کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۸۹۴۹
تاریخ خبر:

‌چشم امید پرسپولیسی‌ها به ‌جواد نکونام

روزنامه هفت صبح | هفته بیست و چهارم لیگ برتر با پنج بازی از جمعه شب آغاز شد. در این بازی‌ها اتفاقات مهمی رخ داد که مهم‌ترین آنها را مرور می‌کنیم‌.
‌ادامه بردهای ناپلئونی
جمعه شب‌ پرسپولیس با یک گل مس رفسنجان را شکست داد و با یک بازی و سه امتیاز بیشتر از سپاهان موقتا به صدر جدول لیگ برتر برگشت. شاگردان یحیی چهاردهمین برد فصل خود را ثبت کردند و آمار معنادار و جالب‌توجه اینکه از این ۱۴ برد، فقط سه تای آنها با اختلاف بیشتر از یک گل رقم خورده و ۱۱ پیروزی پرسپولیسی‌ها، با حداقل اختلاف به دست آمده است!

این آمارها نشان می‌دهد که برای یحیی و تیمش، پیروزی مهم‌تر از هر فاکتور دیگری مثل بازی‌های جذاب و پرگل است. البته با شرایط جدول و وضعیت پرسپولیس، شاید باید به یحیی حق داد. فقط به این فکر کنید که اگر یکی از این ۱۱ برد، تبدیل به باخت می‌شد، مثلا بازی با استقلال! در آن صورت پرسپولیس الان حتی با یک بازی بیشتر از سپاهان هم در جدول پایین‌تر از این تیم قرار می‌گرفت، ضمن اینکه فاصله‌اش با استقلال هم به دو امتیاز کاهش پیدا می‌کرد.

روند رو به رشد استقلال در اوج فاجعه
درباره استقلال هم باید به روند خوب و رو به رشد فنی این تیم اشاره کرد. تیم فرهاد در بیرون از زمین اوضاع فاجعه‌باری دارد و مدیریت در این باشگاه به معنی مطلق کلمه وجود ندارد‌ اما شاگردان فرهاد در زمین بد کار نمی‌کنند و شاید اگر این مشکلات نبود، بهتر از این هم نتیجه می‌گرفتند. آنها سه بازی آخر خود را با پیروزی پشت سر گذاشته‌اند.

صنعت‌نفت، شهرخودرو و گل‌گهر را برده‌اند، آن هم در شرایطی که شیخ دیاباته کلا نیست، وریا غفوری تقریبا نصفه و نیمه در بازی‌ها حضور دارد، فرشید اسماعیلی از هر دو بازی در یکی مصدوم است و بازیکنان به دلیل مشکلات مالی و مدیریتی، تمرکز کافی ندارند اما اتفاقاتی مثل بازگشت سیدحسین حسینی به روزهای اوج، نمایش‌های خوب و تاثیرگذار آرمان رمضانی و تعویض‌های خوب و موثر مجیدی در بازی‎‌ها، حاکی از روند مثبت و رو به رشد استقلال از لحاظ فنی است.

بازی کلیدی امشب در اهواز
برسیم به بازی مهم امشب در اهواز. تقابل فولاد و سپاهان. این احتمالا مهم‌ترین و حساس‌ترین بازی سپاهان تا بازی هفته آخر مقابل استقلال است. شاگردان نویدکیا بعد از این بازی به ترتیب مقابل ماشین‌سازی،‌ پیکان، صنعت‌نفت آبادان، پدیده و ذوب‌آهن خواهند رفت و در نهایت در تهران با استقلال روبه‌رو خواهند شد. سپاهان برای بازگشت به صدر فقط و فقط باید میزبانش را ببرد و اگر این اتفاق بیفتد، مهم‌ترین و سخت‌ترین سه امتیاز را تا قبل از هفته آخر به دست خواهد آورد و بار روانی روی دوش خودش را بر دوش پرسپولیسی‌ها خواهد گذاشت اما این اصلا کار آسانی نیست.

فولاد در این فصل حتی یک بار هم در اهواز شکست نخورده و استقلال را هم با شکست بدرقه کرده است. در واقع اگر سپاهان بتواند در اهواز بر فولاد غلبه کند، کار بزرگی کرده و یک طلسم را در لیگ برتر شکسته است. امشب چشم امید پرسپولیسی‌ها به جواد نکونام و شاگردانش است تا بلکه با حفظ روند شکست‌ناپذیری خود در خانه، ورق را در صدر جدول به سود پرسپولیس برگردانند.

این اتفاق حتی می‌تواند استقلالی‌ها را خوشحال کند چرا که آنها در هفته آخر در تهران با سپاهان بازی دارند و ممکن است در شرایطی خاص بتوانند با شکست دادن این تیم در رده‌ای بالاتر از رده سوم هم قرار بگیرند. چیزی که این بازی را حساس می‌کند، فقط شرایط جدولی نیست. حضور بازیکنانی مثل محسن فروزان، فرشاد احمدزاده، ساسان انصاری، آیاندا پاتوسی و لوسیانو پریرا در ترکیب فولاد و سروش رفیعی و ستاره‌های پرتعداد در ترکیب سپاهان، نوید دیدن یک بازی جذاب را به فوتبالدوستان ایرانی می‌دهد.

داوری‌های عجیب و پراشتباه
گریزی هم بزنیم به داوری بازی‌های جمعه شب. در رفسنجان گل پرسپولیس از نظر مسی‌ها مردود بوده چرا که آنها معتقد بودند این گل با کنترل ‌ دست مهدی عبدی به ثمر رسیده است. اگرچه تصاویر تلویزیونی چیزی نشان نمی‌دهد. شبکه استانی کرمان، این صحنه را از چند زاویه نشان داد اما همگی مبهم و نصفه و نیمه و درنهایت مشخص نشد که چه اتفاقی در این صحنه افتاده است. جنجال بزرگ این بازی هم صحنه‌ای بود که در محوطه جریمه مس رخ داد.

جایی که داور بازی ابتدا شهریار مغانلو را به دلیل تمارض و فریب، با کارت زرد جریمه کرد اما پس از مشورت با کمکش و استفاده از ورژن ایرانی VAR، نظرش را تغییر داد. او کارت به مغانلو را پس گرفت و یک ضربه خطا به سود پرسپولیس در پشت محوطه جریمه اعلام کرد. به نظر می‌رسید در این صحنه باید مدافع مس اخراج ‌ و یک پنالتی هم برای پرسپولیس گرفته می‌شد.

در تهران هم گل‌گهری‌ها حسابی به داوری بازی‌شان مقابل استقلال اعتراض داشتند. البته روی گل اول استقلال مشخص بود که توپ کاملا از خط دروازه حقیقی رد شده ‌ اما خطایی که منجر به این گل شد، خطا نبود و مرور صحنه آهسته هم همین را نشان می‌داد. ضمن اینکه بعضی از کارشناسان داوری معتقد بودند داور در نیمه دوم باید یک پنالتی به سود تیم گل‌گهر می‌گرفت.

چهارمین باخت متوالی ژنرال به استقلال
به یک نکته آماری عجیب هم درباره امیر قلعه‌نویی اشاره کنیم. این چهارمین باخت متوالی او به استقلال بود. قلعه‌نویی فصل گذشته و روی نیمکت سپاهان دو بار به استقلال و فرهاد مجیدی باخت و همین باخت‌ها درنهایت منجر به استعفای او شد. او در این فصل در دور رفت و روی نیمکت گل‌گهر هم مغلوب استقلال و محمود فکری شد و در نهایت جمعه شب چهارمین باخت متوالی‌اش مقابل استقلال را پذیرفت.

پایان ماشین‌سازی
سرانجام به ماشین‌سازی تبریز می‌رسیم. تیمی که جمعه شب در خانه به نساجی باخت و حالا اگر ‌ هر شش بازی بعدی خود را هم با پیروزی پشت سر بگذارد، مشخص نیست که در لیگ برتر باقی بماند یا نه. آنها در خوشبینانه‌ترین حالت ۲۹ امتیازی خواهند شد که اصلا به معنای تضمین بقای‌شان در لیگ برتر نیست. هرچند با وضعیتی که در این تیم می‌بینیم، احتمالا در بازی بعدی سقوطش به لیگ یک قطعی خواهد شد. تیمی که با زنوزی جاه‌طلب شروع کرد اما خیلی زود دل آقای متمول را زد و حالا به جایی رسیده که در شش هفته مانده به پایان لیگ، باید این تیم را سقوط‌کرده اول لیگ برتر بدانیم.

کدخبر: ۳۹۸۹۴۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر