کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۴۵۲۰۸
تاریخ خبر:

‌۱۰‌چهره ‌نوروز ۱۴۰۱ تلویزیون که منتظر درخشش آنها هستیم

روزنامه هفت صبح، احمد رنجبر | ‌نوروز برای تلویزیون مهم‌ترین بزنگاه محسوب می‌شود. در این بازه زمانی تلاش این است تا بهترین برنامه‌ها و سریال‌ها در کنداکتور قرار گیرند. شبکه‌ها هر چه در چنته دارند‌، رو می‌کنند اما «همه» آنها به دل نمی‌نشیند…. ‌شواهد نشان می‌دهد در میان سریال‌های نوروز ۱۴۰۱ شانس اصلی با «زیرخاکی ۳ » است که دو فصل قبل آن، مورد توجه قرار گرفته. در غیاب «پایتخت» و «نون خ» حالا «زیرخاکی» این فرصت را دارد تا موقعیت خود را پیش مخاطب ‌‌تثبیت ‌ کند.

وضع برنامه‌ها اما به مراتب بهتر از سریال‌هاست؛ پخش «خندوانه» در شبکه نسیم ادامه می‌یابد و سری جدید «دورهمی» هم روانه آنتن می‌شود. سری سوم «عصر جدید» نیز در نوروز ۱۴۰۱ هست و به اتکای موفقیت قبل، ظرفیت قرار گرفتن در صدر محبوب‌ترین برنامه‌ها را دارد. احتمالا فصل جدید «ایرانگرد» هم به آنتن شبکه یک برسد و بار دیگر علاقه‌مندان را با خود همراه کند. در گزارش امروز، درباره ۱۰ چهره که شانس‌شان برای درخشش در نوروز بیش از دیگران است، نوشته‌ایم.

یک: پژمان جمشیدی / زیرخاکی
مختصات اثر: جلیل سامان نیمه امسال فصل سوم «زیرخاکی» را کلید زد که این بار هم پژمان جمشیدی بازیگر اصلی مرد سریال است. داستان فصل قبل در جایی به پایان رسید که فریبرز به دست نیروهای بعثی اسیر می‌شود. بخش زیادی از قصه سری جدید در اسارت می‌گذرد و حالا مخاطبان شاهد طنازی فریبرز با بعثی‌ها هستند. پیش‌تر، یکی از ارکان جذابیت «زیرخاکی» به قرار گرفتن فریبرز در موقعیت‌های دوگانه برمی‌گشت. می‌توان حدس زد این بار چه اتفاقی رخ خواهد داد…

سابقه پیش مخاطب: برای اینکه پی به سیر پیشرفت جمشیدی در بازیگری ببریم، کافی است یکی از قسمت‌های «پژمان» که این شب‌ها در حال پخش است را تماشا کنیم. او طی این سال‌ها پخته‌تر شده و جایگاه خود پیش خاص و عام را مستحکم‌تر کرده است.
پیش‌بینی نوروزی: به‌نظر می‌رسد در سری سوم «زیرخاکی» ‌، علاوه بر قصه جذاب‌تر جلیل سامان، مواد اولیه بیشتری در اختیاری جمشیدی قرار داشته باشد. او نسبت به قبل باتجربه‌تر هم شده و پیش‌بینی اینکه در تعطیلات ابتدای سال توجه خاص و عام به این بازیگر جلب شود، دور از ذهن نیست. دو فصل پیش در ایامی غیر از نوروز پخش شد و مورد استقبال قرار گرفت و حالا شانس «دیده شدن» سریال و جمشیدی دوچندان است.

دو: مهران مدیری / دورهمی
مختصات اثر: برنامه «دورهمی» از فصل اول تاکنون تغییرات زیادی به خود دیده است. در این میان مهران مدیری عضو جدایی‌ناپذیر آن بوده و اصولا هویت این برنامه محسوب می‌شود. «دورهمی» بعد از مدت‌ها از حالت تاک‌شو بیرون آمد و شکل مسابقه گرفت که خب نسخه تغییریافته به اندازه فصل‌های پیش موفق نبود. حالا تیم سازنده برنامه تصمیم به ایجاد تغییرات اساسی گرفته‌اند که گفته می‌شود این تغییرات برای ویژه‌برنامه‌های نوروزی پررنگ‌تر است. براساس شنیده‌ها بخشی از «دورهمی» با سیاق سابق تولید و پخش خواهد شد.

سابقه پیش مخاطب: «دورهمی» همیشه جزو برنامه‌های پر‌مخاطب شبکه نسیم بوده است. وانگهی مهران مدیری جزو مجریانی است که طرفداران زیادی دارد و حضورش روی آنتن، ابتدا به ساکن باعث جذب مخاطب می‌شود. مرور آثار گذشته نشان می‌دهد حتی ضعیف‌ترین ساخته‌های مدیری، دارای مخاطب بوده است.
پیش‌بینی نوروزی: پس از مدت‌ها دوری از آنتن، مدیری انگیزه‌ای مضاعف پیدا کرده. اگر «دورهمی» ایرادهای فصل قبل را برطرف کند و مجری عرصه بیشتری برای طنازی داشته باشد، نام مدیری بیش از هر زمان دیگری در نوروز سر زبان خواهد افتاد. واقعیت این است که بخش زیادی از شهرت و محبوبیت سال‌های اخیر مدیری به استندآپ‌ها و مصاحبه‌های جذاب او در «دورهمی» برمی‌گردد. از این ظرفیت چه استفاده‌ای خواهد شد؟

سه: رامبد جوان / خندوانه
مختصات اثر: علاوه بر «دورهمی» شبکه نسیم یک برند محبوب دیگر هم دارد که همواره صاحب مخاطب ثابت و وفادار است: «خندوانه» با اجرای رامبد جوان. این برنامه به اندازه کافی ابزار و ظرفیت داراست تا بتواند هر بار خود را به روز کند و محبوبیتش حفظ شود.
سابقه پیش مخاطب: «خندوانه» به گواه آمار رسمی، محبوب‌ترین برنامه سال جاری است. حتی حاشیه‌ها نتوانسته است مخاطب وفادار را از این برنامه دور کند. به همین نسبت رامبد جوان موقعیت خود را حفظ کرده و رندانه خود را از حاشیه‌ها دور نگه داشته است. او تلاش می‌کند با انرژی سابق مقابل دوربین حاضر شود و رسالت خود در خنداندن مخاطب برای ایجاد حال خوب را انجام دهد.

پیش‌بینی نوروزی: «ما همیشه تلاش می‌کنیم با ساخت هر برنامه، بترکانیم؛ ولی بعضی جاها می‌ترکد و بعضی جاها نم کشیده است و نمی‌ترکد. مطمئن باشید در تعطیلات عید برنامه‌های خوبی خواهیم داشت.» این تازه‌ترین صحبت‌های رامبد جوان در آستانه ضبط «خندوانه» نوروزی است. نوروز ۱۴۰۰ شاهد اجرایی شدن برخی ایده‌های جدید در «خندوانه» بودیم و حالا جوان قول یک برنامه متفاوت دیگر را داده است؛ برنامه‌ای که از سال نو شروع می‌شود و در ایام نوروز ادامه می‌یابد. به‌نظر می‌رسد تیم «خندوانه» در نوروز پیش رو هم موفق به راضی نگه داشتنن مخاطب بشوند.

چهار: احسان علیخانی / عصر جدید
مختصات اثر: احسان علیخانی در یک تصمیم اصولی، «ماه عسل» را کنار گذاشت و تصمیم به ساخت یک برنامه در مختصات متفاوت کرد. ریسک او جواب داد و «عصر جدید» تبدیل به برنامه‌ای محبوب شد تا جایی که استقبال از آن روی دیگر برندهای تلویزیون سایه افکند.
سابقه پیش مخاطب: حتی در اوج انتقادها به علیخانی در «ماه عسل»، او باز هم به مخاطبان گسترده و وفادار خود می‌بالید. او برای سری جدید «عصر جدید» سه داور جدید کنار خود دارد: علاوه بر امین حیایی‌، مجید اسماعیلی‌، کارن همایون‌فر و ژاله صامتی داوران این فصل هستند. صامتی سریال «زیرخاکی» را هم روی آنتن دارد و اگر عملکردش در «عصر جدید» به دل بنشیند، عیش او در نوروز ۱۴۰۱ کامل خواهد شد.

پیش‌بینی نوروزی: نگرانی درباره «عصر جدید» به داوران جدید برمی‌گردد که آیا خواهند توانست در کمترین زمان جای خود را میان مخاطبان باز کنند یا خیر. از آن سو عیار شرکت کننده‌ها هم فاکتور مهمی برای درخشش این برنامه است. در این میان علیخانی به‌رغم ایرادهایی که به اجرای او وارد است، می‌تواند گلیم خود را از آب بیرون بکشد. ایده‌های ویژه‌برنامه تحویل سال نو «عصر جدید» هم تاثیر زیادی در سرنوشت نوروزی علیخانی خواهند داشت. فصل جدید «جوکر» دیگر برنامه علیخانی در نوروز است که در فیلیمو منتشر می‌شود و او کارگردان برنامه است.

پنج: ژاله صامتی /زیرخاکی
مختصات اثر: در مطلب مربوط به پژمان جمشیدی، درباره «زیرخاکی ۳» توضیح دادیم. داستان این فصل از سریال همچنان در سال‌های ابتدایی انقلاب می‌گذرد و بخش عمده‌ای از آن به اسارت فریبرز اختصاص دارد. در این شرایط، بیشتر داستان مربوط به ایران با محوریت دلتنگی همسر فریبرز یعنی ژاله صامتی روایت می‌شود.

سابقه پیش مخاطب: ژاله صامتی جزو بازیگرانی است که هم در نقش‌های جدی موفق عمل کرده و هم در نقش‌های کمدی. هم روی صحنه تئاتر خوش درخشیده و هم در قاب تلویزیون و پرده سینما. با این حال محبوبیت سال‌های اخیر او به «زیرخاکی» و نقش پریچهر بازمی‌گردد. صامتی در این سریال رفتار و گفتاری کاملا جدی دارد؛ از جنس زنانی آشنا پیش مخاطب. با این حال ظرافت‌های یک زن مهربان و ساده‌دل را طوری نشان می‌دهد که کمتر کسی می‌تواند مقاومت کند و دست‌کم لبخندی گوشه لبش نقش نبندد. او یکی از ارکان موفقیت «زیرخاکی» بوده است.
پیش‌بینی نوروزی: صامتی هم مثل جمشیدی این شانس را دارد تا از بازه طلایی نوروز نهایت بهره را ببرد. بازی این دو منجر به موقعیت‌های سرخوشانه‌ای می‌شود و سریال را برای مخاطب «همراهی‌برانگیز» می‌کند. تجربه موفق دو فصل پیشین «زیرخاکی» پیش‌بینی درباره درخشش صامتی در نوروز را تبدیل به کاری آسان می‌کند.

شش: محسن تنابنده / چادر شب
مختصات اثر: اوایل تابستان امسال‌، محسن تنابنده در صفحه شخصی خود با انتشار ویدئویی از تولید برنامه‌ای با نام «چادر شب» خبر داد. در این پست تنابنده خواسته بود کاربران اگر از مراسم عروسی خود ویدئوی قابل انتشاری دارند بفرستند. طبق اخبار به دست آمده این برنامه مراحل تولیدش را پشت سر گذاشته و آماده پخش است. محتوای برنامه هم درباره خاطرات مردم از چگونگی برگزاری مراسم عروسی‌شان در دهه شصت و هفتاد است. براساس شنیده‌ها «چادر شب» که برنامه بامزه‌ای از کار درآمده، شگفتانه شبکه نسیم برای نوروز ۱۴۰۱ است و این شبکه قصد دارد آن را در تعطیلات نوروز روی آنتن بفرستد.

سابقه پیش مخاطب: اسم محسن تنابنده که می‌آید، نام «پایتخت» زنده می‌شود. سریالی که او یک بال پروازش بود و علاوه بر بازیگری، مسئولیت‌های اساسی دیگری در پروژه داشت. تنابنده صاحب کارنامه‌ای متنوع است اما مخاطب عام غالبا او را با شخصیت نقی به یاد می‌آورد. مدت‌هاست «پایتخت» گرفتار حواشی داخل و خارج از گروه شده و هر کدام از عوامل سریال پی پروژه‌های دیگر رفته‌اند. یکی از پروژه‌های اخیر تنابنده «چادر شب» است.
پیش‌بینی نوروزی: «چادر شب» مثل هندوانه در بسته می‌ماند. اگر بخواهیم به شنیده‌ها اکتفا کنیم‌، این مجموعه می‌تواند با اقبال مخاطب مواجه شود و نام تنابنده را در پروژه‌ای تازه سر زبان‌ها بیندازد.

هفت: داریوش فرضیایی/ کلبه عموپورنگ
مختصات اثر: تیم سازنده مجموعه برنامه‌های موسوم به «عمو پورنگ» در آخرین تصمیم‌گیری خود به «کلبه عموپورنگ» رسیدند. برنامه‌ای که با بهره‌مندی از یک کهن‌الگو به تولید رسید و قهرمانان آن حیوانات مختلف هستند. بازیگران وارد جلد حیوانات می‌شوند و از زبان آن‌ها مفاهیم اخلاقی و تربیتی را به بچه‌ها متذکر می‌شوند.

سابقه پیش‌مخاطب: روزی که داریوش فرضیایی با اسم عمو پورنگ در تلویزیون قد‌علم کرد، کمتر کسی حدس می‌زد شهرتی این‌چنین نصیب او شود. فرضیایی اما هم ظرفیت این موفقیت را داشت و هم با همراهی یک تیم خوش‌فکر به جایگاه امروز رسید. حالا چند نسل با این مجری و برنامه‌هایش خاطره دارند. ویژگی مهم پورنگ و برنامه‌هایش، پویایی است که هر بار ایده‌ای جدید در آن اجرایی می‌شود.
پیش‌بینی نوروزی: «کلبه عمو‌پورنگ» نه‌تنها بچه‌ها که خانواده آن‌ها را نیز با خود همراه کرده است. در روزهایی که تلویزیون فاقد برنامه‌ای جذاب برای بچه‌هاست، پورنگ و تیمش یکه‌تازی می‌کنند. رکوردشکنی در تلوبیون گوشه‌ای از محبوبیت برنامه را نشان می‌دهد و پیش‌بینی تداوم این موفقیت در نوروز پیش‌رو چندان سخت نیست. عیش عمو پورنگ و بچه‌ها وقتی دوچندان می‌شود که سری جدید «کلبه عمو پورنگ» دارای ایده‌های تازه باشد.

هشت: حسام منظور / نجلا ۲
مختصات اثر: سری اول «نجلا» به کارگردانی خیرالله تقیانی‌پور سال پیش در کنداکتور شبکه سه قرار داده شد. اگر بیننده سریال بوده باشید، می‌دانید که قصه در زمان جنگ روایت می‌شد و بخشی از آن در عراق می‌گذشت. داستان نه‌چندان پیچیده و تعلیق‌های مناسب، باعث شد مخاطب با «نجلا» ارتباط بگیرد. شبکه سه تصمیم گرفته است سری دوم «نجلا» را نوروز ۱۴۰۱ در کنداکتور قرار دهد و پخش آن را در ماه رمضان ادامه دهد.

سابقه پیش مخاطب: حسام منظور بازیگر نقش اصلی مرد «نجلا» است‌؛ مردی عاشق‌پیشه و با صلابت که در این مسیر سختی‌هایی پیش رو دارد. این بازیگر سال‌ها روی صحنه تئاتر بازی کرد و د سریال «بانوی عمارت» توانست توانایی خود را برای مخاطب گسترده اثبات کند. حضور در سریال «برادر جان» تداوم موفقیت منظور است و امسال در سریال خانگی «جزیره» تجربه‌ای دیگر به کارنامه او افزوده شد.
پیش‌بینی نوروزی: حسام منظور از جمله بازیگرانی است که خیلی دیر به مخاطب عام معرفی شد. او اما از فرصت‌های سریالی بهره‌ای مناسب برده است که سهم زیادی از دیده شدن را باید برای «نجلا» قائل بود. نوروز فرصت مغتنمی است که یک سریال دیده شود؛ ولو اینکه حال و هوای آن متناسب با این ایام نباشد. به همین نسبت، «نجلا ۲» می‌تواند شهرت و محبوبیت منظور را دوچندان کند.

۹ : فرزاد حسنی / ویژه برنامه رادیو جوان
مختصات اثر: چندی پیش علیرضا مقصودی، مدیر رادیو جوان‌ از انتخاب فرزاد حسنی برای اجرای برنامه چهار ساعته تحویل سال این شبکه خبر داد . حسنی مدت‌ها از رادیو دور بود و چند ماهی است به رسانه بازگشته و حالا مجری ویژه‌برنامه سال تحویل شبکه رادیویی جوان شده است.

سابقه پیش مخاطب: فرزاد حسنی جزو مجریان کاربلد است که هر گاه در برنامه‌ای حضور داشته، سطح آن بالاتر رفته. با این حال هیچگاه به شکل پیوسته از توانایی او استفاده نشده. حسنی از سال ۸۶ تا ۹۱ به خاطر حاشیه‌های «کوله پشتی» اجازه اجرا نداشت. سال ۹۱ با اجرای ویژه‌برنامه شبکه سه به تلویزیون بازگشت. نوروز ۹۳ هم ویژه‌برنامه نوروزی شبکه دو را اجرا کرد. در ادامه بار دیگر اجازه فعالیت در تلویزیون را از دست داد تا اینکه سال ۹۵ با برنامه پزشکی «اکسیر» به آنتن بازگشت. یک سال بعد اجرای ویژه‌برنامه جشنواره جام جم در شبکه نسیم به او رسید. با پایان این برنامه بار دیگر نام حسنی وارد فهرست ممنوعه شد.

پیش‌بینی نوروزی: مجریانی با خاستگاه رادیویی‌، ابتدا به ساکن موفق‌تر از آنهایی هستند که چنین تجربه‌ای در کارنامه ندارند. حسنی نیز در دسته اول قرار می‌گیرد و بعد از سال‌ها به زبانی متفاوت برای اجرای رادیویی و تلویزیونی رسیده. طبعا ویژه‌برنامه جدید او نیز شنیدنی خواهد بود؛ منتها به دلیل شرایط این روزهای رادیو، مخاطب کمتری نسبت به تلویزیون خواهد داشت.

۱۰ : محیا دهقانی / نجلا ۲
مختصات اثر: در باکس مربوط به حسام منظور مختصات سریال «نجلا ۲» را شرح دادیم. فقط این اشاره لازم است که داستان این فصل به بازگشت کاراکترهای قصه از کربلا و حوادثی که در این مسیر برای‌شان رقم می‌خورد می‌پردازد.
سابقه پیش مخاطب: شاید نام محیا دهقانی به گوش مخاطب چندان آشنا نباشد اما با دیدن تصویر، می‌داند در چه آثاری بازی کرده است. فیلم‌های «شیار ۱۴۳» و «ماجرای نیمروز» از این جمله هستند. شاخص‌ترین سریال او در تلویزیون «پایتخت ۴» است که دهقانی نقش سوسن، همان دختر عصبی و لجوج را بازی می‌کرد. او تجربیات دیگری هم در بازیگری دارد، از جمله «هم بازی» که نوروز سال پیش از شبکه دو پخش شد.

پیش‌بینی نوروزی: در فصل دوم «نجلا» سارا رسول‌زاده از این سریال جدا شد و نقش او به محیا دهقانی رسید. حالا این بازیگر فرصت گرانبهایی در اختیار دارد تا خود را تمام و کمال اثبات کند. قرار گرفتن در کانون قصه آن هم در یک سریال نوروزی شانس بزرگ دهقانی است. تداوم «نجلا» در رمضان باعث می‌شود که دهقانی جهشی بلند در عرصه بازیگری داشته باشد. دهقانی قطب اصلی داستان است و مخاطب عام هم که همچنان علاقه‌ای وافر به عشق و عاشقی و مسائل عاطفی دارد. زمینه همه جوره برای درخشش دهقانی فراهم است.

کدخبر: ۴۴۵۲۰۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر