کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۶۳۶۳
تاریخ خبر:

‌پیشنهاد ویژه هفته‌| تماشای فیلم خون شد

روزنامه هفت صبح | ‌«خون شد» بیست‌و‌نهمین فیلم کارنامه مسعود کیمیایی است. اکثر منتقدان معتقدند این فیلم نسبت به سایر آثاری که کیمیایی در دهه نود ساخته، اثر قابل‌ قبول‌تری به حساب می‌آید. «خون شد» در سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و در دو رشته بهترین بازیگر نقش مکمل زن و بهترین چهره‌پردازی نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد. این فیلم اسفند سال ۱۳۹۹ اکران شد. به‌خاطر شیوع ویروس کرونا و استقبال پایین از سینماها آنطور که انتظار می‌رفت به فروش نرسید.

حالا بعد از گذشت پنج ماه این فیلم در دو پلتفرم فیلیمو و نماوا به‌صورت آنلاین اکران شده است. قهرمان فیلم کیمیایی، اینبار مردی به‌نام فضلی است و سعید آقاخانی از پس ایفای آن به‌خوبی برآمده. «خون شد» با محدودیت سنی مثبت ۱۲ اکران شد اما در فیلیمو و نماوا با محدودیت مثبت ۱۷ به نمایش درآمده است.

داستان فیلم: داستان «خون شد» درباره مردی به‌نام فضلی است که بعد از سال‌ها از زندان آزاد می‌شود و می‌فهمد خواهران و برادرش در دوره‌ای که زندان بوده وضعیت ناخوشایندی پیدا کرده‌اند و عده‌ای هم می‌خواهند خانه‌ پدری‌شان را از چنگشان دربیاورند. فضلی از همان ابتدا مثل یک قهرمان وارد میدان می‌شود تا این خرابی‌ها را جبران کند.

اول از همه سراغ برادرش مرتضی که در بیمارستان روانی بستری است می‌رود و سپس سعی می‌کند سایر اعضای خانواده را دورهم جمع کند. یکی از خواهرها را از اعتیاد نجات می‌دهد و دیگری را از یک زندگی سخت. دست آخر سراغ طلبکارهای پدر می‌رود تا خانه را از آنها پس بگیرد. فضلی نهایتا نوری دوباره به این خانه می‌بخشد و همه را دورهم جمع می‌کند اما مجالی برای زندگی در این خانه‌ روشن پیدا نمی‌کند و…

درباره نقدها: اکثر منتقدان معتقدند مسعود کیمیایی در آستانه هشتادسالگی همچنان فیلمساز مهم و تاثیرگذاری است و «خون شد» هم با وجود کاستی‌ها، چند پله‌ای از سایر آثار او که از ابتدای دهه نود ساخته جلوتر است. خیلی‌ها آن را اثری در ادامه‌ «قیصر» می‌دانند و معتقدند کیمیایی در «خون شد» یک قیصر دهه نودی تحویل مخاطبانش داده است. بازی‌ها جزو نکاتی است که بخش مهمی از منتقدان به آن توجه نشان داده‌اند.

نکته دیگر اینکه برخی نوشته‌اند تم و موتیف موسیقی متن فیلم هم یادآور همان موسیقی‌های نیمه‌حماسی و قهرمان‌پرورانه فیلم‌های پیش از انقلاب کیمیایی است. با این‌حال صحنه‌های زد و خورد فیلم را جزو ضعف‌های آن دانسته‌اند و خلاصه اینکه اکثر منتقدان معتقدند کیمیایی با وجود تمام تلاش‌هایی که برای ساخت «خون شد» کرده باز هم موفق نشده حتی یک مقدار به فضای آثار قدیمی‌اش نزدیک شود.

نمای کلی:
‌کارگردان: مسعود کیمیایی
‌تهیه‌کننده: جواد نوروزبیگی
‌فیلمنامه: مسعود کیمیایی
‌بازیگران: سعید آقاخانی، نسرین مقانلو، سیامک صفری، لیلا زارع، هومن برق‌نورد، اکبر معززی، سیامک انصاری، شاپور کلهر، مریم عباس‌زاده و…
‌موسیقی: ستار اورکی
‌سال تولید: ۱۳۹۸

کدخبر: ۴۰۶۳۶۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر