کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۰۱۸۹
تاریخ خبر:

‌چرا منصوریان گزینه مناسبی برای تراکتور نیست؟

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | تراکتور-علیرضا منصوریان! این یکی از عجیب‌ترین پیوندهای تاریخ معاصر فوتبال ایران است. یکی از متعصب‌ترین استقلالی‌های دهه‌های اخیر، سرمربی تیمی شده که هوادارانش به تیم‌های پایتخت به عنوان دشمن نگاه می‌کنند! حالا البته کار از کار گذشته و منصوریان سرمربی تراکتور است اما بیایید، هم ماجرای چگونگی حضور او روی نیمکت این تیم را مرور کنیم، هم به دردسرهایی که علیمنصور باید منتظر مواجهه با آنها باشد بپردازیم و هم تقابل‌های مهم او در تیم‌های مختلف با تراکتور را یادآوری کنیم.

*** منصوریان گزینه اول و دوم هم نبود؟
هفته قبل بود که باشگاه تراکتور بیانیه‌ای صادر کرد و در آن مژده خبرهای خوش را به هوادارانش در چند روز آینده ‌ داد. پیش‌بینی‌ها حاکی از حضور یک مربی بزرگ روی نیمکت این بود و با توجه به ممنوعیت حضور مربیان خارجی در فوتبال ایران، تنها گزینه‌ای که می‌توانست در حد و اندازه یک بمب خبری باشد علی دایی بود.

حتی در دو مقطع شایعه شد که توافقات نهایی انجام شده و فقط امضای طرفین باقی مانده اما در نهایت باز هم مثل همه این سال‌ها، دایی حاضر نشد در خارج از تهران کار کند. بعد از او نام جواد نکونام به میان آمد که می‌توانست گزینه مناسبی برای تراکتور باشد. گفته می‌شد او از بسته بودن پنجره نقل و انتقالاتی فولاد شاکی است و ممکن است از این تیم جدا شود اما خبری نشد و در ادامه صحبت از علی کریمی، مهدی تارتار و حتی الکس نوری هم شد.

اما کریمی از حضور در تبریز عذرخواهی کرد، تارتار هم پاسخ مثبتی به پیشنهاد تراکتور نداد و الکس نوری هم تبدیل به گزینه اول استقلال شد تا در نهایت مدیران تراکتور به گزینه عجیبی برسند: علیرضا منصوریان! در واقع بازیکن و سرمربی محبوب سابق استقلال جزو گزینه‌های اولیه و جدی تراکتور نبود اما سرانجام نیمکت این تیم به او رسید.

*** چرا منصوریان گزینه مناسبی نیست؟
در پاسخ به این سوال، از بعد فنی به ماجرا نگاه نمی‌کنیم. منصوریان در کارنامه‌اش نمرات خوب و بد دارد و نمی‌توان او را یک مربی کاملا موفق یا برعکس، یک مربی ناکام و ضعیف دانست‌ اما بحث حضور او در تراکتور ابعادی فراتر از ماجراهای فنی دارد. او یک استقلالی متعصب و به شدت محبوب در میان هواداران این تیم است، حتی با اینکه در نهایت با این تیم نتایج خوبی نگرفت و استعفا داد و رفت.

در تعصب او به استقلال همین بس که او یک ماه پیش مبلغ قابل توجهی از مطالبات چند صد میلیونی خود از این باشگاه را بخشید و به محبوبیت خود در میان هواداران این تیم افزود. او در سال‌هایی که هدایت تیم‌های دیگر را برعهده داشته، معمولا در تقابل با استقلال ترجیح داده حتی روی نیمکت تیمش هم ننشیند تا هواداران استقلال از او مکدر نشوند! این کار او با واکنش منفی هواداران و مسئولان تیم خودی هم مواجه شده است. وقتی هم که مجبور بوده بر اساس قرارداد روی نیمکت تیمش بنشیند، با کمترین انرژی و انگیزه ممکن این کار را انجام داده است!

او یک بار هم وقتی به یک برنامه تلویزیونی دعوت شد، از نشستن روی صندلی قرمز مخصوص مهمان برنامه امتناع کرد و همین کار او حسابی جنجالی شد. البته در تعصب و علاقه او به استقلال شکی نیست اما در دنیای فوتبال حرفه‌ای امروز، این کارها بیستر از آنکه نشان‌دهنده تعصب باشد، شبیه به شوآف است! حالا تصور کنید، فردی با این میزان از تعصب به استقلال، روی نیمکت تیمی خواهد نشست که خودش را رقیب و دشمن استقلال می‌داند و از قضا پیراهن قرمز می‌پوشد و شال و پرچمش قرمز است!

شاید گمان کنید که این نگاه بدبینانه‌ای است و در فوتبال حرفه‌ای امروز، این مسائل پذیرفته شده ‌ اما فیلم‌هایی که از اعتراض هواداران تراکتور به انتخاب علیرضا منصوریان به عنوان سرمربی این تیم در فضای مجازی منتشر شده نشان می‌دهد که آنها هم نگران تعصب بیش از اندازه منصوریان به استقلال هستند. واقعیت این است که هواداران تراکتور، زیاد به بازیکنان و مربیان سرخابی اعتماد ندارند و خوشبین نیستند و منتظر یک اشتباه یا یک نتیجه ضعیف هستند تا آنها را متهم به کم‌کاری و خیانت کنند.

از این نظر منصوریان به دلیل تعصب و علاقه زیادش به استقلال، به شدت در معرض خطر است و با اولین اشتباه ممکن است رودرروی هواداران تراکتور قرار بگیرد. در واقع منصوریان برای محبوب شدن در میان هواداران تراکتور و جلب اعتماد آنها فرصت زیادی ندارد و اگر می‌خواهد برف زمستان یا حتی باران پاییز تبریز را ببیند، باید از همین ابتدای لیگ، نتایج خوبی با تیمش بگیرد.

*** اینستاگرامی که دیگر آبی نیست!
در حساسیت هواداران تراکتور به مربیان و بازیکنان اسبق سرخابی، همین بس که منصوریان پس از سال‌ها، مجبور شده، هم نام کاربری خود را در اینستاگرام تغییر دهد و نشانه‌های استقلالی بودن را از آن پاک کند و هم پست‌های مربوط به این تیم را هم حذف کند. این کار او احتمالا به توصیه و حتی تحت فشار مسئولان باشگاه تراکتور و هوادارانش انجام شده و البته ممکن است راهی برای به دست آوردن دل هواداران این تیم هم باشد. به هر حال قطعا منصوریان با جوی که به وجود آمده، از همین حالا فهمیده که به چه شهری پا گذاشته و هدایت چه تیمی را برعهده گرفته است.

*** خاطره تلخ از جمعه سیاه
منصوریان در تلخ‌ترین خاطرات هواداران تراکتور ‌ در سال‌های اخیر حضور پررنگی دارد که مهم‌ترین آنها به جمعه سیاه تبریز مربوط می‌شود. همان روزی که او سرمربی نفت تهران بود و در هفته آخر مهمان تراکتورسازی! برنده آن بازی قطعا قهرمان لیگ چهاردهم می‌شد و البته با تساوی در این بازی ممکن بود سپاهان قهرمان شود. آن بازی عجیب و پرحادثه در نهایت ۳-۳ مساوی تمام شد و سپاهان قهرمان لیگ چهاردهم!

هواداران تراکتور هم که چند دقیقه‌ای با شنیدن اخبار اشتباه از اصفهان، جشن قهرمانی را برگزار کرده بودند، با شنیدن واقعیت شوکه شدند و تصاویر آن شب، پربازدیدترین و جالب‌ترین خبر آن شب فوتبال جهان شد. البته تراکتوری‌ها همچنان علیرضا فغانی را متهم اصلی از دست رفتن قهرمانی تیم‌شان می‌دانند اما به هر حال تعویض‌های منصوریان هم در تغییر نتیجه و تبدیل پیروزی تراکتور به یک تساوی موثر بود و او بخشی مهم و جدایی‌ناپذیر از تلخ‌ترین اتفاق تاریخ باشگاه تراکتور است.

*** شروع با یک گاف بامزه
منصوریان به استفاده از کلمات؛ اصطلاحات و جملات عجیب، کلیشه‌ای و بامزه در مصاحبه‌هایش معروف است. کلماتی مثل فرشینگ، فضای فرشینگ، هارمونی لازم، پردازش، امتیاز برداشتن و … جزو معروف‌ترین اصطلاحاتی است که منصوریان قبلا در مصاحبه‌هایش استفاده کرده و حسابی سوژه فضای مجازی شده است.

این بار اما او در تبریز با یک گاف بزرگ آغاز کرد که ربطی به اصطلاحات اختصاصی او ندارد. او در روزی قراردادش با تراکتور را امضا کرد که مصادف بود با سالروز درگذشت شهریار، شاعر شهیر و محبوب تبریز و ایران اما منصوریان در اشتباهی عجیب و باورنکردنی در مراسم معارفه‌اش گفت: «خدا را هم شکر می‌کنم که در روز تولد استاد شهریار به تراکتور آمدم .

ضمن تبریک و گرامیداشت این روز، دوست دارم این مصرع زیبا از ایشان را تقدیم هواداران میلیونی تراکتور کنم: سلام اولسون شوْکتوْزه ائلوْزه.» او البته ساعتی بعد متوجه اشتباهش شد و آن را تصحیح کرد اما دیگر دیر شده بود و این گاف عجیب او هم مثل سوژه هواداران رقیب یعنی پرسپولیسی‌ها شد و آنها حسابی با این اشتباه منصوریان شوخی کردند.

کدخبر: ۳۵۰۱۸۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر