کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۶۲۷۳
تاریخ خبر:

‌۱۸‌کارگردان ‌صاحب رکورد در ساخت سریال کمدی

روزنامه هفت صبح، ‌وحید سعیدی / احمد رنجبر | اینکه دست تلویزیون از داشتن تعداد انبوه کمدی خوب خالی مانده، واقعیتی است. اگر پایتخت و نون. خ را فاکتور بگیریم، سریال‌های کمدی که امسال روی آنتن رفته‌اند، چنگی به دل نمی‌زنند. وقتی به تاریخ تلویزیون نگاه می‌کنیم، می‌بینیم سریال‌های کمدی در هر دوره با استقبال مواجه شده‌اند.

کافی است سازندگان کف استاندارد را رعایت کنند و خوراکی خوب تحویل بیننده بدهند. کمدی نه‌تنها بیننده را سرحال می‌آورد که از دل آن می‌توان جامعه و فرهنگ را نقد کرد و حتی مانیفست مدیران سیما را انتقال داد. تکیه‌کلام‌ها و نام شخصیت‌هایی که از طریق سریال‌های کمدی در ذهن مانده‌اند، موید جایگاه این جنس آثار نزد مخاطب است…‌

به بهانه شروع یک سریال کمدی جدید (باخانمان) پرونده کارگردان‌های رکورددار ساخت کمدی در تلویزیون را ورق زده‌ایم. در این پرونده اینکه هرکدام از کارگردان‌ها دارای چه سبکی هستند و دنبال چه مدل کمدی بوده‌اند، مورد تحلیل قرار گرفته است.

*یک:‌ مرضیه برومند / ۹ سریال
شاخص‌ترین سریال‌ها: در کارنامه مرضیه برومند آثار متنوعی به چشم می‌خورد. از بین سریال‌های کمدی او چند مورد بیش از دیگران شاخص شدند و درخشیدند؛ مثل آرایشگاه زیبا، تهران ۱۱ و قصه‌های تابه‌تا. کارآگاه شمسی و مادام، کتاب‌فروشی هدهد، همه بچه‌های من و آب‌پریا را هم فراموش نمی‌کنیم.

‌بازخورد نزد مخاطب: نام مرضیه برومند یادآور «مدرسه موش‌ها» است. او در این سریال عروسکی نشان داد چه روحیه طنازی دارد. این ویژگی در سریال‌های دیگرش هم نمود دارد. او در آرایشگاه زیبا آدم‌هایی دوست‌داشتنی خلق کرد که هم در دسترس هستند و به هم به دلیل خلق‌وخوی متفاوت به دل می‌نشینند. این سریال و دیگر ساخته‌های برومند در زمان پخش با استقبال مواجه شدند. جالب اینکه بازپخش این سریال‌ها همچنان بیننده دارد و می‌توانند مخاطب را سرگرم کنند.

جنس کمدی: ‌مرضیه برومند به دنبال خلق فضاست؛ یعنی در سریال‌های کمدی‌اش، ابتدا شخصیت‌هایی از جنس مردم معمولی ایجاد می‌کند و بعدا آنها را در موقعیت زندگی قرار می‌دهد. این نوع کمدی، بر اساس روابط آدم‌ها و بده‌بستان‌هایشان استوار است. طبعا نتیجه‌ای که حاصل می‌شود، لحظات مفرحی است و نباید انتظار قهقهه داشت. حتی در سریال فانتزی آب‌پریا آنچه غلبه دارد، اتمسفر داستان است نه شوخی‌های کلامی و موقعیت‌های کمدی.

ویژگی منحصربه‌فرد: مرضیه برومند چه در کارهای عروسکی و چه در سریال‌های رئال، بیش از همه به «آدم‌ها» توجه دارد. به این معنا که در قالبی شیرین، پند و هشدار می‌دهد و از توصیه مستقیم پرهیز می‌کند. حتی وقتی کار کودک و نوجوان می‌سازد، حرفش را در لفافه می‌زند. طبعا انتخاب لحن کمدی بهترین شیوه برای رسیدن به این هدف است.

‌موقعیت فعلی: آب‌پریا آخرین کاری است که مرضیه برومند ساخت. او سال ۹۳ شهر موش‌ها ۲ را کارگردانی کرد و فعلا سراغ کارگردانی اثر جدیدی نرفته است.

* دو: سیروس مقدم / ۱۲ سریال
شاخص‌ترین سریال‌ها:بی‌برو برگرد، شش فصل از سریال پایتخت درخشان‌ترین سریال کمدی سیروس مقدم محسوب می‌شود. او سریال‌های موفقی چون پیامک از دیار باقی، چاردیواری، چک برگشتی و علی‌البدل را هم در کارنامه دارد. بانویی دیگر و دریایی‌ها هم در دسته کمدی قرار می‌گیرند، اما به اندازه دیگر ساخته‌های مقدم موفق نیستند.

‌بازخورد نزد مخاطب: سیروس مقدم سلطان سریال‌سازی است. او ۳۴ سریال در تلویزیون و یک سریال در شبکه خانگی ساخته. مقدم علاوه‌بر کمدی، در ساخت درام اجتماعی، مذهبی، پلیسی و ملودرام کارنامه درخشانی دارد. در میان کمدی‌ها، کافی است به پایتخت اشاره کنیم که همه فصل‌های آن با اقبال بالا از سوی خاص و عام مواجه بوده‌اند. سری به آمار تلوبیون بزنیم مشخص می‌شود فصل‌های مختلف پایتخت چه حجم بالایی از بازدید را دارند.

جنس کمدی: از جمله کارگردان‌هایی است که وقتی هم کمدی می‌سازد، در یک حوزه باقی نمی‌ماند. سیروس مقدم همان‌قدر در ساخت کمدی روستایی از جنس پایتخت و علی‌البدل موفق است که در ساخت کمدی‌های اجتماعی مثل پیامک از دیار باقی، چاردیواری و چک برگشتی. سوژه سریال‌های او منبعث از اتفاق‌های روز جامعه است؛ او در اجرا می‌داند چطور روی خط قرمز حرکت کند که هم نتیجه‌ای مطلوب حاصل شود و هم سریال گرفتار تیغ ممیزی نشود.

ویژگی منحصربه‌فرد: پایتخت تنها سریالی است که به فصل ششم رسیده. این رکورد حاصل توانمندی سیروس مقدم و تیم اوست. همه شخصیت‌های این سریال محبوب شده‌اند و تکیه‌کلامشان جزئی از ادبیات روزمره هستند. مقدم یک ویژگی خاص هم دارد و آن سرعت در تولید است. او در زمانی کم، سریال‌های کمدی موفقی تحویل مخاطبان داده است.

‌موقعیت فعلی: سیروس مقدم چندی پیش تصمیم داشت سری هفتم پایتخت را بسازد که شرایط آن فراهم نشد. او این روزها مشغول پیش‌تولید ساخت سریالی خانگی به نام بغض است.

دانلود PDF

کدخبر: ۳۶۶۲۷۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر