کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۴۳۵۰۳
تاریخ خبر:

‌۱۰‌اتفاق که در بهمن‌۱۴۰۰ تبدیل به بمب خبری شدند

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون| معمول این است که در ماه بهمن سهم جشنواره فیلم فجر از حاشیه‌ها آنقدر زیاد می‌شود که دیگر خبرهای هنری تحت‌الشعاع قرار می‌گیرند. امسال اما اتفاقات فرامتن تلویزیون و شبکه خانگی همپای جشنواره فجر پیش آمد و حتی گاهی پیشی گرفت! در گزارش امروز ۱۰ مورد از حواشی مرور شده اما همه حاشیه‌ها را در برنمی‌گیرد. در بهمن ماه کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱، باردیگر ساترا را به عنوان ناظر بر تولید آثار حرفه‌ای در فضای مجازی تعیین کرد و به این ترتیب دست وزارت ارشاد از شبکه خانگی کوتاه ماند.

حاشیه دیگر به رای بالای ایرانی‌ها به انیمیشن پهلوانان برمی‌گردد که در یک اتفاق بی‌سابقه، طرفداران این سریال با تشکیل کمپین‌های بزرگ شروع به دادن امتیاز کامل ۱۰ از ۱۰ به این انیمیشن در وبسایت IMDb کردند. چند روز بعد این سریال از جمع ۲۵۰ سریال برتر به کلی خارج شد. مهران مدیری هم سهمی از حواشی بهمن داشت؛ او در مصاحبه‌ای مدعی شد:«یک پلان از قهوه تلخ و شب‌های برره دیگر قابل پخش نیست.» اعتراض به کیفیت پایین پلاک ۱۳ و انتقاد رئیس صداوسیما از ‏تصمیم به قطع شعرخوانی میثم مطیعی در روز ۲۲ بهمن دیگر حواشی بهمن است.

یک: هک ماه/ حمله سایبری به صدا‌و‌سیما
اتفاق چه بود؟ وقتی خبر منتشر شد خیلی‌ها به‌سختی باور کردند که رادیو و تلویزیون مورد حمله سایبری قرار گرفته است. خبرگزاری صدا‌و‌سیما بلافاصله نوشت: «در میان پخش آنونس برنامه‌ها به‌مدت ده ثانیه، تصاویری از سران منافقین و صوت یکی از سخنرانی‌های آنها روی آنتن شبکه یک دیده و شنیده شد. مسئولان فنی سازمان صداوسیما می‌گویند احتمالا سرور، مورد حمله هکری قرار گرفته است. اتفاقاتی شبیه به این در شبکه قرآن، رادیو پیام و جوان هم رخ داده است.» چند روز بعد پلتفرم تلوبیون هم با حمله سایبری روبه‌رو شد.

چه واکنش‌هایی داشت؟ تلویزیون با مسئولان فنی مصاحبه‌هایی انجام داد و هر کدام دلیل اتفاق را شرح دادند. بحث در این‌باره ادامه دارد اما نه در رسانه‌ها بلکه درون سازمان تا راهکارهای دقیق برای پیشگیری اتفاق مشابه اتخاذ شود.

چه فرجامی رقم خورد؟ در این مدت خبرهایی درباره مقصران اتفاق و برخورد با آن‌ها رسانه‌ای شد. از ۷ بهمن که تلویزیون مورد حمله قرار گرفت، مدت‌ها خبری از زیرنویس نبود که مبادا از سرور مذکور بار دیگر حمله شکل بگیرد. تلوبیون هم آرشیو خود را از دسترس خارج کرد. کمی بعد روابط عمومی این سامانه اعلام کرد قرار است سرویس‌های آرشیو ، بعد از ۱۰‌سال بازطراحی شده و در حال به‌روزرسانی است.

دو: سرحال ماه| تداوم شگفت‌انگیزی جوکر
اتفاق چه بود؟ غافلگیر‌کننده‌ترین اثر شبکه نمایش خانگی، جوکر است. برنامه‌ای که در همان قسمت از فصل اول با اقبال گسترده مواجه شد و قسمت‌های بعدی هم به‌رغم بالا و پایین داشتن، مخاطب حداکثری داشت. موفقیت جوکر در بهمن ادامه یافت و متصل شد به سری جدید آن در اسفند. این فصل با حضور پوریا پورسرخ، یوسف صیادی، مهران رجبی، شهاب عباسی، سیاوش مفیدی، بهزاد محمدی، علی صالحی و یوسف تیموری آماده شده است که قسمت یک آن فراتر از توقع بود.

چه واکنش‌هایی داشت؟ قسمت اول از فصل چهارم جوکر به‌تازگی در فیلیمو منتشر شده. ویژگی مهم آن، شیوه متفاوت خنداندن است. یعنی نه خبری از لودگی است و نه کارهای عجیب و غریب. یوسف تیموری ستاره این رقابت لقب گرفته که با طنازی‌های خود امان شرکت‌کننده‌ها و مخاطبان را بریده. شوخی او با امیر جعفری و یوسف صیادی آن‌قدر به‌اندازه و شیرین است که هیچ‌کس نمی‌تواند در برابر آن مقاومت کند. شوخی مهران رجبی با دماغ خود و همراهی دیگر شرکت‌کننده‌ها با این جنس شوخی‌ها، قسمت اول فصل جدید جوکر را تبدیل به یکی از محبوب‌ترین قسمت‌ها کرده.

چه فرجامی رقم خورد؟ فصل چهارم جوکر تا پایان امسال منتشر می‌شود و نوروز نوبت به سری پنجم می‌رسد. در روزگار اکنون، دل‌خوشی خیلی‌ها به این برنامه است تا ساعتی قهقهه بزنند.

سه: سکوت ماه| قطع صدای شبکه نمایش
اتفاق چه بود؟ قطع صدا و تصویر اتفاقی است که بارها در تلویزیون رخ داده اما آنچه در شب اختتامیه جشنواره فجر رقم خورد، منحصربه‌فرد بود. در این شب حدود بیست دقیقه مخاطبان شاهد تصویر بودند و صدای مراسم به گوش نمی‌رسید.

چه واکنش‌هایی داشت؟ خیلی‌زود کنایه‌ها و اعتراض‌ها در فضای مجازی شکل گرفت. روابط عمومی شبکه نمایش این‌طور توضیح داد که «مسئولیت خروجی صدا و تصویر سالن با ستاد جشنواره بوده و همکاران فنی سازمان از خروجی‌های تالار مراسم، این رویداد را انعکاس دادند.» پاسخ روابط عمومی برج میلاد توضیح شبکه نمایش را نقض می‌کرد: «در طول اجرای این برنامه در سالن اصلی و تجهیزات فنی برج میلاد تهران هیچگونه قطعی صدا اتفاق نیفتاده که گواه آن پخش زنده بدون مشکل مراسم از دیگر رسانه‌هایی است که این رویداد را به‌صورت زنده پوشش می‌داده‌اند.» چند روز بعد شبکه نمایش بار دیگر توپ را در زمین جشنواره انداخت و «وجود گروه‌های مختلف تولید برنامه خارج از صداوسیما برخلاف قوانین پخش برنامه‌های ملی تحت عناوین حامی مالی» را از دلایل این مسئله برشمرد.

چه فرجامی رقم خورد؟ شبکه نمایش بلافاصله پس از پایان اختتامیه فجر، بیست دقیقه‌ای که صدا نداشت را تدوین کرد و روی آنتن فرستاد. تک و پاتک تلویزیون و برج میلاد و جشنواره فجر هم ادامه نیافت اما یک خاطره بد در تاریخچه شبکه نمایش ثبت شد.

چهار: نجات ماه| جیران با سر‌و‌صدا آمد
اتفاق چه بود؟ روز ۲۴‌دی قرار بود جیران منتشر شود اما این اتفاق رخ نداد و بعد از آن توضیحات سازندگان، عوامل سریال، روابط عمومی فیلیمو و ساترا شروع شد. در کنار ملاحظات محتوایی ساترا، سازندگان آهوی من مارال هم مدعی شباهت جیران با سریال‌شان بودند. در نهایت رای به‌نفع جیران داده شد و سریال حسن فتحی بهمن‌ماه در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت.

چه واکنش‌هایی داشت؟ سریال جیران بعد از دو قسمت طرفدارانی پر‌و‌پا‌قرص پیدا کرده است. زاویه داستان متفاوت، بازی بازیگران، فضاسازی جذاب، دکور چشم‌نواز و… از‌جمله عواملی هستند که این سریال را محبوب کرده. نویسندگان سریال، به شیوه امروز دیالوگ نوشته‌اند که این مسئله و زاویه روایت داستان را برخی دوست دارند و برخی نه. مجید مولایی تهیه‌کننده سریال هم این‌طور پاسخ داده: «درباره مناسبات تاریخی سریال «جیران» باید اجازه بدهیم که نویسنده بر‌اساس قواعد درام این مسائل را رتق و فتق کند و خیلی به تاریخ، متعهد نباشد و اینکه بگوییم این سریال نعل به‌نعل تاریخ نیست، نقد درخوری نیست.»

چه فرجامی رقم خورد؟ میزان رضایتمندی مخاطبان در سامانه فیلیمو نشان می‌دهد جیران جای خود را باز کرده است. به‌نظر می‌رسد در ادامه، داستان با پیچش بیشتری روایت می‌شود و سر‌و‌صدای جیران بیش از پیش به‌گوش خواهد رسید.

پنج: انتقاد ماه| خیمه سووشون در عفیف‌آباد
اتفاق چه بود؟ بعد از فیلم سینمایی ابلق، نرگس آبیار دست روی سریال سووشون برای شبکه نمایش خانگی گذاشت. همه‌چیز داشت آرام پیش می‌رفت تا فیلم و عکس‌هایی از تولید آن منتشر شد. سازندگان برای تصویربرداری بخش‌هایی از سریال به شیراز و مجموعه تاریخی عفیف‌آباد رفتند و برای کامل شدن دکور، سازه‌هایی به این محل تاریخی افزودند.

چه واکنش‌هایی داشت؟ اعتراض به سووشون ابتدا توسط خبرنگاران و بعد از آن کاربران فضای مجازی رقم خورد و کمی بعد کارزاری برای توقف سریال شکل گرفت. برپاکنندگان این کارزار از عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی و استاندار فارس خواستند تا ساخت‌وساز‌های سریال سووشون در محوطه باغ عفیف‌آباد را هرچه سریع‌تر متوقف کنند.

چه فرجامی رقم خورد؟ در این مدت نرگس آبیار ساکت بود تا اینکه متنی بلند در صفحه اینستاگرام خود به اشتراک گذاشت و توضیح داد: «من به‌خاطر اینکه خودم یک فعال میراث فرهنگی هستم و دغدغه میراث دارم و سال‌ها برای سرزمین اجدادی‌ام «ابرندآباد یزد» تلاش کردم و برای جاهای دیگر هم پُست‌هایی می‌گذاشتم و از اینکه مردم دغدغه میراث فرهنگی دارند و می‌خواهند این‌ها زنده و پایدار بماند، حمایت می‌کردم، به احترام مردم که نگرانند خدای نکرده آسیبی به باغ و بنای عفیف‌آباد برسد، آن دو الحاقات (گوشواره) را برمی‌داریم و سعی می‌کنیم آن‌ها را به دکورهای دیگر منتقل و استفاده کنیم.»

شش: سانسور ماه| حذف ۵۰۰ دقیقه از بعد از آزادی
اتفاق چه بود؟ یکی از سریال‌هایی که با کلی معطلی به آنتن رسید، بعد از آزادی ساخته محمد‌علی باشه‌آهنگر است. این سریال شروعی خوب داشت اما میانه و پایان آن قابل دفاع نبود. کمی بعد از پخش قسمت آخر، خبری منتشر شد که پس از آزادی ۵۰۰ دقیقه حذفیات داشته است!

چه واکنش‌هایی داشت؟ خبر را خبرگزاری صبا منتشر کرد اما سازندگان واکنشی نداشتند: این سریال، با ممیزی زیادی روی آنتن تلویزیون رفت و این اصلاحیه‌ها به‌حدی بود که آنچه در نهایت روی آنتن رفت، پر از اتفاقات و روابط مبهم بود و بسیاری از مخاطبان را سردرگم کرد.

چه فرجامی رقم خورد؟ تهیه‌کننده و کارگردان ترجیح دادند پاسخی ندهند. با این حال همزمان با پایان سریال گزارشی نوشتیم و به ماجرای ممیزی اشاره کردیم: «مشخص نیست سریالی که روی آنتن رفت چقدر محصول نگاه کارگردان است و چه میزان از آن در مسیر تولید گرفتار ممیزی شده. درباره بعد از آزادی یک شائبه به گوش می‌رسد و آن ممیزی بخش‌هایی از داستان و شخصیت‌هاست…» باشه‌آهنگر کارگردانی مطرح در سینماست و آثاری قابل قبول ساخته. سریال بعد از آزادی اما نشانی از فیلم‌های سینمایی او نداشت و مخاطب در قسمت‌هایی متوجه داستان نمی‌شد. اینکه چه بخش‌هایی به خواست تلویزیون دور ریخته شده، معلوم نیست؛ همین‌قدر مشخص است که بعد از آزادی یک سریال ابتر بود.

هفت: ناسنجیده ماه| اظهارات خداداد عزیزی درباره کولبر‌ها
اتفاق چه بود؟ در روزی که ایران با پیروزی مقابل عراق به جام جهانی صعود کرد، خداداد عزیزی به همراه سیروس دین‌محمدی مهمان برنامه فوتبال برتر بودند. در بخشی از صحبت‌های مطول این دو، حرف از مهدی طارمی شد که در برف ترکیه گیر کرده و به‌سختی به ایران رسیده بود. عزیزی به ناگاه این‌طور گفت که «کولبران» می‌توانستند مهدی طارمی را به ایران برسانند!
چه واکنش‌هایی داشت؟ ساعتی بعد، ویدئوی صحبت‌های عزیزی در فضای مجازی چرخید و او آماج حملات قرار گرفت. اظهارات عزیزی توهین به کولبران تلقی شد و کاربران خواستند که او خیلی‌زود عذرخواهی کند.

چه فرجامی رقم خورد؟ عزیزی در صدد توضیح برآمد و ابتدا از گذشته خود شروع کرد: «زندگی من طوری بوده که از ۱۳ سالگی گونی ۵۰‌کیلویی گچ را روی کولم می‌گذاشتم و تا طبقه چهارم بالا می‌بردم و سپس آن را الک کرده و گچ درست می‌کردم و این کارم تا ۱۷‌سالگی ادامه داشت و به این موضوع که خودم نیز کولبر بوده‌ام، افتخار می‌کنم.» او ضمن عذرخواهی در صدد دفاع از جمله خود برآمد: «گفتن به دلیل بارش برف مهدی طارمی نتوانسته بیاید و نمی‌دانند چطور باید او را به اردوی تیم برسانند و من هم گفتم می‌توانند از کولبرها کمک بگیرند، کجای این حرف بد بوده است؟» در ادامه هم از کسانی که حرف او را مستمسک اهداف سیاسی می‌کنند، انتقاد کرد.

هشت: همیشگی ماه| حاشیه‌های آقای فراستی
اتفاق چه بود؟ مسعود فراستی جنجالی‌ترین منتقد سال‌های اخیر سینماست. گفته‌های او در برنامه هفت غالبا همراه با واکنش است؛ چه درباره فیلم‌ها، چه جشنواره فجر و چه حراج تهران. فراستی در یکی از قسمت‌های برنامه هفت به حراج تهران یورش برد و با این ادبیات آن را نقد کرد: «حراج تهران؛ من نمی‌دانم در چه مملکتی زندگی می‌کنند، جایی‌که خط مرگش ۹میلیون است، یعنی چه که ۱۵۰ میلیارد در یک سالن کوچک پول رد‌و‌بدل شود برای اثر مثلا هنری‌ای که اصلا هنری نیست. اینجا کجاست؟ یا من نمی‌دانم اینجا کجاست یا دوستان. پولش را عده‌ای دیگر می‌خورند.»

چه واکنش‌هایی داشت؟ عده‌ای از کاربران با نظر فراستی همراه بودند و عده‌ای علم مخالفت برداشتند. جدی‌ترین واکنش مربوط است به اعتراض جمعی از هنرمندان هنرهای تجسمی که با امضای نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان صداوسیما، به پیمان جبلی توصیه کردند در برنامه‌های هنری این رسانه از کارشناسان مجرب استفاده شود: «در این برنامه کارشناسانی بدون تخصص هنری و دانش نسبت به اقتصاد هنر، دستاوردهای گران‌سنگ هنرمندان نامی ایران را به هیچ شمرده و از عبارت‌هایی سخیف و موهن علیه هنر و هنرمندان استفاده کردند.»
چه فرجامی رقم خورد؟ مدتی نقد و نظر درباره صحبت‌های مسعود فراستی ادامه داشت و پس از آن به فراموشی سپرده شد.

۹ : ناگهانی ماه| عصر جدید راه می‌افتد
اتفاق چه بود؟ در روزهای پایانی بهمن زمزمه‌هایی به گوش می‌رسید که شبکه سه تصمیم دارد عصر جدید را به آنتن نوروز برساند. چند روز بعد قائم‌مقام شبکه سه مصاحبه‌ای انجام داد و خبر را تایید کرد. همزمان تیزر فصل سوم پخش شد تا به این ترتیب پخش عصر جدید از ۲۷ بهمن قطعی شود.

چه واکنش‌هایی داشت؟ عصر جدید برنامه محبوب سال‌های اخیر تلویزیون است و به همین پشتوانه، انتشار خبر تولید آن با موج استقبال کاربران و رسانه‌ها مواجه شد. با این حال هنوز مشخص نیست آیا شرایط، اجازه تولید فصل جدید را می‌دهد؟ آیا عصر جدید در آستانه نوروز روی آنتن شبکه سه می‌رود؟ آنچه واضح است این است که شبکه سه برنامه را برای نوروز نیاز دارد. این شبکه می‌داند که با سریال، نمی‌تواند عرض‌اندام کند؛ پس راه چاره در رسیدن عصر جدید به آنتن است.

چه فرجامی رقم خورد؟ پیگیری‌های هفت صبح نشان می‌دهد امین حیایی همچون دو فصل قبل داور عصر جدید است. شایعه حضور مهران مدیری هم به گوش می‌رسد و سازندگان تمایل زیادی بر همکاری با او دارند. روز گذشته این خبر را منتشر و تاکید کردیم حضور مدیری در عصر جدید منوط به شرایط اوست؛ با این حال اصل ایده همکاری با او مطرح شده.

۱۰: بگو‌مگوی ماه| حاشیه سریال افخمی
اتفاق چه بود؟ در ماه بهمن نوبت به سریال رعد و برق بهروز افخمی بود تا در کانون خبرهای پرحاشیه قرار گیرد. بعد از نرسیدن ۸۷ متر کیانوش عیاری، رعد و برق دومین سریالی است که به‌رغم وعده سازندگان، سر فرصت به دست شبکه پنج نرسیده.
چه واکنش‌هایی داشت؟ افخمی در بهمن‌ماه مصاحبه‌ای با ایسنا انجام داد که رنگ و بوی گلایه داشت: «بی‌توجهی مدیریت شبکه پنج به انتظارات مردم و حرف‌های من، باعث دلسردی شد و تصمیم گرفتم کیفیت کارم را فدای مدیریت شبکه پنج نکنم.» افخمی همچنین از سیستم فنی شبکه پنج انتقاد کرد و مدعی شد: «امکان پخش سریال با‌کیفیت امروزی از این شبکه وجود ندارد.»

چه فرجامی رقم خورد؟ صحبت‌های افخمی واکنش روابط عمومی شبکه پنج را به همراه داشت. در این اطلاعیه ابتدا اشاره شد که «زمان‌بندی اولیه و تعهد تیم سازنده برای پخش سریال، رمضان ۱۳۹۹ بود.» در بند دیگر، دی‌ماه به‌عنوان زمان انجام تعهد سازندگان رعد و برق عنوان شده: «اما متاسفانه این عهد نیز نقض شد؛ چراکه در آذرماه گروه همچنان مشغول تصویربرداری بود!» چند روز پیش هم سرپرست گروه فیلم و سریال شبکه پنج مصاحبه‌ای با خبرگزاری مهر انجام داد و از خلف‌وعده سازندگان گلایه کرد. تهیه‌کننده هم پاسخ داد سریال در حال آماده‌سازی است و تاخیر در رساندن آن، به سختی‌های تولید و پسا‌تولید برمی‌گردد.

کدخبر: ۴۴۳۵۰۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر