کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۵۱۷۷
تاریخ خبر:

‌پنج خطای هند خانمانسوز در فوتبال ایران

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | خطای هند عجیب مهدی شیری در فینال لیگ قهرمانان آسیا که منجر به اعلام پنالتی دوم به سود اولسان هیوندای شد، اولین مورد از این خطاهای عجیب و غریب نبود. به همین بهانه تعدادی از مهم‌ترین اتفاقات مشابه را مرور می‌کنیم‌

*** علی علیزاده؛ دربی را مساوی کرد
۱۲ سال پیش در ۲۵ بهمن سال ۱۳۸۷ دربی تهران در ورزشگاه آزادی و با حضور پرتعداد هواداران برگزار شد و در شرایطی که تیم استقلال در آستانه کسب پیروزی قرار گرفته بود، یک خطای هند عجیب از سوی علی علیزاده، پرسپولیسی‌ها را به یک پنالتی رساند و باعث شد تا پنجمین تساوی متوالی در شهرآورد رقم بخورد.

او در دقیقه ۲+۹۰ و زمانی که سرخپوشان در محوطه جریمه استقلال در تلاش برای جبران گل مجتبی جباری بودند، علی علیزاده توپ را با دست و به شکلی واضح برگرداند تا محسن ترکی نقطه پنالتی را نشان دهد. علیزاده که دو سال قبل از آن به عنوان گلزن دربی، آبی‌ها را خوشحال کرده بود، این بار برچسب تبانی با تیم سابقش را از سوی هواداران افراطی روی پیشانی خود حس می‌کرد

و در حالت خوشبینانه نیز با این اشتباه خود پیروزی را از تیمش گرفته بود. علیزاده بعدها در چند مصاحبه درباره آن اتفاق صحبت کرد و مدعی شد که خطای هند او کاملا غیرعمدی و غیرارادی بوده اما هنوز هم هستند کسانی که معتقدند آن اتفاق غیرعمد نبوده و مسائلی در پشت پرده وجود داشته که منجر به مساوی شدن آن دربی شده است.

*** احسان حاج‌صفی؛ قهرمانی را از سپاهان گرفت
حدود هفت سال پیش احسان حاج‌صفی که در آن مقطع در سپاهان بازی می‌کرد، در بازی با داماش گیلان به اشتباه به این تیم پنالتی داد تا سپاهان تقریبا شانس قهرمانی در لیگ برتر را از دست بدهد. سپاهان با شکست ۲بریک برابر داماش گیلان شانس قهرمانی در لیگ برتر را تاحدود زیادی از دست داد.

سپاهانی‌ها که در بازی مستقیم با استقلال در وقت‌های تلف شده، با گل به خودی محسن ایران‌نژاد شانس بردن بازی را از دست داده بودند این بار در رشت، با اشتباه فاحش احسان حاج‌صفی تکلیف‌شان را با قهرمانی یکسره کردند تا قلعه‌نویی و استقلال از همین حالا بتوانند آماده جشن قهرمانی باشند.

حاج‌صفی که سال قبل در بازی تراکتورسازی و استقلال بدون اینکه توپ به دستش بخورد، از زمین اخراج شده بود تا قهرمانی فصل از دست قلعه‌نویی و تراکتور در آید، این بار در بازی سپاهان با داماش یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات عمرش را مرتکب شد و درحالی که گمان می‌کرد داور خطای شارژ یار داماش را روی او می‌گیرد، در محوطه جریمه توپ را با دست زد و مرتکب خطای پنالتی شد. خطایی که داماش را به ماندن در لیگ امیدوار کرد و البته سپاهان را از قهرمانی دور!

*** علیرضا نیکبخت؛ هندی که با فیرپلی به خیر گذشت
در سال ۲۰۰۳ و در بازی تیم‌های ملی، ایران و دانمارک در تورنمنت چهارجانبه هنگ‌کنگ مقابل هم قرار گرفتند. در اواخر نیمه اول علیرضا نیکبخت واحدی با شنیدن سوتی از درون تماشاگران توپ را در محوطه جریمه ایران به اشتباه با دست برمی‌دارد. داور مسابقه هم طی این خطا اعلام پنالتی کرد اما بازیکن تیم دانمارک با مشورت مربی خود توپ را به بیرون از زمین می‌زند و مورد تشویق تماشاچیان قرار می‌گیرد.

این بازی در آخر یک بر صفر به سود ایران به پایان می‌رسد. در روزهای بعد از مسابقه، فدراسیون فوتبال ایران نامه‌ای را به فیفا می‌نویسد و در آن از این حرکت جوانمردانه قدردانی می‌کند. در این نامه خطاب به مردم دانمارک ذکر شده است که: «درست است که مردم دانمارک این بازی را نبرده‌اند اما تحسین مردم ایران را به خاطر بازی جوانمردانه برانگیخته‌اند.»

آن بازی در نهایت با پیروزی یک بر صفر شاگردان همایون شاهرخی به پایان رسید. هدایت تیم ملی دانمارک را هم در آن مقطع ریچارد مولر نیلسن برعهده داشت. آن هند عجیب با فیرپلی دانمارکی‌ها به خیر گذشت و بعدها یک سایت فرانسوی ضمن تمجید از عملکرد بازیکن دانمارکی برابر ایران در زدن ضربه پنالتی آن را یکی از ۱۰ صحنه بازی جوانمردانه در فوتبال نامید.

*** هندی که از کره ماه هم معلوم بود و داور ندید
حدود یک سال پیش جنجالی‌ترین اتفاق فصل نوزدهم لیگ برتر در اصفهان و در بازی سپاهان و استقلال رخ داد. استقلال در اوایل نیمه دوم و در حالی که با یک گل از سپاهان عقب بود، صاحب یک موقعیت شد که به اعتقاد کادرفنی و بازیکنان این تیم باید توسط داور اعلام پنالتی می‌شد.

در این صحنه سانتر هرویه میلیچ مدافع چپ استقلال از روی نقطه کرنر در محوطه جریمه در حالی که کی‌روش استنلی برای دفع توپ به هوا پریده بود توپ به دست این بازیکن برخورد کرد. صحنه‌ای که در تصاویر آهسته تلویزیونی و همچنین عکس‌هایی که توسط عکاسان این بازی منتشر شد حاکی از برخورد کامل توپ به دست استنلی کی‌روش بود. استقلالی‌ها به شدت نسبت به این صحنه اعتراض داشتند اما زاهدی‌فر اعتقادی به پنالتی نداشت.

استقلال بعد از این بازی دو بار دروازه سپاهان را باز کرد تا کمی ماجرای اعلام نشدن پنالتی توسط داور مسابقه به حاشیه برود اما رسانه‌ها و کانال‌های خبری خیلی زود با نشر فیلم و عکس‌های مربوط به هند از پنالتی بودن این صحنه پرده‌برداری کردند. صحنه به قدری واضح بود که خداداد عزیزی در مصاحبه‌ای گفت این خطا از روی کره ماه هم دیده می‌شد اما فقط داور آن را ندید.

*** مهدی شیری؛ قهرمانی آسیا را از پرسپولیس‌گرفت
رسیدیم به جدیدترین، مهم‌ترین و شاید سرنوشت‌سازترین خطای هند غیرعادی در تاریخ فوتبال ایران که همین شنبه رخ داد. جایی که پس از سانتر کره‌ای‌ها روی دروازه پرسپولیس، مهدی شیری دست راستش را بلند و توپ را منحرف کرد تا نگرائوی برزیلی که آماده زدن ضربه قیچی برگردان به سمت دروازه پرسپولیس بود، ناکام شود.

نکته عجیب اینکه در این صحنه هم ابتدا داور متوجه خطای هند واضح شیری نشد اما با اعتراض شدید کره‌ای‌ها، از VAR استفاده و خطای پنالتی را به سود اولسان هیوندای اعلام کرد و دومین گل این تیم به ثمر رسید. این خطای هند در زمانی رخ داد که بازی با نتیجه یک - یک دنبال می‌شد و پرسپولیس شانس خوبی برای برتری و در نهایت قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا داشت.

اما هند شیری، آن هم روی موقعیتی که در خوشبینانه‌ترین حالت ۵۰-۵۰ بود، قهرمانی را از پرسپولیس گرفت. شیری بعد از بازگشت به ایران از هواداران پرسپولیس عذرخواهی کرد اما طبیعی است که بعضی از هواداران او را به خاطر از دست رفتن شانس قهرمانی آسیا نبخشند. همین حالا چند پیشکسوت پرسپولیس هم علیه او مصاحبه‌هایی کرده‌اند و حرکت او را غیرحرفه‌ای و بچگانه دانسته‌اند.

کدخبر: ۳۶۵۱۷۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Mansourov

    هند فقط هند علیزاده دقیقه نود جلو پرسپول یس