کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۹۲۳۲
تاریخ خبر:

‌وقتی حیایی با انتخاب‌هایش مخاطب را غافلگیر می‌کند

روزنامه هفت صبح، احمد رنجبر | هفته دیگر امین حیایی وارد ۵۱ سالگی می‌شود اما همچنان این قابلیت را دارد که نقش جوان اول بازی کند. کما این که در سریال «ساختایران ۳» نقش مردی عاشق پیشه به او رسیده. حیایی بیش از سی سال است که در سینما و تلویزیون حضور دارد و همچنان محبوبیت او حفظ شده. ویژگی بارز کارنامه حیایی، محدود نکردن خود به نقشی خاص است؛ یعنی همچنان که پیشنهادی جدی را می‌پذیرد، در فیلم یا سریالی کمدی هم حضور می‌یابد.

‌مورد اول| ساخت ایران ۳
این روزها حیایی سریال کمدی «ساخت ایران ۳» را در شبکه نمایش خانگی دارد. او نقش مردی به نام غلامحسین‌جعفر‌زاده را بازی می‌کند که برای رسیدن به ستاره (آناهیتا درگاهی) حاضر است هر کاری انجام دهد. زوج او در این سریال مجید صالحی است که نقش مرتضی را برعهده دارد. ویژگی بارز این دو خوش‌خیالی و بلاهت است تا جایی که وسط جدی‌ترین ماموریت‌ها، دست به هر کار عجیب و غریبی می‌زنند. این الگویی قدیمی در سینمای جهان و ایران است و خود صالحی و حیایی تجربه بازی در چنین نقش‌هایی را دارند.

حیایی برای شخصیت مرتضی از تیپ‌های پیشین بهره برده که وجوهی از آن را در «کما» ، «اخراجی‌ها» و … دیده بودیم. طبعا مخاطبانی که شیرین زبانی و رفتارهای نامتعارف این تیپ را می‌پسندند، با شخصیت غلام همراه می‌شوند. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که حیایی دو سال پیش نقشی کاملا جدی در «آقازاده» بازی کرد و به خاطر آن تحسین شد. او به تحسین‌ها احترام می‌گذارد و در عین حال کاری که دوست دارد، انجام می‌دهد.

مورد دوم| برف آخر
حیایی در سینما هم قائل به نقشی خاص نیست و بین جدی و کمدی در رفت و آمد است. مثلا بعد از بازی در «درخونگاه» و ارائه یک نقش جدی و تحسین شده، پیشنهاد بازی در «چشم و گوش بسته» را می‌پذیرد و بار دیگر از ملاحت ذاتی خود به نقش اضافه می‌کند. کمی بعد در «قاتل و وحشی» و «برف آخر» بازی می‌کند که فیلم‌هایی کاملا جدی هستند.

«برف آخر» سال پیش در جشنواره فجر اکران شد و بازی حیایی مورد تمجید قرار گرفت تا جایی که به خاطر آن سیمرغ به‌دست آورد. چه بسا بازیگری دیگر جای او می‌بود، مسیرش عوض می‌شد اما حیایی نمی‌خواهد در چنین قید و بندهایی باشد. کما این‌که پیش‌تر برای «شب» سیمرغ گرفته بود و به خاطر «شعله‌ور» دیپلم افتخار اما مسیر بازیگری‌اش را تغییر نداد و به سنت رفت و آمد میان جدی و کمدی وفادار ماند.

مورد سوم| حضور در تبلیغات
در سال‌های اخیر بسیاری از بازیگران در تبلیغات حضور یافته‌‌اند و حیایی نیز چنین کرده. رد «راحت بودن» و «سخت نگرفتن» این بازیگر در تبلیغات هم نمود دارد. باز هم مخاطب ردی کمرنگ از تیپ‌های پیشین حیایی را می‌بیند و احتمالا با شنیدن جمله معروف او در این آگهی و نیز بازی‌اش مقابل دوربین لبخندی بزند.

در این سال‌ها فقط چند بازیگر مثل محسن کیایی و پژمان جمشیدی جلوه‌ای متفاوت در تبلیغات داشته‌اند و اجازه شوخی با خود به سازندگان داده‌اند. حیایی هم پیرو شیوه‌ای که در بازیگری پیش گرفته، نگران نقدهای احتمالی نسبت به حضور در تبلیغات نبوده است. گویی مخاطب هم پذیرفته که حیایی فارغ از سیمرغ و نقش‌های جدی دست به انتخاب می‌زند.

مورد چهارم| داوری عصر جدید
با چنین پیشینه‌ای حیایی به «عصر جدید» رسیده. او دو فصل کنار سید بشیر حسینی، آریا عظیمی‌نژاد و رویا نونهالی بود و در فصل سوم مجید اسماعیلی‌، ژاله صامتی و کارن همایون‌فر همکارانش در این برنامه هستند. در هر سه فصل، سهم حیایی در شوخی با شرکت کننده‌ها بیش از بقیه بوده و به تنهایی بخشی از جذابیت «عصر جدید» را بر دوش کشیده.

از آن طرف، شرکت کننده‌ها نیز با او بیش از دیگر داوران «راحت» هستند و وقتی قرار است چالشی انجام دهند، غالبا حیایی را روی سن دعوت می‌کنند. این نشانه‌ای است از محبوبیت بازیگری که فریب سیمرغ و تندیس و تحسین‌ها را نخورده. روایت‌های زیادی هم هست که حیایی در پشت صحنه فیلم و سریال‌ها نیز بذله گو است و رفتارش با هنروران و عوامل همان قدر محترمانه است که با بازیگران مطرح.

کدخبر: ۴۵۹۲۳۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر