کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۲۹۹۶
تاریخ خبر:

‌پیش‌بینی فرجام اتفاقات سینما و تلویزیون تا پایان امسال

روزنامه هفت صبح، احمد رنجبر | به‌زودی رئیس سازمان سینمایی معرفی می‌شود و خبر ماندن یا رفتن رئیس صدا و سیما هم به رسانه‌ها راه می‌یابد. نماینده ایران به اسکار معرفی خواهد شد و اگر بخت با فرهادی یار باشد چه بسا سومین جایزه‌اش در این رویداد معتبر را به ارمغان خواهد آورد. در تلویزیون و سینما و البته شبکه نمایش خانگی باید منتظر اتفاقات ریز و درشت دیگری هم بود. گزارش امروز هفت صبح به این مسئله و پیش‌بینی فرجام اتفاقات اختصاص دارد. علاوه بر این‌ها نباید سرنوشت خندوانه و دورهمی را از یاد برد که سال را موفق شروع نکردند و در ادامه کاری سخت پیش رو دارند.

جشنواره فجر هم امسال با چالش‌هایی اساسی روبه‌رو است. پایین بودن تولیدات سینمایی از یک سو و شرایط کرونایی از سوی دیگر کار برگزارکنندگان را سخت خواهد کرد. شانس یار باشد و تا آن زمان واکسینه به اندازه کافی انجام شود، جشنواره فجر می‌تواند رونق را به سینماها بازگرداند. این آمالی بود که سال پیش مسئولان سینمایی دولت قبل دنبالش بودند اما ناکام ماندند. رقابت در وی‌او‌دی‌ها همچنان تنگاتنگ است و هر کدام دنبال رو کردن برگ برنده هستند. باید منتظر اتفاقات تازه در شبکه خانگی هم باشیم.

تعیین تکلیف ریاست صدا و سیما
اصل ماجرا: با پایان دوره پنج ساله ریاست عبدالعلی علی‌عسگری بر صدا و سیما‌، حالا سوال این است که او می‌ماند یا خواهد رفت؟ آیا اتفاقی که برای عزت‌الله ضرغامی رخ داد و ۱۰سال رئیس ماند تکرار می‌شود یا به‌زودی شاهد چهره‌ای جدید در مسند صدا و سیما خواهیم بود؟ در سال‌های اخیر بارها شایعه رفتن علی عسگری به گوش رسیده و گاهی نیز تکذیبیه آن رسانه‌ای شده است. چندی پیش هم خبرهایی درگوشی حکایت از حضور او در کابینه داشت اما در عمل این اتفاق رخ نداد.

اهمیت ماجرا: درباره اهمیت صدا و سیما نیاز به توضیح نیست. این سازمان همچنان پرقدرت‌ترین رسانه است و هر گاه برنامه‌ها و سریال‌های استاندارد داشته، موفق بوده است. نتیجه تصمیم‌هایی که رئیس صدا و سیما می‌گیرد، مدیرانی که برای شبکه‌ها انتخاب می‌کند و خط مشی‌ که پی می‌گیرد خیلی زود به چشم می‌آید.

پیش بینی: به‌نظر می‌رسد علی عسگری برای یک دوره دیگر در صدا و سیما باقی خواهد ماند. اگر این اتفاق رخ بدهد او باید دست به تغییر در بدنه مدیریتی شبکه‌ها بزند. شبکه‌ها نیازمند تغییر و تحول فکری هستند و برای نشاط، لزوم تزریق ایده‌های نو احساس می‌شود. علی عسگری در پنج سال اول اتفاق‌های خوبی در حوزه فنی رقم زد و حالا باید تمرکز خود را بر محتوا بگذارد.

انتخاب رئیس سازمان سینمایی
اصل ماجرا: همزمان با آغاز کار دولت جدید و اخذ رای اعتماد وزرا از مجلس شورای اسلامی، نوبت به انتخاب روسا و معاونان سازمان‌های متبوع فرا رسیده است. محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از مدت‌ها پیش گزینه‌های مورد نظر برای ریاست سازمان سینمایی را سنجیده و به‌زودی او را معرفی خواهد کرد.

اهمیت ماجرا: حضور یک مسئول کاربلد و مسلط، می‌تواند بخشی از مشکلات متعدد سینماگران را از بین ببرد. در بعد مالی، بعد از کرونا و تعطیلی سینماها، بحران دوچندان شد. از نظر معنوی هم، سینماگران دنبال راهکارهای اصولی برای ساخت فیلم در فضایی نه چندان بسته هستند. گسترش پلتفرم‌ها و احتمال بازگشت تصدی آن به وزارت ارشاد یا دست‌کم، پررنگ‌تر شدن وظیفه ارشاد، مسئولیت سازمان سینمایی را دو چندان می‌کند. رئیس این سازمان با انتخاب روسای زیر مجموعه خود مثل فارابی، نظارت و ارزشیابی، مرکز گسترش و … نقشی تعیین کننده در مسیر چهار سال آتی سینمای ایران دارد.

پیش بینی: در هفته‌های اخیر چندین نام به عنوان گزینه‌های تصدی ریاست سازمان سینمایی به گوش خورده. از سید محمود رضوی تهیه کننده و مشاور رئیس مجلس تا جواد رمضان‌نژاد رئیس مرکز سیما فیلم و محمد خزاعی تهیه کننده و نامزد شورای شهر تهران. گفته می‌شود هفته آینده نام رئیس سازمان سینمایی اعلام خواهد شد.

هت‌تریک فرهادی در اسکار
اصل ماجرا: به‌زودی نماینده کشورمان به آکادمی اسکار معرفی می‌شود. در این روزها اسم بعضی فیلم‌ها به گوش می‌رسد اما اتفاق نظر اصلی بر قهرمان اصغر فرهادی است. آیا این فیلم کشورمان را در اسکار پیش رو نمایندگی خواهد کرد؟

اهمیت ماجرا: اصغر فرهادی دو بار موفق به دریافت جایزه اسکار بخش غیر انگلیسی زبان شده است؛ با جدایی نادر از سیمین و فروشنده. قهرمان او در جشنواره کن درخشیده و حالا منتقدان خارجی شانس او برای دریافت سومین اسکار را بالا می‌دانند. اگر این اتفاق رخ دهد نام فرهادی در کنار رکوردداران ثبت خواهد شد.

پیش‌بینی: فیلم فرهادی رقبای قدرتمندی ندارد و شانس او برای معرفی به آکادمی توسط هیات ایرانی بالا است. به‌تازگی و بر اساس گزارش سینما دیلی پیت هموند منتقد ارشد و کارشناس جوایز سایت ددلاین در مطلبی به قوی‌ترین رقیبان در اسکار امسال اشاره کرده است. او درباره اسکار فیلم بین‌المللی بیشترین شانس‌ها را برای «دست خدا» پائولو سورنتینو و «قهرمان» فرهادی قائل شده است و نوشته:«حالا که درباره شانس بردن اسکار خارجی صحبت می‌کنیم، ایران باید دیوانه باشد که فیلم اصغرفرهادی یعنی «قهرمان» را به عنوان نامزد خود در اسکار معرفی نکند. » خبرگزاری ایسنا ۱۲ اردیبهشت امسال هم گزارشی منتشر کرد و نوشت:« نشریه ورایتی در پیش‌بینی زودهنگام خود از برندگان اسکار ۲۰۲۲، «قهرمان» فرهادی را شانس اصلی شاخه بهترین فیلم بین‌المللی معرفی کرد.»

آغاز تولید سریال حضرت موسی(ع)
اصل ماجرا: زنده یاد فرج‌الله سلحشور بعد از سریال یوسف پیامبر قصد ساخت سریال حضرت موسی(ع) را داشت که اجل مهلت نداد. سال پیش قرعه به نام ابراهیم حاتمی‌کیا افتاد و او بعد از مدت‌ها پیش تولید و بازنویسی فیلمنامه قرار است سریال را به‌زودی کلید بزند.

اهمیت ماجرا: این روزها داود میرباقری با کوله باری از تجربه ساخت فیلم و سریال تاریخی، مشغول کارگردانی سریال سلمان است. حاتمی‌کیا فاقد چنین تجربه‌ای است اما توانایی خود در ساخت فیلم‌های بیگ پروداکشن را اثبات کرده. اقبال مخاطبان از آثار تاریخی همچون مختارنامه و یوسف پیامبر، فقط یک یادآوری برای اهمیت سریال حضرت موسی(ع) است.

پیش‌بینی: ابراهیم حاتمی‌کیا در عرصه فیلمسازی خیلی زود تبدیل به ستاره شد و همچنان کارگردانی مهم و تاثیرگذار است. او طی این سال‌ها دو بار سریال ساخته. اولی خاک سرخ است با موضوع دفاع مقدس که طرفداران و مخالفانی جدی دارد. دومین سریال حاتمی‌کیا یعنی حلقه سبز تمی ماورایی دارد. این سریال هم محل مناقشه موافقان و مخالفان است. حاتمی کیا در سریال سازی کارنامه‌ای موفق از خود به‌جا گذاشته اما موفقیتش همپای آثار سینمایی‌اش نیست. حالا به‌نظر می‌رسد این تجربیات در سریال حضرت موسی(ع) عصای دستش شود. فعلا مهم‌ترین چالش حاتمی‌کیا انتخاب بازیگران اصلی است که فاقد هرگونه عمل جراحی و دست کاری در صورت باشند.

آغاز پخش سریال ۸۷ متر
اصل ماجرا: امسال نون خ تنها سریالی است که اقبال عمومی را به خود دید و توانست طیف زیادی از مخاطبان را با خود همراه کند. سریال‌های دیگر فاقد این کشش هستند و حالا چشم امید تلویزیون به ۸۷ متر کیانوش عیاری است. قرار بود این سریال بعد از دهه محرم پخش شود اما تصیمم این شد که یک هفته بعد از اربعین روانه آنتن شبکه یک شود.

اهمیت ماجرا : سابقه درخشان کیانوش عیاری در ساخت فیلم و سریال‌ها نوید می‌دهد که ۸۷ متر هم اثری دیدنی خواهد بود. داستان سریال به اختلاف و درگیری دو خانواده بر سر مالکیت یک منزل برمی‌گردد. عیاری چهار سال مشغول ساخت سریال بود که حساسیت به همراه کرونا دو عامل مهمی است که باعث شد تولید ۸۷ متر به درازا بکشد. در روزهایی که تلویزیون فاقد سریال جذاب است، ۸۷ متر می‌تواند بار دیگر نگاه‌ها را به این رسانه برگرداند.

پیش‌بینی: بر اساس شنیده‌ها ۸۷ متر تبدیل به سریالی جذاب شده که مثل دیگر کارهای عیاری‌، حتی جزئیات آن هم در خدمت داستان است. او در خلق فضاسازی، گرفتن بازی‌های خوب و روایت داستان سرگرم کننده مهارت دارد و گفته می‌شود سریال جدید او از همه این ویژگی‌ها برخوردار است.علی دهکردی، مهران رجبی، فریبا کامران، شهین تسلیمی، دیبا زاهدی، سونیا سنجری، حسین سلیمانی، فریده سپاه منصور، محمد بحرانی، سعید پیردوست و زنده یاد علی انصاریان از دیگر بازیگران ۸۷ متر هستند.

شروع فوتبال ۱۲۰
اصل ماجرا: پنجشنبه هفته آینده یا احتمالا دو هفته آینده، برنامه فوتبال ۱۲۰ به تهیه کنندگی عادل فردوسی‌پور روی آنتن شبکه ورزش خواهد رفت. ۱۰ فصل گذشته این برنامه با استقبال گسترده مواجه شد و توانست رضایت علاقه‌مندان به فوتبال اروپایی را به‌دست آورد.

اهمیت ماجرا: عادل فردوسی‌پور و تیمش در دهمین فصل از برنامه فوتبال ۱۲۰ به‌جای تمرکز بر پخش خلاصه بازی لیگ‌های مختلف، پرونده محور شده بود. به این شکل که در هر برنامه یک موضوع به شکل ویژه از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌گرفت. نمونه‌اش سوپر لیگ اروپا بود که البته فوتبال ۱۲۰ یک پرونده کامل به آن اختصاص داد و همه ابعاد این اتفاق جنجالی را با کنار هم قرار دادن رویدادها، نقل قول‌ها و واکنش‌ها بررسی کرد. علاوه بر پرونده‌های متنوع، گفت‌وگوهای اختصاصی و آیتم‌های فوتبال ۱۲۰ هم در این فصل دو برابر شد.

پیش‌بینی: باتوجه به موفقیت فوتبال ۱۲۰ در فصل پیش، به‌نظر می‌رسد چارچوب برنامه بر همان اساس استوار شود. یعنی در کنار مرور اتفاقات هفتگی، شاهد پرونده‌های مفصل و آیتم‌های متنوع به همراه گفت‌وگوهای اختصاصی خواهیم بود. بخش فان ۱۲۰ با اجرای ابوطالب حسینی دیگر برگ برنده برنامه است که غالبا جذاب است و طرفداران خاص خود را دارد.

تعیین سرنوشت عصر جدید
اصل ماجرا: در سال‌های اخیر، عصر جدید تبدیل به برندی پرطرفدار شده اما تداوم آن به دلیل کرونا با اما و اگر مواجه است. چندی پیش نوشتیم سازندگان برای ساخت فصل سوم، مترصد بهبود اوضاع کرونا هستند. اگر قرار باشد عصر جدید به آنتن نوروزی شبکه سه برسد باید به‌زودی پیش تولید آن شروع شود.

اهمیت ماجرا: عصر جدید هم سرگرم کننده است و هم زمینه معرفی برخی استعدادها را فراهم می‌کند. تاثیری که این دست برنامه‌ها بر رونق شادی در جامعه دارند را نمی‌توان انکار کرد. خیلی‌ها منتظرند تا سری سوم عصر جدید راه بیفتد و با شرکت در آن، خودی نشان دهند. بیننده‌ها هم از تماشای این برنامه سرگرم می‌شوند.‌

پیش‌بینی: برنامه عصر جدید بعد از دو فصل هم جای خود را باز کرده است و هم سازندگان صاحب تجربه شده‌اند. چالش اصلی فصل جدید تغییر داوران است و باید دید گروه جدید چه خواهد کرد. عجالتا چشم امید سازندگان عصر جدید، سرعت گرفتن واکسیناسیون است. از یک طرف، شرط تولید سری جدید، واکسینه شدن عوامل سازنده برنامه است و از طرف دیگر شرکت کنندگان و تماشاچی‌ها هم باید کارت واکسن به همراه داشته باشند. ضمن آن که تجربه ناموفق نبودن تماشاگر در برخی قسمت‌ها، سازندگان عصر جدید را به این نتیجه رسانده است که بدون تماشاچی برنامه را نسازند.

تعیین تکلیف سرزمین کهن
اصل ماجرا: هشت سال پیش سریال سرزمین کهن بعد از چند قسمت متوقف شد. در ادامه با اعمال تغییرات قرار بود به اسم سرزمین کهن روی آنتن برود. این اتفاق رخ نداد و حالا یک سریال مهم، بلاتکلیف رها شده است.

اهمیت ماجرا: کمال تبریزی سریال سرزمین کهن را با حضور بازیگران مطرح ساخت. آن چه دیدیم خبر از یک سریال همراهی برانگیز می‌داد و می‌توانست برای مدت‌ها مخاطبان را سرگرم کند. سرزمین کهن مورد اعتراض بختیاری‌ها قرار گرفت اما دو سال پیش محمود کرم‌پورپژوهشگر تاریخ بختیاری و از معترضان اصلی در برنامه سلام صبح بخیر حاضر شد و حرف‌هایی زد که حکم گره‌گشایی برای مشکل سریال را داشت. او گفت:«شنیده‌ام این سریال از اواسطش خیلی از بختیاری‌ها تعریف و تمجید می‌کند.»

پیش‌بینی: فقط می‌توان ابراز امیدواری کرد سریال سرزمین کهن روی آنتن برود. در این مدت مسئولان صدا و سیما درباره سریال صحبتی در رسانه‌ها نکرده‌اند. تبریزی سال پیش گفته بود:«واقعیت امر این است که ما به عنوان سازندگان این اثر آن را رها کرده‌ایم و دیگر اهمیت پخش شدن یا نشدن آن برای ما از دست رفته است. اینکه تلویزیون هیچ تلاشی برای نمایش این سریال نمی‌کند برای ما هم روشن نیست! فیلمنامه این سریال توسط شخص اول مملکت مطالعه شده و در یک جلسه حضوری از سوی ایشان مورد تقدیر هم قرار گرفته است.»

بازگشت رضا عطاران
اصل ماجرا: همزمان با شیوع کرونا فعالیت رضا عطاران هم مثل خیلی‌های دیگر دستخوش تغییر شد. چندی پیش خبر آمد که قرار است او یک سریال خانگی بسازد. بعد از آن خبری منتشر شد که عطاران با محسن امیریوسفی برای سریال خانگی قیف قرارداد بسته است. هفت‌صبح از حضور کتایون ریاحی بعد از ۱۱ سال دوری از بازیگری در این سریال هم خبر داد. اتفاق دیگر برای عطاران، احتمال اکران فیلم شیشلیک ساخته محمد حسین مهدویان است. اگر روند واکسیناسیون به‌خوبی پیش برود، سینماها فعالیت عادی خود را از سر خواهند گرفت و عطاران به همراه شیشلیک روی پرده می‌رود.

اهمیت ماجرا: درباره محبوبیت رضا عطاران زیاد نوشته‌ایم. طبعا حضور او در یک سریال خانگی برگ برنده محسوب می‌شود. وانگهی، در دور جدید فعالیت سینماها، نیاز به بازیگری است که قدرت کشاندن مردم به سالن‌ها را داراست. عطاران از این ویژگی برخوردار است و در صورت بازگشت سینماها به شرایط مطلوب، او با فیلم شیشلیک می‌تواند رونق را به سالن‌ها بازگرداند.

پیش‌بینی: موفقیت عطاران در سریال محسن امیریوسفی محتمل به‌نظر می‌رسد. این دو کارنامه‌ای موفق دارند و همکاری‌شان در یک پروژه نوید نتیجه‌ای خوب می‌دهد. انفرادی دیگر فیلمی است که رضا عطاران در نوبت اکران دارد و می‌تواند به گیشه سینماها کمک کند.

فرجام پایتخت
اصل ماجرا: یکی از سریال‌های مهمی است که مخاطبان پیگیر سرنوشت آن هستند. در واپسین روزهای سال ۹۹ بالاخره قسمت‌های پایانی پایتخت ۶ روی آنتن رفت تا مشخص شود این سریال همچنان برای تلویزیون دارای اهمیت است. چندی پیش زمزمه‌هایی مبنی بر ساخت سری جدید آن برای پخش نوروز ۱۰۴۱ به گوش رسید اما سیروس مقدم این روزها مشغول ساخت سریال خانگی جزیره است و بعد از فراغت، فرصت کافی برای رساندن پایتخت به آنتن نوروزی ندارد. مشغله محسن تنابنده دیگر عاملی است که نمی‌توان به آماده شدن سریال برای نوروز امیدوار بود. مخاطبان اما مشتاق تماشای سریال در روزهای دیگر سال هم هستند.

اهمیت ماجرا: درباره جایگاه سریال برای مخاطبان و مدیران بارها نوشته‌ایم. نمونه‌اش این که همچنان پایتخت ابزار مدیران برای نشاندن مخاطب پای تلویزیون است و آن را در روزهای تعطیل روانه آنتن می‌کنند. به‌رغم وجود تولد برندی به نام نون خ همچنان محبوبیت پایتخت ادامه دارد.

پیش‌بینی: بعید است پایتخت ۷ به نوروز ۱۴۰۱ برسد. از آن سو چندی پیش نوشتیم خبرهایی درباره اختلاف درون گروهی این سریال به گوش می‌رسد که اگر به‌زودی رفع نشود، کار تولید را پیچیده‌تر می‌کند. در هر حال پایتخت از جمله سریال‌های استراتژیک تلویزیون است که مدیران روی آن نظر دارند. این‌که چه سرنوشتی در انتظار فصل جدید آن است در ماه‌های آتی مشخص خواهد شد.

کدخبر: ۴۱۲۹۹۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر