کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۶۳۷۳
تاریخ خبر:

‌کالیفرنیای «T»؛ آخرین فراری گذر موقت تهران

روزنامه هفت صبح، سیدمحمدرضا دادگستر | فراری در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ با دو مدل افسانه‌ای ۲۵۰ جی‌تی کالیفرنیا اسپایدر و ۲۵۰ جی‌تی حسابی خود را سر زبان‌ها انداخته بود. اگرچه در سال‌های بعد از آن هم فراری مرتب رشد کرد و سوپراسپرت‌های خیره‌کننده‌ای را ‌ روی خط تولیدش به نمایش گذشت اما همواره خلاء نسخه مدرن آن دو مدل حس می‌شد. این‌گونه بود که فراری کالیفرنیا به عنوان یکی از مدل‌های ارزان‌قیمت فراری در سال ۲۰۰۸ معرفی شد تا به نوعی شکوه آن زمانه را برای اسب سرکش ایتالیایی احیا کند.

فراری کالیفرنیای T به عنوان نسخه رودستر کالیفرنیا در سال ۲۰۱۴ معرفی شد؛ یعنی زمانی که فراری توانسته بود نزدیک به ۱۰ هزار دستگاه کالیفرنیا را ظرف شش سال بفروشد و از موفقیتش اطمینان حاصل کند‌ اما این تی به چه معناست؟ آخرین باری که فراری از توربوشارژر در خودروهایش استفاده کرد به زمانی برمی‌گردد که F40 را روی خط تولیدش داشت؛ یعنی دهه ۱۹۸۰ میلادی! با کالیفرنیای رودستر اما فراری بار دیگر به دنیای موتورهای توربودار بازگشت.

زیر کاپوت این زیبای ایتالیایی پیشرانه هشت سیلندر ۳٫۹ لیتری با دو توربوشارژر قرار گرفته که قادر به تولید ۵۵۳ اسب بخار نیرو و ۷۵۵ نیوتن‌متر گشتاور است. این پیشرانه در ترکیب با گیربکس هفت سرعته دوکلاچه، سیستم تعلیق تطبیقی مگن‌راید و البته سیستم رانندگی اف‌وان ترک می‌تواند شتاب خیره‌کننده ۳٫۶ ثانیه‌ای را به نمایش بگذارد و به حداکثر سرعت ۳۱۵ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. شاید همین سرعت بالا بود که باعث شد کالیفرنیای مذکور اندکی پس از ورودش به ایران در یکی از بزرگراه‌های تهران دچار تصادف شود و به همان صورت به کشور مبدا بازگردد.

فراری در تولید مدل تی برخی از ویژگی‌های کالیفرنیا را تغییر داد؛ از جمله آنکه شاسی و بدنه را اصلاح کرد؛ از ورق فلزی جدید در تولید بدنه استفاده کرد؛ طراحی داخلی را دگرگون کرد و البته قابلیت اپل کارپلی را به سیستم سرگرمی خودرو افزود. فراری کالیفرنیای T برای اپل‌دارهای متمول خودرویی خاص است چون اولین خودروی جاده‌ای فراری بود که به قابلیت اپل کارپلی مجهز شد. اپل هم در نمایشگاه خودروی ژنو تایید کرده بود که فراری، مرسدس بنز و ولوو اولین برندهای صنعت خودروسازی هستند که این آپشن را در خودروهای‌شان ارائه دادند.

به جز قابلیت اپل کارپلی، فراری کالیفرنیا حائز چند‌ عنوان دیگر هم هست: اولین فراری با موتور هشت سیلندر جلو، اولین فراری با گیربکس هفت سرعته دوکلاچه، اولین کانورتیبل فراری با سقف فلزی تاشو، اولین فراری که دارای سیستم تعلیق عقب مولتی‌لینک است و اولین فراری که از موتوری با تزریق مستقیم سوخت بهره می‌برد.فراری کالیفرنیای تی تنها سه سال روی خط تولید فراری قرار داشت و در سال ۲۰۱۷ جای خود را به مدل پورتوفینو داد. از جمله رقبای آن می‌توان به پورشه ۹۹۱ توربو اس، مرسدس آ.ام.گ جی‌تی، بنتلی کنتیننتال جی‌تی، آستون مارتین ونکوئیش و آستون مارتین ونتیج V12 اشاره کرد.

توضیحات

*

توضیحات

*

کدخبر: ۳۹۶۳۷۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر