کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۹۴۶۵
تاریخ خبر:

‌کدام ستاره ‌در جشنواره فجر شگفت‌زده‌مان می‌کند؟

روزنامه هفت صبح، مرجان فاطمی | یکی از جذابیت‌های جشنواره گمانه‌زنی‌های پیش از اکران فیلم‌هاست. حرف و حدیث‌هایی که درباره محتوا و داستان آنها زده می‌شود. در این بین آنچه بیش از همه در کانون توجه قرار می‌گیرد، حضور ستاره‌های زن و مرد در آثار راه یافته به بخش مسابقه است. اینکه با توجه به اخبار و عکس‌های منتشر شده از بازیگران‌، آنها در کار جدیدشان چه کرده‌اند و توانسته‌اند از پس نقششان به مانند گذشته به خوبی بربیایند. گمانه زنی درباره کیفیت بازی آنها و اینکه چقدر در جشنواره شانس دریافت جایزه دارند از بحث‌های داغی است که در این پرونده به آن پرداخته‌ایم. در پرونده‌ای که پیش رو دارید، به بررسی اجمالی نقش‌های ۱۰ستاره حاضر در جشنواره فجر پرداخته‌ایم و براساس اطلاعات به دست آمده موقعیت آنها را بررسی کرده‌ایم.

جواد عزتی / مرد بازنده
جواد عزتی بعد از «ماجرای نیمروز» و «ردخون» و «لاتاری» و «زخم کاری»، در «مرد بازنده» محمدحسین مهدویان نقش متفاوت دیگری را به‌عهده گرفته است. او در این فیلم با رعنا آزادی‌ور، مهدی زمین‌پرداز و … هم‌بازی است.
ویژگی‌های نقش‌: عزتی در این فیلم نقش یک کارآگاه میانسال را بازی کرده. گریم سنگینی روی صورتش دارد که هم سنش را پانزده سال بیشتر از سن فعلی عزتی نشان می‌دهد و هم بخش مهمی از شخصیت او را به نمایش می‌گذارد. شخصیت فردی که تمام زندگی‌اش را وقف پرونده‌های کاری کرده و از خانواده‌اش غافل شده و یک‌جورهایی آنها را از دست داده است. او به خاطر خدمت به قانون، نه زندگی کرده و نه لذتی برده و حالا بعد از سالیان سال، همگام با پرونده‌ای بسیار مهم، تصمیم جدیدی هم برای زندگی‌اش می‌گیرد.

سابقه موفقیت در جشنواره‌ فجر: جوادعزتی اولین‌بار سال ۱۳۹۵ برای بازی در «ماجرای نیمروز» موفق شد در فهرست نامزدهای بهترین بازیگر نقش مکمل فجر قرار بگیرد. دو سال بعد برای «ماجرای نیمروز: رد خون» مجددا در جشنواره سی‌وهفتم نامزد دریافت سیمرغ نقش مکمل مرد شد اما باز هم آن را دریافت نکرد. سال ۱۳۹۸ عزتی برای بازی در فیلم «آتابای» باز هم تا لب مرز دریافت سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد پیش رفت اما این جشنواره‌ هم دستاوردی برایش نداشت. به احتمال زیاد امسال دیگر باید منتظر باشیم تا با این نقش متفاوت، او را سیمرغ به دست ببینیم.

بهترین نقش‌آفرینی کارنامه: جواد عزتی فیلم‌های مهمی در کارنامه‌اش دارد اما نقشی که باعث شد نامش بیشتر سر زبان‌ها بیفتد و نظرات مثبت زیادی را به خودش جلب کند، نقش مالک در سریال «زخم کاری» به کارگردانی محمدحسین مهدویان بود. این سریال براساس تراژدی مکبث ساخته شده بود و مالک یک جورهایی بازنمایی شخصیت مکبث در نمایشنامه شکسپیر بود. این شخصیت ویژگی‌های مهم و پیچیدگی‌های جذابی داشت که باعث می‌شد به عنوان یک قاتل، منفور واقع نشود و اتفاقا همدردی مخاطبان را برانگیزد. رویارویی او با شخصیت سمیرا با بازی رعنا آزادی‌ور بسیار جذاب از آب درآمده بود.

نکته ویژه: جواد عزتی ابتدا به عنوان یک کمدین به مخاطبان معرفی شد و به شهرت رسید اما رفته رفته با ایفای نقش‌های جدی در فیلم‌های «ماجرای نیمروز» و «تنگه ابوقریب» و … توانست قدم‌های بلندتری بردارد و خودش را در هر دو عرصه به ثبت برساند. حالا بعد از «زخم کاری»، نقش او در فیلم «مرد بازنده» هم به احتمال زیاد جزو آثار ماندگار این بازیگر در کارنامه‌اش به ثبت خواهد رسید.

رعنا آزادی‌ور/ مرد بازنده
محمدحسین مهدویان از تجربه قابل قبول هم‌بازی شدن رعنا آزادی‌ور و جواد عزتی و همچنین شهرتی که در سریال «زخم کاری» به دست آوردند به نفع فیلم جدیدش «مرد بازنده» استفاده کرد. آزادی‌ور اینبار نقشی به نسبت فرعی به عهده دارد.
ویژگی‌های نقش‌: انتشار اولین تصویر از بازی رعنا آزادی‌ور در «مرد بازنده» یک‌جورهایی مخاطبان را غافلگیر کرد و انتظارها را از نقش او بالا برد. آزادی‌ور در این فیلم نقش زنی از خانواده‌ای سنتی را ایفا کرده. زنی خانه‌دار که حتی رانندگی هم بلد نیست و مطیع همسرش است. بار اصلی فیلم روی دوش جواد عزتی است و سایر بازیگران نقش‌هایی کوتاه ایفاه کرده‌اند. بنابراین حجم حضور آزادی‌ور در فیلم چندان نیست و از دوسه سکانس محدود فراتر نمی‌رود. با این حال این احتمال وجود دارد که نقش متفاوتش به چشم داوران جشنواره بیاید.

سابقه موفقیت در جشنواره‌ فجر: آزادی‌ور از سال ۱۳۸۲ یعنی ۱۸سال پیش برای اولین‌بار به سینما وارد شده و در این سال‌ها نزدیک ۳۰فیلم بازی کرده اما هنوز نامش در فهرست نامزدهای جشنواره فجر به ثبت نرسیده است. او سال ۱۳۸۳ برای بازی در فیلم «مارمولک» کمال تبریزی در جشن حافظ نامزد دریافت جایزه شد. زمان بازی در فیلم «درباره الی» اصغر فرهادی هم در جشن خانه سینما نامزد دریافت جایزه نقش مکمل زن بود. او امسال برای بازی در سریال «زخم کاری» به کارگردانی محمدحسین مهدویان در جشن حافظ جایزه بهترین بازیگر زن درام تلویزیونی را گرفت.

بهترین نقش‌آفرینی کارنامه: رعنا آزادی‌ور سال‌هاست در سینما فعالیت می‌کند و تا به حال در فیلم‌های درخشان زیادی بازی کرده اســت. اما امسال با نقش سمیرا در سریال «زخم کاری» موفق شد امضای جدیدی از بازی‌اش برجا بگذارد. آزادی‌ور در این سریال نقش زنی مرموز و عصبی و درعین حال روانپریش را در مقابل جواد عزتی به خوبی ایفا کرد و یک‌جورهایی لیدی مکبث را در ایران به بهترین شکل بازنمایی کرد. این نقش اتفاق مهمی در کارنامه‌اش بود و احتمالا از این به بعد شاهد آثار مهمتری از او خواهیم بود.

نکته ویژه: محمدحسین مهدویان به همان اندازه که تلاش کرده در چهره و حالات جواد عزتی تغییرات محسوسی ایجاد کند در گریم و شیوه لباس پوشیدن رعنا آزادی‌‌ور هم تغییراتی جدی به وجود آورده. به طوری که خیلی‌ها بعد از تماشای تصویر او با پوشش چادر نتوانسته بودند او را به جا بیاورند. آزادی‌ور در «مارمولک» هم تا حدودی با همین سبک و سیاق ظاهر شده بود.

مریلا زارعی / هناس
فیلم هناس با نام قبلی صور فلکی به کارگردانی حسین دارابی براساس زندگی واقعی شهره پیرانی، همسر داریوش رضایی‌نژاد، یکی از شهدای هسته‌ای ساخته شده است. بهروز شعیبی در این فیلم نقش این شهید را ایفا کرده است.
ویژگی‌های نقش‌: فیلم «هناس» براساس داستانی واقعی ساخته شده و مریلا زارعی هم نقش شخصیتی حقیقی را ایفا کرده است. زارعی در فیلم «هناس» با نقش شهره پیرانی، همسر دانشمند هسته‌ای، داریوش رضایی‌نژاد معرفی می‌شود. زنی که متوجه می‌شود نام همسرش در فهرست ترورهای هسته‌ای است و از او می‌خواهد از کارش استعفا دهد. او دائم در معرض تهدید قرار می‌گیرد اما بالاخره با این شرایط کنار می‌آید و همراهی‌اش می‌کند. شهید رضایی‌نژاد، اول مرداد ۱۳۹۰ مقابل چشمان دخترش آرمیتا و همسرش به ضرب گلوله به شهادت رسیده و طبیعتا ایفای چنین نقشی برای مریلا زارعی چالش بزرگی بوده است.

سابقه موفقیت در جشنواره‌ فجر: مریلا زارعی اولین سیمرغش را سال ۱۳۸۲ برای بازی در فیلم «سربازهای جمعه» گرفت. یک‌سال بعد برای «زن زیادی» نامزد سیمرغ شد و سال ۱۳۸۷ هم برای «درباره الی» نامش در فهرست نامزدهای سیمرغ نقش مکمل قرار گرفت. سال ۱۳۸۸ برای فیلم «کیفر» دیپلم افتخار بهترین بازیگر را گرفت. سال ۱۳۹۲ با فیلم «شیار ۱۴۳» توجه‌های زیادی را به خودش جلب کرد و مجددا برنده سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن شد. او یکبار هم در جشنواره سی‌وپنجم، برای بازی در فیلم «زیر سقف دودی»، سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن را گرفت.

بهترین نقش‌آفرینی کارنامه: مریلا زارعی فیلم‌های زیادی در کارنامه دارد اما کماکان مهمترین نقشش، الفت در «شیار ۱۴۳» است. مادری روستایی که سال‌ها برای بازگشت پسر جوانش از جبهه انتظار می‌کشد و تمام لحظات اخبار را چک می‌کند تا بلکه نشانی از او پیدا کند. تا اینکه بالاخره در دوران پیری و پس از سال‌ها چشم‌انتظاری، بالاخره استخوان‌های پسرش را مثل نوزادی در آغوش می‌کشد. خود مریلا زارعی هم بر این باور است که برای این نقش بیشترین انرژی را صرف کرده و تلاشش این بوده که احساسات زنی تنها و چشم‌انتظار را باورپذیر به نمایش بگذارد.

نکته ویژه: ایفای نقش همسر دانشمند هسته‌ای می‌تواند موقعیت مهمی را پیش‌روی مریلا زارعی بگذارد. گرچه زارعی بازی درجه یک و اثرگذاری در این فیلم از خودش به نمایش نگذاشته اما به دلیل حساسیت نقش این احتمال وجود دارد که نامش را در فهرست نامزدهای سیمرغ جشنواره چهلم ببینیم. البته باید منتظر باشیم و ببینیم نظر مخاطبان و منتقدان نسبت به این فیلم و این نقش چیست.

دانلود PDF

کدخبر: ۴۳۹۴۶۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر