کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۶۷۹۰
تاریخ خبر:

‌یکدست شدن ساختار قدرت سیاسی در ایران

روزنامه هفت صبح، علی رستگار| تصویری گویا از فصل جدید سیاست در کشور ما. راستش این آخر هفته‌ای که گذشت روزهای پرمشغله و شیرینی برای اصولگرایان بود. چهره‌های شاداب و پیروز نمایندگان مجلس در مراسم تحلیف سیدابراهیم رئیسی و لبخند معنادار علیرضا زاکانی که به‌عنوان شهردار ازسوی شورای شهر تهران انتخاب شده. سمت راست رئیس‌جمهور ، غلامعلی حداد‌عادل هم دیده می‌شود.
یکی از زعمای اصولگرایان که در ۷۷ سالگی قدرت و نفوذ بالای خود را در جناح متبوع سیاسی خود به رخ کشید.

در جلسه اولیه انتخاب شهردار تهران او حامی علیرضا زاکانی بود و به اتفاق پرویز سروری و جمعی از چهره‌های جدید شورای شهر توانستند مازیار حسینی کاندیدای مورد حمایت قالیباف را کنار بزنند. درتصویر در آن سوی رئیسی و زاکانی هم مالک شریعتی ایستاده است. او نماینده تهران و دبیر کل فعلی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی است. تشکل سیاسی اصولگرایی که ۱۲ سال پس از راه‌اندازی، حالا قدرت و نفوذ بالایی در ساختار سیاسی ایران پیدا کرده است.

مثل ۲۰ سال قبل که جمعیت آبادگران به نیروی اول اصولگرایان بدل شده بود حالا این جمعیت رهپویان انقلاب است که‌برخی ساختارهای حساس قدرت در کشور دست پیدا می کند . خود علیرضا زاکانی همراه با پرویز سروری و مهدی طائب و فریدالدین حدادعادل از اعضای موسس این تشکل سیاسی بودند. دیروز مالک شریعتی توئیت کرده بود: «پس از مراسم تحلیف ریاست جمهوری در مجلس، لحظاتی قبل از ثبت تصویر زیر، شنیدم آیت‌الله رئیسی، انتخاب دکتر زاکانی به‌عنوان شهردار تهران را قریب به این مضمون تبریک گفت:‌ ان‌شاءالله مبارک باشد، هم برای شما و مردم تهران؛ هم برای ما.»

حالا تمام قوا و قطعات مختلف ساختار قدرت در ایران یکدست در کنترل اصولگرایان است. آیت الله رئیسی در یک رقابت کم‌دردسر به ریاست جمهوری رسید. محسنی‌اژه‌ای در یک انتقال آرام و بدون حاشیه قوه‌قضائیه را از رئیسی تحویل گرفت. زاکانی به شهرداری تهران می‌رود . شورای شهر تهران هم به‌طور کامل در اختیار ائتلاف اصولگرایان قرار گرفت. محمد مخبر به زودی ستاد اجرایی فرمان امام را به قصد معاون اولی رئیس‌جمهور ترک می‌کند.

مجلس هم بعد از انتخابات اسفند ۹۸ دربست در اختیار اصولگرایان است. شورای نگهبان و مجمع تشخیص و نهادهای انقلابی هم به‌طور سنتی در کنترل آنان است. در اردوگاه این جناح سیاسی فقط شاید محمدباقر قالیباف اندکی ناراضی باشد، چون در جریان انتخاب شهردار تهران گزینه دلخواه او و مهدی چمران رای نیاورد. رئیس مجلس شورای اسلامی در انتخابات ریاست‌جمهوری با از خودگذشتگی ثبت نام نکرد و مسیر را برای رئیسی باز گذاشت.

شاید او انتظار نداشت این اقدام او بدون قدردانی همقطارانش بماند. نواصولگرایان اما با چهره‌های شاخص نسل قبل این جناح سیاسی رفتار متفاوتی دارند. ولایتی را تقریبا به حاشیه راندند. لاریجانی را بعد از رد صلاحیت و نزدیک شدن به اعتدالگرایان کنار گذاشتند. و احتمالا دیدگاه سیاسی قالیباف ارج و قرب سابق را برایشان ندارد. نظر حدادعادل برایشان اما هنوز معتبر است. او را باید فعلا قدرت اول اصولگرایان بدانیم.‌

کدخبر: ۴۰۶۷۹۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Amirkhan56

    این گوی و این میدان. ببینیم الان که یکدس ت شده اید، چه بهانه ای برای توجیه عملکرد تان خواهید داشت

  • _user_1560792541

    پس دیگر هیچ بهانه ای برای اختلاس ودزدی و وطن فروشی نیست!!!!!