کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۰۰۱۴
تاریخ خبر:

‌کراس‌اوورهای وفادار اما کمتر شناخته‌ شده بازار

روزنامه هفت صبح،‌ ‌سیدمحمدرضا دادگستر | تامین قطعه برای خودرو در ایران همیشه دردسرهای خاص خودش را داشته است. شاید بتوان گفت به جز مدل‌هایی همچون پراید و پژو ۲۰۶ که سال‌ها روی خط تولید خودروسازان داخلی بوده‌اند، مالکان دیگر خودروها حداقل یک بار با مشکل سرگردان شدن در بازار چراغ برق مواجه شده‌اند؛ بازاری که یا قطعه در آن پیدا نمی‌شود یا اگر بتوان پیدا کرد رقم‌های نجومی برای آن اعلام می‌کنند! اما عده‌ای از مشتریان نیز همیشه‌ در بازار بوده‌اند که چندان نگرانی خاصی در این خصوص ندارند و آنقدر خود ماشین برایشان مهم است که برای خرید قطعاتش حاضرند راهی فرنگ نیز بشوند. در این گزارش به سراغ چند مدل کراس‌اوور حاضر در بازار ایران رفته‌ایم که برای این افراد ساخته شده‌اند.

۴۷۰ میلیون / برلیانس V5 - مدل ۹۴


اگرچه این چانگان CS35 بود که توانست به‌عنوان کراس‌اوور اقتصادی سایپا جای خود را در بازار باز کند‌ اما موفقیت و کیفیت برند برلیانس باعث شد تا شماری از مشتریان نیز در سال‌های ۹۳ و ۹۴ به سراغ کراس‌اوور این برند بروند که در پارس خودرو مونتاژ می‌شد. وی فایو را به نوعی می‌توان نسخه چینی ب.ام.و X1 دانست چون با اجازه آلمانی‌ها در طراحی آن از طراحی X1 اقتباس شد. برلیانس V5 کراس‌اووری است که از سواری نرم و موتور کم‌استهلاک آن لذت خواهید برد. نسبت به قیمتش هم آپشن‌های خوبی دارد؛ از شش کیسه هوا و سانروف گرفته تا سیستم ورود بدون کلید، آینه برقی با گرمکن و حتی سیستم فیلتر هوای اتاق. اگر برلیانس گیربکس دیگری به جای گیربکس پنج سرعته اتومات موجود در برلیانس V5 برای این خودرو در نظر می‌گرفت، شاید می‌شد گفت که رانندگی V5 بی‌نقص است‌ اما تکنولوژی قدیمی گیربکس همواره در رانندگی شما را اذیت خواهد کرد.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۴ متر
وزن: ۱۴۱۵ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۴۳۰ لیتر
قدرت موتور: ۱۰۹ اسب بخار
مصرف سوخت: ۶٫۹ لیتر
نوع موتور: ۱٫۶ لیتری

۷۸۰ میلیون / ام‌جی GS - مدل ۲۰۱۶


شاید پرداخت نزدیک به ۸۰۰ میلیون تومان برای خرید کراس‌اووری چینی که پنج سال قبل تولید شده کمی عجیب به نظر برسد‌ اما ام‌جی GS جزو معدود محصولات اژدهای شرق است که حتی در اروپا هم روی سرش قسم می‌خورند! این چینی انگلیسی‌الاصل گزینه‌ای است که به راحتی می‌تواند در کل کل با رقبای کره‌ای پیروز شود که عمده موفقیتش هم به خاطر پیشرانه قدرتمند و گیربکس سریعش است که به طرز عجیبی دوام بهتری نسبت به رقبای کره‌ای دارد. به خاطر سیستم تعلیق دو دیفرانسیل، ام‌جی GS در مسیرهای بیرون از شهر هم عالی ظاهر می‌شود. ام‌جی این مدلش را به انواع آپشن‌ها مسلح کرده است: شش کیسه هوا، اتوهلد، پدال شیفتر، سنسورهای نور و باران، سانروف برقی، کی‌لس، صندلی برقی راننده، سیستم صوتی حرفه‌ای آرکامیس، صفحه نمایشگر ۶ اینچی و… . با این حال متریال پلاستیکی بی‌کیفیت کابین باعث می‌شود تا واقعیت چینی ‌بودن این خودرو بدجور توی ذوق بزند.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۵ متر
وزن: ۱۶۴۲ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۳۳۵ لیتر
قدرت موتور: ۲۱۷ اسب بخار
مصرف سوخت: ۸٫۳ لیتر
نوع موتور: ۲ لیتری توربو

یک میلیارد /دامای X7 - مدل ۲۰۱۸


شاید اگر یاران خودروی اروند در مونتاژ دامای با مشکل مواجه نمی‌شد، این خودرو امروز می‌توانست رقیبی جدی برای کی‌ام‌سی K7 و فیدلیتی باشد. دامای که زیرمجموعه لوکس‌ساز زوتی است، در تولید X7 از خودروهای فولکس‌واگن و اوپل الهام گرفته که X7 را در زمره خوش‌رخ‌ترین کراس‌اوورهای چینی بازار ایران قرار می‌دهد. این حس خوب در کابین باکیفیت و چشم‌نواز X7 که ما را به یاد رنج‌روور و جگوار می‌اندازد ادامه پیدا کرده؛ کابینی که به راحتی می‌تواند با آخرین سری کراس‌اوورهای چینی بازار رقابت کند. دامای X7 علی‌رغم قیمت بالایش خودرویی تک‌ دیفرانسیل است‌ اما در نسبت با رقیبی همچون ریگان کوپا، هم پیشرانه قوی‌تر و هم آپشن‌های بیشتری دارد: از ۸ بلندگو با ساب‌ووفر، هندزفری مجهز به سیستم تشخیص صدا و مانیتور ۱۰ اینچی لمسی گرفته تا هشداردهنده نقطه کور، اتوهلد و شش کیسه هوا. گیربکس شش سرعته شیفت‌ترونیک X7 نیز سرعت تعویض بالاتری نسبت به نمونه‌های CVT دارد. مصرف سوخت بالا از معایب دامای است.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۷ متر
وزن: ۱۷۳۱ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۵۷۰ لیتر
قدرت موتور: ۱۹۰ اسب بخار
مصرف سوخت: ۹٫۳ لیتر
نوع موتور: ۲ لیتری توربو

یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون / بورگوارد BX5 - مدل ۲۰۱۸


خودروهای دورگه معمولاً در بازار ایران موفقیت چندانی کسب نمی‌کنند و بورگوارد آلمانی-چینی هم از این قاعده مستثنا نیست. کیان موتور وارنا هیچ وقت نتوانست رای مشتریان کراس‌اوورهای کره‌ای کارکرده را بزند که بورگوارد بخرند اما اگر بتوانید خودتان را راضی کنید که صاحب اول و آخر بورگواردی که می‌خرید خودتان هستید، شاید بد نباشد که به این خودرو هم فکر کنید. بورگوارد تلاش کرده تا با تکیه بر دو عامل دو دیفرانسیل بودن و کابین شیک در BX5 نظر خریداران را جلب کند. عایق‌بندی کابین و کیفیت ادوات بورگوارد BX5 تقریباً از همه‌ چینی‌های مطرح مونتاژی مثل جک، چری و هایما بالاتر است. از آپشن‌های خوب آن می‌توان به سیستم صوتی های‌فای JVC، گرمکن صندلی‌های جلو، دوربین ۳۶۰، ترمز پارک برقی، تهویه اتومات دوکاناله و نورپردازی داخلی اشاره کرد. البته فقدان اتوپارک، نوربالای اتومات و چراغ‌شور در BX5 به چشم می‌خورد.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۴ متر
وزن: ۱۶۷۰ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۵۰۰ لیتر
قدرت موتور: ۱۹۰ اسب بخار
مصرف سوخت: ۷٫۳ لیتر
نوع موتور: ۱٫۸ لیتری توربو

۹۰۰ میلیون / سوبارو فارستر - مدل ۲۰۱۴


تنها ژاپنی این فهرست خودرویی بدشانس در بازار ایران است که به همراه برادرش لگاسی تنها نمایندگان سوبارو در ایران بودند. فارستر نه خدمات پس از فروش کره‌ای‌ها را دارد، نه نمای زیبایی که به آن بنازید و نه حتی قدرت بیشتری نسبت به خودروهای هم‌قیمت چینی اما امتیاز اصلی آن استهلاک فوق‌العاده پایین است که فارستر را هم ردیف خودرویی مثل تویوتا قرار می‌دهد. اگر خواهان شاسی‌بلندی آفرودی با بودجه نزدیک به یک میلیارد تومان هستید و نسخه‌های کارکرد بالای تویوتا را نمی‌پسندید، سوبارو فارستر یکی از بهترین‌هاست. سیستم چهار چرخ محرک هوشمند آن باعث شده تا سواری فارستر حتی در مسیرهای ناهموار هم نرم و راحت باشد. علاوه بر آنکه کابین فارستر صندلی‌های بزرگ ارگونومیک دارد، صندوق عقب آن بدون تاکردن صندلی‌ها فضای ۹۷۵ لیتری در اختیار قرار می‌دهد که با تا کردن آنها می‌توان به ۲۱۱۵ لیتر فضا دست پیدا کرد. ایمنی فارستر نیز نسبت به رقبایش به مراتب بالاتر است و آن را می‌توان قهرمان تست‌های ایمنی دانست.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۵ متر
وزن: ۱۵۱۹ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۹۷۵ لیتر
قدرت موتور: ۱۶۹ اسب بخار
مصرف سوخت: ۸٫۱ لیتر
نوع موتور: ۲٫۵ لیتری

یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون / جِی‌ام‌سی S350 - مدل ۹۹


ریگان خودرو بعد از تجربه شکست‌خورده‌ کوپا به سراغ یک کراس‌اوور هفت‌نفره دو دیفرانسیل رفت که الان حدوداً یک سالی می‌شود در بازار حضور دارد اما نتوانسته به اندازه رقبایش از کرمان موتور، بهمن موتور و مدیران خودرو قوی ظاهر شود. شاید بتوان مهم‌ترین دلایل شکست جی‌ام‌سی S350 را خدمات پس از فروش نامطلوب ریگان خودرو و طراحی قدیمی آن که مربوط به ۱۰ سال پیش است دانست. نسبت به فیدلیتی هفت‌نفره، جی‌‌ام‌سی S350 سه امتیاز مهم دارد: پیشرانه پرتوان فورد، سیستم تعلیق دودیفرانسیل (با سه حالت ۲H، اتو و لاک) و گیربکس شش سرعته اتومات با تعویض سریع. البته پیشرانه قوی جی‌ام‌سی S350 را نباید به معنی شتاب بالای این کراس‌اوور چینی در نظر گرفت چون وزن نزدیک به دو تن آن باعث شده تا شتاب این خودرو چیزی حدود ۱۴ تا ۱۵ ثانیه باشد! اگرچه طراحی کابین S350 کمی قدیمی است اما به واسطه حضور طیف متنوعی از آپشن‌ها می‌توان جلای کمترش نسبت به رقبا را قبول کرد.

ظرفیت: ۷ نفر
طول: ۴٫۷ متر
وزن: ۱۹۷۱ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۳۹۰ لیتر
قدرت موتور: ۲۰۲ اسب بخار
مصرف سوخت: ۸٫۹ لیتر
نوع موتور: ۲ لیتری توربو

۵۵۰ میلیون / گریت‌وال هاوال H6 - مدل ۹۶


پرفروش‌ترین اس‌یووی چین در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ با عرضه محدود، بازاریابی غلط و قیمت بالایی که دیارخودرو برای آن تعیین کرد شکست بدی در بازار ایران خورد. هاوال H6 در دوره حضورش در ایران آنقدر به وضع اسفناکی دچار شده بود که حتی جیلی X7 بدفروش جیلیران هم برای آن کری می‌خواند. الان H6 می‌تواند جایگزین خوبی برای جک S3 باشد اگر مشکل چندانی با طراحی بی‌روح و خسته‌کننده آن نداشته باشید. امتیاز هاوال H6 در کابین جادارش است که سرنشینان را در سواری‌ طولانی‌مدت اذیت نمی‌کند. همچنین خروجی پیشرانه تنفس طبیعی آن به دلیل حجم بالای پیشرانه برابر با رقبای توربوشارژر است؛ بدون آنکه مشکلاتی از قبیل لگ توربو و نیاز به بنزین با اکتان بالا را داشته باشد. از معایب H6 نسبت به رقبا، ضعفش در بخش آپشن‌های ایمنی است که آن را از نظر ایمنی در ردیف خودروهای داخلی قرار می‌دهد.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۶ متر
وزن: ۱۶۷۵ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۴۲۷ لیتر
قدرت موتور: ۱۶۲ اسب بخار
مصرف سوخت: ۹٫۱ لیتر
نوع موتور: ۲٫۴ لیتری

یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون / بورگوارد BX7 - مدل ۲۰۱۸


BX7 مدل گران‌قیمت بورگوارد در ایران بود که آن هم عاقبت بهتری نسبت به برادر کوچکش BX5 نداشت. بورگوارد BX7 خودرویی بود که به لطف آپشن‌های متعدد، طراحی متفاوت و ابعاد نسبتا بزرگش (اندکی بزرگتر از سانتافه)، آغازگر فصل جدیدی در بازار هفت‌ نفره‌های ایران بود. بورگوارد با اینکه در تملک چینی‌هاست و حتی خط تولید BX7 نیز در خود چین واقع شده و از آنجا به ایران می‌آید اما کیفیت ساختش را می‌توان مشابه لوکس‌های فرانسوی دی‌اس توصیف کرد. نسبت به BX5، در بورگوارد با سیستم تعلیق حرفه‌ای‌تری روبه‌رو هستیم که هوشمند است و قفل الکترونیکی (EDL) و محدودکننده لغزش (ELSD) هم دارد. بورگوارد در بازه قیمتی خود قدرت قابل قبولی دارد اما نبود چند آپشن در آن عحیب است: پدال شیفتر، گرمکن فرمان، ضد واژگونی، اتوپارک و سردکن صندلی. همچنین بورگوارد امکان انتحاب حالت رانندگی را در BX7 در نظر نگرفت که باعث می‌شود رقبایی از دیگر ملیت‌ها، برتری خود را به رخ آن بکشند.

ظرفیت: ۷ نفر
طول: ۴٫۷ متر
وزن: ۱۷۴۰ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۱۲۶ لیتر
قدرت موتور: ۲۲۴ اسب بخار
مصرف سوخت: ۹ لیتر
نوع موتور: ۲ لیتری توربو

کدخبر: ۴۳۰۰۱۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر