کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۸۹۰۹
تاریخ خبر:

‌۱۰‌بازیگر موفق سریال‌های شبکه خانگی در سال‌۹۹

روزنامه هفت صبح، وحید سعیدی / احمد رنجبر | از جمله اتفاقات مهم سال ۹۹ تعدد سریال‌هایی است که در شبکه نمایش خانگی توزیع شدند. همزمان با رشد این سریال‌ها، وی‌اودی‌ها نسبت به سال‌های پیش شرایطی بهتر پیدا کردند. علاوه‌بر بهبود زیرساخت‌ها، سینما به دلیل شیوع کرونا مشتری خود را از دست داد و مخاطبان به سمت این مدیوم کشیده شدند. از آن‌سو به دلیل اجرایی نشدن قانون کپی‌رایت در کشورمان، سریال‌های خانگی به‌کرات از شبکه‌های ماهواره‌ای پخش می‌شوند.

این اتفاقات دست به دست هم داده‌اند تا بازیگران سریال‌های خانگی با مخاطب گسترده روبه‌رو باشند. حالا دیگر مثل چندسال پیش نیست که بازیگران میان سینما و سریال فرق قائل باشند. درعوض می‌دانند که در میان سریال‌های خانگی آثاری تولید می‌شوند که کیفیت دارند و زمینه برای درخشش آنها را فراهم می‌کنند. وانگهی برای ارتزاق، ناگزیر از حضور در سریال خانگی هستند. در سالی که گذشت، شاهد فرصت‌سوزی و بهره‌وری بازیگران از سریال‌های خانگی بودیم. گزارش امروز هفت صبح به بررسی عملکرد ۱۰ بازیگر موفق سریال‌های شبکه خانگی اختصاص دارد.

* یک: هدیه تهرانی| همگناه
با چه سابقه‌ای آمد: «قلب یخی ۳» نخستین تجربه هدیه تهرانی در شبکه خانگی است. او عملکردی موفق در همکاری با سامان مقدم داشت، اما سریال به‌خاطر عدم نظم در توزیع، آن‌طور که باید دیده نشد و بازی هدیه تهرانی هم به چشم نیامد.

چه نقشی بازی کرد: زیبا، زنی است که از همسرش جدا شده و با فرزندش زندگی می‌کند. او برای گذران زندگی روی یک وانت کار می‌کند. پسری جوان به نام آرمان (محسن کیایی) با او آشنا می‌شود و به او دل می‌بندد. زیبا بیمار است و عرصه بر او تنگ‌تر از قبل می‌شود.

چه عملکردی داشت: هدیه تهرانی در سال‌های اخیر، به روزهای اوج بازگشته. او فیلم و سریال‌هایی را انتخاب می‌کند که روی کاغذ شانس دیده شدن دارند و نقش‌ها به او اجازه مانور می‌دهند. شخصیت زیبا در سریال «همگناه» یکی از همین موارد است. سریال مصطفی کیایی توانست طیف زیادی از مخاطبان را به خود جلب کند و در این میان موقعیت کاراکتر زیبا و بازی تهرانی نقش بسزایی در این موفقیت داشت. او بدون توسل به حرکات اضافه شمایل یک معشوق را ارائه کرد؛ زنی قدرتمند، زیبا و درعین‌حال سرشار از احساسات زنانه. خشم و عشق،‌ امید و نومیدی از جمله احساساتی است که هدیه تهرانی آنها را به شکلی کاملا «باورپذیر» ارائه کرد.

* دو: حامد بهداد | می‌خواهم زنده بمانم
با چه سابقه‌ای آمد: دو تجربه متفاوت در شبکه نمایش خانگی داشت که به سریال جدید رسید. تجربه اول حامد بهداد؛ یعنی «دندون‌طلا» سرشار از موفقیت بود، اما «دل» جزو بدترین آثار کارنامه‌اش قرار گرفت. هرچند به‌تازگی توضیحاتی داده و گفته چرا این سریال را پذیرفته، اما هرچه باشد، «دل» اثری غیرقابل دفاع در کارنامه بهداد است.

چه نقشی بازی کرد: حامد بهداد در سریال «می‌خواهم زنده بمانم» نقش امیر شایگان را برعهده دارد. او مردی صاحب قدرت است که از موقعیت خود سوءاستفاده می‌کند. حالا عاشق هما (سحر دولتشاهی) شده و تصمیم دارد او را از نامزدش (پدرام شریفی) جدا کند.

چه عملکردی داشت: آنچه بازی بهداد را واجد تمجید کرده، تسلط کامل بر ریزه‌کاری‌های شخصیت است. او از اغراق در بازیگری فاصله گرفته و تلاش کرده نقش را «باورپذیر» ارائه کند. از قضا این نقش ظرفیت افتادن به دام اغراق را داشت و بهداد هم در نمایش چنین شخصیت‌هایی تبحر دارد، اما او خود را از این دام نجات داده است. در این راستا، بیان و میمیک بازیگر بیشترین کمک را به او کرده و باعث شده مخاطب، بی‌پرده با شخصیت شایگان مواجه شود. از همان قسمت‌های ابتدایی سریال، عشق و ابهت کاراکتر در بازی حامد بهداد نمود دارد و حضورش در هر سکانس منجر به خلق اتفاق‌هایی غیرمنتظره می‌شود.

* سه: نوید محمدزاده | قورباغه
با چه سابقه‌ای آمد: پیشنهادهای زیادی برای بازی در سریال خانگی داشت، اما هیچ‌کدام را نپذیرفت. نوید محمدزاده با «قورباغه» بازی در سریال خانگی را تجربه کرد.
چه نقشی بازی کرد: نوری جوانی است با گذشته‌ای پر از سختی. او پی به ماده‌ای می‌برد که می‌تواند روی دیگران تاثیر بگذارد. نوری مواد را تصاحب می‌کند و بعد از مدتی صاحب قدرت می‌شود. او حالا در میدان رقابت با آدم‌های گردن‌کلفت باید از قدرت مواد و ذکاوت خود، به خوبی بهره ببرد تا میدان‌دار باقی بماند.

چه عملکردی داشت: نوید محمدزاده از معدود بازیگرانی است که نقش مشابه در کارنامه‌اش دیده نمی‌شود. او هر برای هر شخصیت تعریفی منحصربه‌فرد دارد و همین رمز تنوع کارنامه اوست. نوری نیز تجربه‌ای نو برای محمدزاده است. شاید برخی مخاطبان شیوه دیالوگ‌گویی شخصیت را دوست نداشته باشند، اما نمی‌توان امتیاز اصلی آن؛ یعنی «متفاوت بودن در کارنامه بازیگر» را نادیده گرفت. چالش اصلی محمدزاده جایی است که باید روند قدرت یافتن یک انسان مفلوک را باورپذیر بازی کند. او با فاصله‌گذاری منطقی، به خوبی از پس این ماموریت برمی‌آید.

* چهار: ‌امیر آقایی| آقازاده
با چه سابقه‌ای آمد: «قلب یخی ۳»، «عالیجناب» و «رقص روی شیشه» سریال‌هایی است که امیر آقایی پیش از «آقازاده» در شبکه خانگی بازی کرد و هیچ‌کدام موفق نبودند. اولی توزیع بدی داشت،‌ دومی اثری معمولی بود و سومی در میانه تولید گرفتار حاشیه شد و متوقف ماند. کیفیت آن هم قابل دفاع نیست.

چه نقشی بازی کرد: امیر آقایی در سریال «آقازاده» نقش نیما را بازی کرد که در کودکی پدرش را از دست می‌دهد. نیما توسط دکتر امیر بحری (مهدی سلطانی) که از رفقا و همرزمان پدرش بوده است، بزرگ می‌شود. نیما شخصیتی است پر از عقده. او برای رسیدن به آمال خود از موقعیت سوءاستفاده می‌کند و سراغ هر کاری می‌رود. او هیچ مرزی برای خود قائل نیست.

چه عملکردی داشت: آقایی بهترین استفاده را از شخصیت نیما برد. نیما فرصت‌های لازم برای به رخ کشیدن استعداد را در اختیار این بازیگر گذاشته بود؛ چه زمانی که در اوج ثروت و قدرت یکه‌تازی می‌کرد و چه جایی که چیزی برای از دست دادن نداشت. آقایی در هر دو موقعیت شخصیتی باورپذیر مقابل چشم مخاطبان گذاشت. ریزه‌کاری‌های رفتاری نیما، مهم‌ترین ویژگی‌های بازی آقایی است. در نهایت این نقش منفی، تبدیل به کاراکتری محبوب شد تا جایی که بعد از کشته شدن او، بسیاری از کاربران برای او غصه خوردند و ابراز دلتنگی کردند!

* پنج: سحر دولتشاهی| می‌خواهم زنده بمانم و قورباغه
با چه سابقه‌ای آمد: «قلب یخی ۳»، «عالیجناب» و «ساخت ایران ۲» سریال‌های خانگی‌ای هستند که در کارنامه سحر دولتشاهی دیده می‌شوند. این سریال‌ها برای او منجر به اتفاق ویژه نشدند. اولی با بی‌نظمی به دست مخاطب رسید، دومی متوسط بود و سومی کیفیت پایینی داشت و بدترین استفاده را از توانایی دولتشاهی کرد.

چه نقشی بازی کرد: سحر دولتشاهی در «می‌خواهم زنده بمانم» نقش هما حقی را برعهده دارد؛ دختری که تلاش می‌کند پدر خود را از اعدام نجات دهد. در «قورباغه» نقش فرانک را برعهده دارد که دختری آرمان‌خواه با رفتارهای متناقض است.

چه عملکردی داشت: حضور در دو نقش متفاوت و توزیع همزمان آنها شانس بزرگ سحر دولتشاهی است. نقش او در «قورباغه» بلند نیست، اما در همین چند قسمت توانست شمایل یک دختر عاشق، خیالباف، آرمان‌طلب و سربه‌هوا را به باور مخاطب بنشاند. در «می‌خواهم زنده بمانم» او یکی از شخصیت‌های اصلی و پیش‌برنده قصه است: دختری که در کانون دو عشق قرار گرفته و حالا باید برای نجات جان پدر مصلحت‌اندیشی کند. آنچه شخصیت هما را همراهی‌برانگیز کرده، موقعیت خاص او و بازی خوب سحر دولتشاهی است. این سریال شهرت دولتشاهی را دوچندان خواهد کرد. روند داستان به‌گونه‌ای است که در ادامه، چالش شخصیت افزایش خواهد یافت.

* شش: باران کوثری| ملکه گدایان
با چه سابقه‌ای آمد: «دندون‌طلا» اولین حضور باران کوثری در شبکه خانگی است. او در سریال داوود میرباقری خوش درخشید و با این کارنامه به سراغ دومین سریال خانگی خود؛ یعنی «ملکه گدایان» رفت.

چه نقشی بازی کرد: باران کوثری در «ملکه گدایان» ایفاگر نقش دختری متکدی به نام افرا است. او برخلاف دیگران، قلبی مهربان دارد و به‌شدت از بچه‌ها محافظت می‌کند. خواننده‌ای (محمدرضا غفاری) عاشق او می‌شود، اما پی می‌برد او متکدی است. همزمان یک جوان دیگر به او دل بسته و میان دو عاشق دوئل شکل می‌گیرد.

چه عملکردی داشت: «ملکه گدایان» جزو سریال‌هایی است که نگاهی آسیب‌شناسانه به جامعه دارند. حسین سهیلی‌زاده بعد از «آوای باران» این‌بار هم قصه متکدیان و کودکان کار را محور قصه خود قرار داده. نقش مسئول آنها هم به باران کوثری رسیده. این بازیگر برای باورپذیری شخصیت، به شمایل این طیف از افراد جامعه نزدیک شده. علاوه‌برآن شیوه صحبت کردن و رفتارهای ظاهری‌اش هم با قواعد رفتاری این طیف، همخوان شده است. مجموعه این عوامل به همراه درک اشراف بازیگر به حالات مختلف شخصیت، دست به دست هم داده تا نقش خوب دیگری در کارنامه باران کوثری ثبت شود. امتیاز مهم باران کوثری در «ملکه گدایان» عدم دستاویز شدن برای نمایش رفتارهای شخصیت است. این نقش ظرفیت گرفتار شدن به اغراق را داشت.

* هفت: پدرام شریفی | همگناه و می‌خواهم زنده بمانم
با چه سابقه‌ای آمد: بازیگری است که در دهه ۹۰ چهره شد و امسال دوبار در شبکه خانگی حضور یافت. پدرام شریفی پیش از این در تلویزیون سریال‌های «گشت ویژه» و «سرباز» را بازی کرده بود. شریفی جزو بازیگران تازه‌نفسی است که مسیر را خوب پیش آمده. استعداد و پشتکار به همراه انتخاب‌های متفاوت از جمله رموز موفقیت او هستند.

چه نقشی بازی کرد: پدرام شریفی در «همگناه» ایفاگر شخصیت پیمان صبوری بود و در «می‌خواهم زنده بمانم» نقش نادر سرمد، نامزد هما حقی (سحر دولتشاهی) را برعهده دارد. امیر شایگان (حامد بهداد) شرط نجات یافتن پدر هما از مرگ را جدایی او از نامزدش می‌داند.
چه عملکردی داشت: بعد از انتشار قسمت اول «می‌خواهم زنده بمانم» نوشتیم مهم‌ترین ویژگی بازی پدرام شریفی این است که برای ارائه شخصیت،‌ دست به اضافه‌کاری نمی‌زند. میزان نمایش عشق او به‌اندازه است، وقتی عصبی می‌شود مخاطب با او همراه است و زمانی که نگران آینده خود و هماست، طبیعی رفتار می‌کند. حالا و با پیش رفتن قصه، وجه دیگری از شخصیت نادر عیان شده و به همین نسبت بازی پدرام شریفی توأم با ریزه‌کاری‌های بیشتر است. دوئل او با حامد بهداد در قسمت‌های بعد، آبستن اتفاقات خوب بیشتر برای این دو بازیگر خواهد بود و بازی‌شان بیش از پیش توی چشم خواهد آمد.

* هشت: صابر ابر| قورباغه
با چه سابقه‌ای آمد: پیش از «قورباغه»، صابر ابر در سریال‌های شبکه نمایش خانگی بازی نکرده بود. بااین‌حال صابر ابر دارای کارنامه‌ای موفق در سینما و تئاتر است و نامی آشنا پیش مخاطبان گسترده این دو مدیوم دارد.
چه نقشی بازی کرد: صابر ابر نقش رامین فیاضی را برعهده دارد. او جوانی است که می‌خواهد از راه غیرقانونی صاحب ثروت شود. راه چاره را در دزدی از خانه دوست دوران کودکی‌اش (نوری با بازی نوید محمدزاده) می‌بیند، اما در ادامه پی می‌برد که او صاحب یک مواد سحرآمیز است. رامین ذهنی محاسبه‌گر دارد و با نقشه به نوری نزدیک می‌شود تا مواد را از او بدزدد. او هربار یک نقشه طرح می‌کند.

چه عملکردی داشت: آنچه سریال «قورباغه» را پیش می‌برد، پازل‌هایی است که بر اساس زندگی و رفتار رامین شکل می‌گیرد. حتی دنیای ذهنی سریال هم بازتاب فکرهای جورواجور رامین است که در قالب نریشن‌های او به مخاطب منتقل می‌شود. صابر ابر پیش‌تر تجربیاتی مشابه نقش نوری داشت، اما هرچه قصه جلوتر آمد، این شخصیت رنگی متفاوت گرفت. رامین آدمی مرموز، خونسرد، خودخواه، محاسبه‌گر و آینده‌نگر است. این مشخصات در بازی صابر ابر به خوبی جلوه یافته. علاوه‌بر این امتیاز، دوئل شخصیت ابر و نوید محمدزاده وجه دیگر موفقیت «قورباغه» است.

* ۹: مجید صالحی | سیاوش
با چه سابقه‌ای آمد: اجرای برنامه «ام شو» و کارگردانی سریال «سال‌های دور از خانه» در شبکه خانگی برای مجید صالحی با شکست همراه بودند. او به عنوان بازیگر، سریال‌های «ابله» و «آسپرین» را هم در کارنامه دارد. اولی ناکام بود و دومی زمینه درخشش صالحی را فراهم کرد. بااین‌حال «آسپرین» هم دیده نشد و بازی صالحی به اندازه‌ای که باید مورد قضاوت قرار نگرفت.

چه نقشی بازی کرد: مجید صالحی در سریال «سیاوش» نقش صابر ساقی که یک گنده‌لات است را بازی می‌کند. او بعد از مدت‌ها از زندان آزاد شده، آن هم درحالی‌که همسرش طلاق گرفته، برادرش دچار بحران است و خانواده‌اش وضع مناسبی ندارند. او با قلدری می‌خواهد اوضاع را سامان دهد.

چه عملکردی داشت: درباره بازی مجید صالحی چندی پیش نوشتیم که او در سریال «سیاوش» کاری سخت پیش‌رو داشته. صالحی در جلد یک گنده‌لات رفته که خب شمایل آنها برای مخاطبان، آشناست. صالحی برای باورپذیری نقش اما صرفا سراغ عربده‌کشی نرفته و از ویژگی‌های ظاهری عبور کرده است. آنچه بازی صالحی را موفق کرده، حالات، گفتار و رفتار و ریزه‌کاری‌های اوست که نشان می‌دهد بر همه آنها تسلط داشته. با دیدن شمایل صابر ساقی یادمان می‌رود این همان بازیگری است که بارها نقش کمدی و فانتزی بازی کرده است.

* ۱۰: پردیس پورعابدینی| آقازاده
با چه سابقه‌ای آمد: «آقازاده» نخستین تجربه رسمی بازیگری پردیس پورعابدینی است. او پیش‌تر در نمایشی از نسیم ادبی بازیگری را تجربه کرده بود. حالا هم در فیلم جدید مسعود کیمیایی حضور یافته. پورعابدینی آینده‌ای روشن در سینمای ایران دارد.

چه نقشی بازی کرد: راضیه دختری است شهرستانی که برای رسیدن به آمال خود، نامزدش را رها می‌کند و به تهران می‌آید. او فریب ظاهر زندگی نیما را می‌خورد و می‌خواهد مثل او صاحب قصر رویایی شود! نیما او را مامور به دام انداختن حامد (سینا سهیلی) می‌کند. راضیه (مانلی) اما عاشق حامد و صداقت او می‌شود و تصمیم می‌گیرد با او زندگی کند .

چه عملکردی داشت: پورعابدینی ایفاگر شخصیت‌هایی با دنیاهای متفاوت از هم شد و به خوبی از پس همه موقعیت‌ها برآمد. ابتدا راضیه است و در یک شهرستان زندگی می‌کند. سادگی و صداقت او در مواجهه اول با نیما از خاستگاه او می‌آید. وقتی مانلی می‌شود، جنس متفاوتی از بازی ارائه می‌کند. زمانی که می‌خواهد حامد را به دام بیندازد، نوع بازی‌اش به‌کلی تغییر می‌یابد و وقتی همسر حامد می‌شود، باید همه شخصیت‌های پیشین را کنار بگذارد. بعد از ازدواج هم چالش‌های تازه‌ای دارد و بازی‌اش را باید با آن موقعیت‌های جدید هماهنگ کند. پورعابدینی شگفتی اصلی سریال پربازیگر «آقازاده» بود.

کدخبر: ۳۷۸۹۰۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر