کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۲۷۵۷
تاریخ خبر:

‌پایانی‌ بر جنجال گوهر خیراندیش و سریال زیرخاکی

روزنامه هفت صبح، مرجان فاطمی | بالاخره گمانه‌زنی‌ها درباره‌ پخش یا عدم پخش سریال «زیرخاکی» از شبکه یک به پایان رسید و پنجشنبه شب، تیزر این سریال برای پخش در ماه رمضان روی آنتن رفت. هفته‌ گذشته، بحث‌های زیادی درباره‌ بیرون آمدن این سریال از جدول پخش ماه رمضان به دلیل ممنوع‌التصویری گوهر خیراندیش درگرفت و تلویزیون هم با پخش نکردن تیزرهای آن، به این حواشی دامن زد. تا جایی که به نظر می‌رسید شبکه یک، مشغول یافتن سریال دیگری برای این مناسبت است. حالا گویا مدیران تلویزیون به این نتیجه رسیده‌اند که فرصتی برای پرداختن به این حواشی ندارند و بهتر است «زیرخاکی» را بدون توجه به مسائل پیرامونی روی آنتن ببرند. هفت صبح بررسی می‌کند.

*** ماجرا چه بود
اواخر هفته گذشته، یکی از خبرگزاری‌ها خبری را مبتنی بر احتمال حذف سریال «زیرخاکی» در ماه رمضان منتشر کرد. این خبر درحالی منتشر شد که از یک هفته پیش، تیزرهای «زیرخاکی» مدام روی آنتن می‌رفت و پخش آن در ماه رمضان قطعی شده بود. بلافاصله بعد از انتشار این خبر، گمانه‌زنی‌ها شروع شد. حذف تیزرهای این سریال ( دقیق بگو کی قطع شد همون روز‌، بگو چقدر پخش می‌شد یه بار قبل از سریال یه بار وسط) و گلایه‌های جلیل سامان، کارگردان سریال از گوهر خیراندیش، مسئله را وارد مرحله جدیدی کرد.

او اعلام کرد که به واسطه حضور گوهر خیراندیش در سریال و رفتارهای اخیر این بازیگر در خارج از کشور، سریال «زیرخاکی» از رسانه ملی پخش نمی‌شود اما گفت هنوز اطلاع رسمی در این باره به او داده نشده و کماکان مشغول آماده‌سازی و انجام کارهای پس‌تولید سریال است. بعد از صحبت‌های جلیل سامان، همه تقریبا مطمئن شدند خبری از پخش «زیرخاکی» نیست.

*** پخش خندوانه و میوه ممنوعه
در این میان، پرسش‌های ریز و درشت زیادی مطرح شد. اول اینکه سریال «زیرخاکی» زمانی تولید شده بود که گوهر خیراندیش در ایران بود و هنوز فیلم عروسی دخترش دست به دست نشده بود. این سریال با هزینه میلیاردی از جیب مردم ساخته شده و نباید به خاطر اشتباه یک بازیگر، میلیاردها تومان در شرایط اقتصادی فعلی، دور ریخته شود. اگر قرار بود به واسطه‌ این ماجرا جلوی پخش سریال‌های این بازیگر گرفته شود چرا برنامه «خندوانه» با حضور خیراندیش از شبکه نسیم پخش شد و از طرف دیگر شبکه‌ آی‌فیلم، همین حالا مشغول پخش «میوه ممنوعه» با بازی اوست! درست است که شبکه آی‌فیلم متعلق به معاونت برون‌مرزی است و سیاست‌های آن با معاونت سیما فرق دارد اما مگر این اختلاف نظرها برای مردم اهمیت دارد؟

*** واکنش‌ها به حضور خیراندیش
یکی از مواردی که احتمال پخش سریال را با تردید روبه‌رو کرد، تحلیل‌هایی بود که در واکنش به این ماجرا منتشر می‌شد. مثلا پای تحلیل‌هایی از این جنس به میان آمد که گوهرخیراندیش در سریال‌هایی مثل «معمای شاه»، نقش زنی را ایفا کرد که به خاطر سیاست کشف حجاب، سال‌ها از خانه بیرون نیامد و در سریال «کلاه‌ پهلوی» هم که با همین رویکرد ساخته شده بود بازی داشته اما در دنیای واقعی، رفتاری کاملا متضاد از خودش نشان داده است. دوگانگی رفتار این بازیگر در سریالی که با پول نظام و بیت‌المال ساخته شده با زندگی شخصی‌اش نشان می‌دهد اعتقادی به این موارد ندارد و پخش سریالی با حضور این بازیگر درست نیست. احتمالا این موارد باعث شد که مدیران تلویزیون برای پخش این سریال، با تردید بیشتری روبه‌رو شوند!

*** جایگزینی برای زیرخاکی نیست
از تمام این موارد که بگذریم، این سریال با بودجه صداوسیما ساخته شده و برای تولید آن مستقیما از جیب مردم خرج شده. مگر می‌شود آنقدر راحت آن را از آنتن بیرون کشید؟ آنهم در شرایطی که آنتن تلویزیون در ماه رمضان امسال به اندازه کافی خالی است و شبکه یک هیچ سریال قابل قبول دیگری برای رمضان امسال ندارد! همانطور که می‌دانید «زیرخاکی» در ۲۳ قسمت تولید شده و برای پخش در ماه رمضان، دو قسمت کم دارد. احتمالا اگر شبکه یک، سریال دیگری در چنته داشت که به لحاظ تعداد قسمت‌ها، برای ماه رمضان مناسب‌تر بود، سراغ پخش «زیرخاکی» نمی‌رفت.

*** سکوت مدیران سیما
شاید این مسئله مطرح شود که در ماجرای حواشی حذف «زیرخاکی» از آنتن شبکه یک، مدیران تلویزیونی دخالتی نداشته‌اند و این مسئله صرفا توسط سایت‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی و کارگردان آن هدایت شده است! درست است که ما هیچ اظهارنظر رسمی درباره‌ احتمال عدم پخش این سریال از سوی مدیران و مسئولان این رسانه نشنیده‌ایم اما وقتی بلافاصله بعد از مطرح شدن این حواشی، تلویزیون، چند روز مداوم از پخش تیزرهای این سریال خودداری می‌کند، درواقع قصد تایید این ماجرا را دارد. به هرحال اگر مشکلی نبود اولا جلیل سامان واکنشی به ماجرا نشان نمی‌داد و دوم اینکه مدیران شبکه یک همان روز اول، این شایعه را تکذیب می‌کردند و صراحتا می‌گفتند که «زیرخاکی» تحت هر شرایطی پخش می‌شود.

کدخبر: ۳۲۲۷۵۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر