کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۸۹۸۳
تاریخ خبر:

‌ویندوز‌۱۱ چگونه از بازی‌های ویدئویی میزبانی می‌کند؟

روزنامه هفت صبح، مرجان شیخی | مایکروسافت بالاخره پس از هفته‌ها گمانه‌زنی و شایعه، نسخه‌ بعدی سیستم عامل محبوب ویندوز با نام ویندوز ۱۱ را معرفی کرد. پانوس پانای، مدیر کاریزماتیک بخش سخت‌افزار سرفیس که حالا در رأس امور توسعه ویندوز نیز قرار دارد، در رویدادی متفاوت از آنچه تابه‌حال از ردموندی‌ها دیده بودیم، خبر از تغییرات اساسی در سیستم عامل قدیمی و محبوب مایکروسافت داد؛ تا امیدوار باشیم ویندوز دوباره به دوران هیجان‌انگیز و پرشور‌و‌حال خود بازگردد. ویندوزی که اینبار به شکل خاص تمرکز خود را روی گیمرها قرار داده. موضوعی که بیش از پیش می‌تواند کامپیوترهای شخصی را تبدیل به پلتفرمی جذاب برای مایکروسافت در صنعت بازی کند.

مایکروسافت قبلاً به‌طور رسمی به برخی از این ویژگی‌های جدید اشاره کرده است؛ از جمله تجربه بهبودیافته تایپ صوتی، کیبورد لمسی مدرن‌شده با اندازه بهینه کلیدها، صداها، رنگ‌ها، انیمیشن‌ها و حتی فونت‌ها و آیکون‌های جدید. در این مدت، ماکاپ‌های زیادی از طراحی جدید ویندوز در پروژه سان ولی افشا شد و در نسخه اینسایدر ویندوز ۱۰ هم کدهایی بود که به طراحی ظاهری این سیستم عامل مربوط بود، اما فعال نشده بود.

برای مثال، منو استارت شناور و فهرست پرش (jump list) شناور در نوار وظیفه، گوشه‌های گرد شده ویندوزها و منوها و همچنین ظاهری جدید برای مرکز عملیات که شامل اسلایدر می‌شود. همچنین گزارش ‌شده است مایکروسافت به بخش تنظیمات ویندوز، آمار و ارقام مربوط به مصرف باتری را نیز اضافه خواهد کرد. این ویژگی سال‌ها است در گوشی‌های هوشمند وجود داشته است و خلأ آن در سیستم عامل ویندوز به‌خوبی حس می‌شد.

ویژگی‌های شایعه شده دیگر که احتمالا از سان ولی به ویندوز ۱۱ اضافه شوند، شامل قابلیت حذف اکثر اپلیکیشن‌های از پیش نصب‌شده مایکروسافت، بهبود قابلیت snap assist (مربوط به تقسیم و مدیریت پنجره‌ها) برای نمایشگرهای خارجی و داشبوردی برای حساب مایکروسافت در نوار ابزار است.در جریان معرفی ویندوز ۱۱،‌ مایکروسافت از قابلیت‌های جدید این سیستم عامل برای گیمرها رونمایی کرد. از جمله این قابلیت‌ها می‌توان به دایرکت‌ایکس ۱۲ آلتیمیت، Direct Storage و HDR خودکار اشاره کرد.

مایکروسافت اعلام کرده به بهبود تجربه گیمینگ برای کاربران ویندوز متعهد است و این تجربه درحقیقت یکی از ارکان اصلی ویندوز ۱۱ به حساب می‌آید که قرار است اواخر سال ۲۰۲۱ عرضه شود. تکنولوژی Auto HDR یکی از کلیدی‌ترین قابلیت‌های ویندوز ۱۱ برای گیمرها است. این قابلیت به گیمر این امکان را می‌دهد تا بازی‌های SDR (محدوده داینامیک استاندارد) را با قابلیت HDR (محدوده داینامیک بالا) در نمایشگرهایی که از HDR پشتیبانی می‌کنند، اجرا کند.

با فعال‌سازی قابلیت HDR خودکار در ویندوز ۱۱، می‌توان بازی‌هایی را که برای HDR ساخته نشده‌اند، به‌صورت درخشان‌تر و خوش‌رنگ‌تر با کنتراست و جزئیات HDR تجربه کرد. تکنولوژیDirect Storage اولین بار به عنوان قابلیتی در ایکس باکس سری اس و ایکس برای کاهش زمان لودینگ در بازی‌ها معرفی شد. اگر درایو SSD پر سرعت و بازی با پشتیبانی از Direct Storage در اختیار دارید، کوتاه شدن مدت زمان لودینگ بازی را به خوبی احساس خواهید کرد.

قابلیت DirectX 12 Ultimate نیز شامل ویژگی‌های جدیدی از جمله Raytracing 1.1 (رهگیری پرتو) و نرخ شیدینگ متغیر برای توسعه‌دهندگان بازی است. قابلیت DirectX 12 آلتیمیت ساخت بازی برای پی‌سی‌هایی را که از منابع کمتری استفاده می‌کنند، آسان‌تر خواهد کرد. در کل، تجربه گیمینگ در ویندوز ۱۱ نسبت به ویندوز ۱۰ بهتر شده است. قابلیت‌های Direct Storage و DirectX 12 Ultimate زمان لودینگ را کوتاه‌تر و نمایش بازی‌هایی را که به منابع کمتری دسترسی دارند، بهبود می‌بخشد. البته بهره‌گیری از این قابلیت‌ها نیازمند این است که توسعه‌دهندگان بازی‌های خود را با آن‌ها مطابقت دهند.

همان‌طور که انتظار داشتیم، رابط کاربری ویندوز ۱۱ و منو استارت به آنچه مایکروسافت پیش‌تر برای پروژه ویندوز ایکس۱۰ در نظر گرفته شده بود، شباهت زیادی دارند. از لحاظ ظاهری، بزرگ‌ترین تغییرات در مورد نوار ابزار اتفاق افتاده است. مایکروسافت آیکون‌های اپلیکیشن‌ها را در این ناحیه متمرکز کرده، ناحیه اعلانات را تمیزتر کرده و دکمه استارت و منو جدیدی را برای ویندوز ۱۱ در نظر گرفته است.منوی استارت جدید، نسخه ساده‌تر شده منویی است که هم‌اکنون در ویندوز ۱۰ وجود دارد و در آن خبری از آن مربع‌هایی که با اخبار و پیش‌بینی آب‌و‌هوا به‌روزرسانی می‌شدند، نیست.

در عوض، منو ویندوز ۱۱ شامل اپلیکیشن‌های پین شده، فایل‌های اخیر و دسترسی سریع به قابلیت خاموش کردن و ری‌استارت کردن دستگاه است. در کل، به نظر می‌رسد همه چیز ساده‌تر و تمیزتر از آنچه در ویندوز ۱۰ شاهد آن بودیم، طراحی شده است. اگر نمی‌خواهید آیکون اپلیکیشن‌ها و منو استارت در وسط باشد، می‌توانید آن‌ها را به سمت چپ صفحه ببرید. با اضافه شدن حالت تاریک به این سیستم عامل، ویندوز ۱۱ بیشتر شبیه نسخه بهبود یافته ویندوز ۱۰ به نظر می‌رسد تا نسخه‌ای کاملا جدید و متفاوت از آن. همان‌طور که شایعه شده بود، گوشه منوها، اپلیکیشن‌ها و جستجوگر فایل، گرد شده است.

همچنین در نوار ابزار ویندوز ۱۱، آیکون جدیدی به نام Widgets اضافه شده است. در جریان رویداد مایکروسافت، مشخص شد ویجت‌ها به نوار ابزار ویندوز برگشته است که برخی از آن‌ها برای دسترسی سریع به اخبار، آب‌و‌هوا و سایر محتوای وب به کار می‌رود. مایکروسافت اطلاعات دقیقی درباره تاریخ انتشار ویندوز ۱۱ به‌اشتراک نگذاشت؛ اما وعده داد که کاربران ویندوز ۱۰ در تعطیلات پیش‌رو به‌روزرسانی ویندوز ۱۱ را به‌صورت رایگان دریافت خواهند کرد. انتظار می‌رود که اکتبر امسال (مهر-آبان)، ویندوز ۱۱ به‌همراه محصولات سخت‌افزاری جدید از راه برسد.

کدخبر: ۳۹۸۹۸۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر