کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۴۹۱۶
تاریخ خبر:

‌کامبک ‌‌لوئیس همیلتون در ‌پیست ایمولا

روزنامه هفت صبح، متین نصیری | پس از سه هفته انتظار جایزه بزرگ امیلیا رومانیا به‌عنوان دومین رقابت فصل ۲۰۲۱ فرمول یک در پیست ایمولا ایتالیا برگزار شد. این رقابت که تحت تأثیر مسابقه بحرین قرار داشت، از نظر بسیاری تعیین‌کننده سرعت و توانمندی خودروها بود. با توجه به دور تعیین خط رقابت نخست و فاصله ۰.۴ ثانیه‌ای ردبول با مرسدس، به نظر می‌رسید در پیست سرعت‌بالا ایمولا شرایط مشابهی حکم‌فرما باشد.

هرچند در ایمولا ردبول RB16B کمی بهتر از مرسدس W12 ظاهر شد اما پل پوزیشن به لوئیس همیلتون یا «پسر سریع» رسید. یکی از نکات قابل‌توجه در روزهای جمعه و شنبه، سریع‌تر شدن سرجیو پرز بود. او با تجربه اندکی که پشت فرمان خودرو ردبول دارد، زمان بهتری نسبت به مکس ورستپن در دور تعیین خط ثبت کرد.

لوئیس همیلتون در روز بارانی یکشنبه استارت خوبی داشت اما ورستپن با سبقت از چکو و همیلتون در پیچ اول، رهبری مسابقه را در دست گرفت. گرچه بال جلو همیلتون در اثر چرخ به چرخ شدن دو راننده آسیب جزئی دید اما اهمیت زیادی در عملکرد خودرو نداشت. با برخورد رانندگان ویلیامز و هاس یعنی نیکولاس لطیفی و نیکیتا مزپین خودرو ایمنی برای بار نخست به پیست آمد. بیشتر خودروها به علت خیس بودن مسیر و نبود چسبندگی کافی با لاستیک‌های Intermediate و حتی Wet کارشان را شروع کرده بودند اما به مرور و با خشک شدن مسیر مسابقه‌ای یا Racing Line رانندگان لاستیک‌های مدیوم و هارد را برای پیت استاپ انتخاب کردند.

‌با توجه به سرعت بالای خودرو ردبول در طول مسابقه، لوئیس همیلتون مجبور شد که از تکنیک Overcut استفاده کند. در این تکنیک ابتدا صبر می‌کنید تا خودرو جلوتر پیت استاپ انجام دهد. سپس با ثبت یک یا چند دور سریع فاصله خود را کاهش می‌دهید تا پس از پیت استاپ جلوتر از رقیب قرار بگیرید.

این تکنیک هم به توانایی‌های راننده و خودرو در اختیارش بستگی دارد و هم به تیمی که باید چرخ‌ها را به سرعت تعویض کنند. لوئیس و تیمش در اجرای این تکنیک موفق نبودند و ورستپن تا انتهای مسابقه برتری خود را حفظ کرد. البته همیلتون کمی بعد در پیچ هفتم از پیست خارج شد و در رده نهم به رقابت برگشت اما این تنها اتفاق بد مرسدس نبود.

در همان دقایق و زمانی که جورج راسل قصد داشت از ولتری بوتاس سبقت بگیرد، به علت فشار از سوی راننده مرسدس، روی چمن‌های خیس حاشیه پیست رفت. این اتفاق منجر به برخورد شدیدی شد و پرچم قرمز برای توقف مسابقه به اهتزاز درآمد. با شروع مجدد مسابقه به صورت Rolling Start فرصت خوبی برای لوئیس همیلتون فراهم شد تا از تمام قدرت خودرو W12 به نفع خود استفاده کند.

البته نباید خوش‌شانسی او را فراموش کرد؛ یوکی سونودا راننده جوان و ژاپنی آلفا تائوری که نمایش خیره‌کننده‌ای در این مسابقه و رقابت قبلی داشت با یک اشتباه از رقابت کنار رفت و پرز هم رده از دست داد. بدین ترتیب ترافیک پیش روی همیلتون کمتر و کارش برای رسیدن به پودیوم و رده دوم راحت‌تر شد. درنهایت باید به دفاع فوق‌العاده لندو نوریس در مقابل پسر سریع اشاره کنیم که کلاس درسی برای همه رانندگان فرمول یک بود.

کدخبر: ۳۸۴۹۱۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر