با فیسبوک به اشتراک گذاشته خواهد شد» بردارید و سپس بر «قبول» کلیک کنید.

*** پس از به روز شدن شرایط استفاده از خدمات واتساپ
اگر نادانسته یا ناخواسته پیش از برداشتن تیک بر «قبول» کلیک کردید هنوز راهی برای تغییر وجود دارد.در اپلیکیشن واتساپ به بخش تنظیمات (Settings) رجوع کنید.در آ‌نجا بر گزینه حساب کاربری (Account) کلیک کنید. در این قسمت «تیک» را از کنار گزینه Share my account info بردارید. این راه در زیر به صورت خلاصه آمده است:
Settings -> Account -> Share my account info

*** چطور در واتساپ یک صفحه بیزنس بزنیم؟
بیزنس‌ها احتمالا خوشحال‌ترین مخاطبان زاکربرگ هستند. اگر کسی بخواهد واتساپش را به فیسبوک وصل کند باید چه کاری انجام دهد؟ اول اینکه باید یک اپلیکیشن واتساپ بیزنس دانلود کنید و طبق دستور، یک حساب کاربری بیزنس برای خود بسازد. اگر هم شماره عادی خودتان را خواستید بیزنس کنید که باید از گزینه تنظیمات همگام‌سازی را بزنید و پیج کاری خود را به فیسبوک وصل کنید.

از آن طرف در فیسبوک باید ادمین یک پیج باشید و گزینه سینک یا همگام‌سازی را در صفحه خود علامت دار کرده باشید. با این کار اطلاعات صفحه فیسبوک کاری شما، می‌تواند روی صفحه واتساپ هم نمایش داده شود. برای فعالسازی همگام‌سازی باید این موارد را داشته باشید: صفحه فیسبوک کسب‌وکارتان، حساب کاربری در برنامه واتساپ تجاری (بیزنس) و آخرین نسخه از برنامه‌ روی موبایل. وقتی گزینه همگام‌سازی فعال باشد، هم در وب و هم در موبایل کار خواهد کرد.

کدخبر: ۳۹۰۲۷۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر