کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۳۹۴۹
تاریخ خبر:

‌چطور می‌توانیم کسر خدمت بگیریم؟

روزنامه هفت صبح، مصظفی آرانی | این هفته جنجالی در فضای مجازی در خصوص ۲۴ماه شدن خدمت سربازی درست شد. البته واقعیت این است که در دو صورت یک پسر باید ۲۴ ماه خدمت کند؛ اول اینکه بومی باشد و در همان شهر محل سکونتش خدمت کند و ثانیا اینکه منطقه خدمت عادی باشد یعنی عملیاتی نباشد و مثلا مرزی نباشد. با این حال پنج راه در قانون وجود دارد که افراد بتوانند با آن کسر خدمت بگیرند.

* یک: ‌کسر خدمت ایثارگران: قاعده کلی این است که مشمولانی که سابقه ایثارگری والدین آنان به حد نصاب معافیت از خدمت سربازی نمی‌رسد می‌توانند طبق شرایط و ضوابط ذیل از کسر خدمت بهره‌مند شوند.حد نصاب ایثارگری چقدر است؟ ۲۴ماه آزادگی، ۲۵درصد جانبازی یا ۳۰ماه سابقه حضور در جبهه.

صدور کسری تنها برای یک فرزند قابل انجام است اما اگر خانواده‌ای دو یا چندقلو داشته باشد و آن‌ها همزمان به خدمت اعزام شوند، بنا به درخواست ایثارگر، کسری خدمت قابل تقسیم بین فرزندان است. میزان کسری نیز به ازای هر درصد جانبازی، هر ماه اسارت و هر ماه رزمندگی به مدت ۱۲ روز است .

* دو: کسر خدمت مناطق امنیتی و مناطق محروم وبد آب و هوا؛ خدمت سربازان غیربومی در مناطق امنیتی ۱۸ماه و مناطق محروم و بد‌آب‌وهوا ۱۹ ماه است.

* سه: کسر خدمت فرزند: در صورتی که سرباز فرزند داشته باشد، به ازای هر فرزند ۳ماه کسر خدمت خواهد داشت.

* چهار: کسر خدمت نخبگان: عده‌ای از مشمولان از طریق بنیاد نخبگان ستاد کل نیروهای مسلح برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی در بخش‌های مختلف علمی و تحقیقاتی به کار گرفته می‌شوند.این مشمولان در قبال انجام پروژه‌های تحقیقاتی و ارزیابی و تأیید پروژه توسط هیات داوران، مشمول امتیازاتی از قبیل کسر خدمت یا پس از طی دوره آموزش، کارت پایان خدمت دریافت می‌کنند. کسر خدمت این مشمولان از طریق سیستم ارتباطی بنیاد نخبگان ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان وظیفه عمومی ناجا ثبت می‌شود و قاعده خاصی برای آن ذکر نشده است.

* پنج:در صورتی که خود سرباز جانباز شود نیز به ازای هر درصد جانبازی، ۶۳درصد از خدمت او کسر خواهد شد.

*** ‌هر هفته در‌ روزهای دوشنبه‌ آخرین تحولات حقوقی را که شهروندان به آن نیاز دارند گزارش‌ می‌کنیم و به پرسش‌های حقوقی آنها پاسخ می‌دهیم. در صورتی که سوالی دارید، آن را به ایمیل pr@7sobh.com یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید.

کدخبر: ۳۵۳۹۴۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر