کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۸۳۱۸
تاریخ خبر:

‌یادداشت تئاتر | ‌درباره نمایش «سوتیراس»

روزنامه هفت صبح، سمانه استاد | «سوتیراس» واژه‌‌ای یونانی به معنی سرزمین پادشاهان است و داستان نمایش همانطور که از نامش پیداست در یونان باستان می‌‌گذرد. داستان روایتی است از ظلم، بی‌‌معرفتی، انتقام و تنهایی و با زنی شروع می‌‌شود که مجبور است نوزادش را که حاصل عشق اوست از دست بدهد، زیرا این نوزاد از نظر دربار در این سرزمین جایی ندارد.

اما مانند بسیاری از داستان‌‌ها، نوزاد از بین نمی‌‌رود، بلکه در زمانی دیگر به همان سرزمینی بازمی‌‌گردد که از آن رانده شده بود و انتقام می‌‌گیرد. او که حال مردی توانمند و تنومند است با کور کردن چشم‌‌های پدرش از او انتقام می‌‌گیرد و پدر با چشم‌‌هایی نابینا راهی بیابان شده و آنجاست که با وجه دیگرش، یعنی شیطان ملاقات می‌‌کند.

«سوتیراس» نمایشی جذاب است که موفق شده فرم خوبی را برای محتوای مدنظرش در نظر بگیرد. دیالوگ‌‌های رسمی و گاهی سنگین نمایش که در برخی صحنه‌‌ها طولانی‌‌تر از حد تحمل مخاطب می‌‌شود، با بازی خوب بازیگران و فرم جذابی که برای کار در نظر گرفته شده رنگ دیگری به خود می‌‌گیرد.

اگر قرار بود نمایش تنها با دیالوگ جلو برود، بی‌‌شک نمایشی خسته‌‌کننده و حوصله سربر بود، اما با ورود فرماندهی که ناگاه از پیله بیرون می‌‌آید، نمایش بسیار جذاب شده و صحنه‌‌هایی که با حضور فرمانده اجرا می‌‌شود یکی از جذاب‌‌ترین صحنه‌های تئاتری اخیر است. فرم اجرای این صحنه‌‌ها و هماهنگی بازیگران با هم مخاطب را به وجد می‌‌آورد و نمایش را به توازنی در دیالوگ و عمل می‌‌رساند.

طراحی صحنه و لباس در نمایش به درستی انجام شده. بازیگران نیز در این نمایش به خوبی ظاهر شده‌‌اند که در این بین می‌‌توان به بازی امیر آزاد در نقش فرمانده و بازی صادق سعادت در نقش سگ اشاره کرد. این دو نفر با وجود مدت زمان کوتاهی تمرین، به این نقش‌‌ها رسیده و به خوبی از پس آنها بر آمده‌‌اند. «سوتیراس» داستان روبه‌رو شدن با شیطان درون است.

شیطان موجودی غیرفیزیکی است که به عقیده باورمندان به آن، انسان‌ها را گمراه و به انجام گناه ترغیب می‌کند اما شاید بتوان شیطان را بعد دیگری از انسان در نظر گرفت، همانطور که فرشته را می‌‌توان بعدی از او در نظر گرفت. شاید شیطان و فرشته هر دو در درون هر انسانی نهفته باشد که با توجه به موقعیت‌‌های مختلف خود را نشان می‌‌دهد. «سوتیراس» به خوبی نشان می‌‌دهد که شیطان درون خود آدم است، این انسان است که با اتکا به بعد شیطانی وجودش بدترین کارها را انجام می‌‌دهد و هم اوست که با اتکا به بعد نورانی درونش نیک‌‌ترین رفتار را می‌‌کند.

«شایان قنادزاده» در این نمایش که خود نوشته و کارگردانی کرده، سعی کرده است مواجهه با شیطان را به شکل تصویری به مخاطب نشان دهد، مواجهه‌‌ای که بیشتر ما آن را در کتاب‌‌ها و داستان‌‌ها به صورت متنی خوانده‌‌ایم، مواجهه‌‌ای که به جذاب شدن نمایش کمک کرده است. «سوتیراس» حاصل شش ماه تمرین یک گروه تئاتری در دوران سخت کروناست و بی‌‌شک مخاطب از دیدن از آن لذت خواهد برد.

نویسنده و کارگردان: شایان قنادزاده
بازیگران: شایان ‌قنادزاده/ نازنین ‌دیده‌ور/ مهدی ‌قاسمی ‌خاتونی/ هادی شاکری/ مصطفی ‌یگانه/ پژمان شبگرد/ حسین فتاحی/ جواد دارایی/ سیدعبدالله حسینی/ مجتبی امیرعسکری/ امین سخنور/ رضا امیر رضایی/ محمد رضا رضائی/ پویا ترکمندی/ ندا ‌محمدلو/ سحر ‌باقرآبادی/ آناهیتا امیرعسکری/ فاطمه یزدانی/ فاطمه سلطانی/ معصومه ‌پورنورام/ صادق سعادت/ امیر آزاد
‌مکان و زمان اجرا : پردیس تئاتر شهرزاد/ ساعت ۱۹:۳۰

کدخبر: ۴۲۸۳۱۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر