کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۴۶۸۳
تاریخ خبر:

‌وضعیت تیم‌های اروپایی در گروه‌های ده‌گانه مقدماتی جام‌جهانی

روزنامه هفت صبح، آرتین ابراهیمی| مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در قاره اروپا، از نیمه‌‌ بازی‌های گروهی ده‌گانه عبور کرد و ۵۵کشور اروپایی در رقابتی فشرده برای کسب ۱۳سهمیه این رویداد بزرگ فوتبال جهان به دیدار هم رفتند. تنها دو مرحله دیگر باقی مانده تا تکلیف ۱۰تیم اول اروپایی که مستقیم به جام جهانی می‌روند، مشخص شده و تیم‌های دوم گروه‌ها هم به رقابت سخت و پیچیده پلی‌آف بروند.
واضح است که ۱۰تیم اول گروه‌های ده‌گانه انتخابی جام جهانی قطر در قاره اروپا، مستقیم به این رقابت‌ها خواهند رفت؛ اما ۱۰تیم دوم به علاوه دوتیم از لیگ اروپا راهی بازی‌های پلی‌آف می‌شوند تا ۳‌سهمیه باقیمانده قاره سبز به قطری‌ها معرفی شوند.

بازی‌های پلی‌آف اروپا کمی پیچیده است. ابتدا ۶تیم برتر دوم گروه‌های ده‌گانه مقدماتی به عنوان سرگروه انتخاب شده و ۴‌تیم دیگر این مرحله همراه با ۲تیم منتخب لیگ اروپا در سید۲ قرار می‌گیرند. مزیت این سیدبندی هم به تک بازی بودن این مرحله برمی‌گردد که تیم سرگروه میزبان این بازی تک حذفی خواهد بود؛ اما دور بعدی پلی‌آف اروپا به‌صورت رفت و برگشت است و به ترتیب، تیم‌های برتر بازی‌های A با B، C با Dو E با F به رقابت با هم می‌پردازند تا تکلیف سه سهمیه باقیمانده مشخص شود.

اروپایی‌ها در دو « فیفا-دی» مهر و آبان، بازی‌های مقدماتی را به پایان می‌رسانند و رقابت‌های پلی‌آف این قاره نیز در ماه مارس (اسفند و فروردین) برگزار خواهد شد.جالب اینجاست که تیم‌های اتریش از گروه F و جمهوری چک و ولز از گروه E مقدماتی جام جهانی قاره اروپا، شانس زیادی برای صعود ندارند و دو تیم از جمع این سه تیم به عنوان سهمیه لیگ اروپا در مرحله پلی‌آف اروپا شرکت خواهند کرد.حال نگاهی به وضعیت تیم‌های اروپایی در گروه‌های ده‌گانه مقدماتی جام جهانی و مدعیان صعود به قطر ۲۰۲۲ خواهیم داشت. با این توضیح که پنج گروه اول این رقابت‌ها ۵ تیمی و پنج گروه بعدی ۶ تیمی هستند…

‌گروه A : در گروه A رقابت اصلی بین پرتغال و صربستان است. ۵ بازی این گروه به انجام رسیده و پرتغال با ۱۳‌امتیاز، بالاتر از صربستان ‌۱۱امتیازی قرار دارد. به نظر می‌رسد که این رقابت نزدیک تا بازی آخر این گروه که بین پرتغال و صربستان برگزار می‌شود، ادامه خواهد داشت تا یک تیم مستقیم به جام جهانی برود و تیم دیگر راهی پلی‌آف شود. این بازی فینال‌گونه در کشور پرتغال برگزار می‌شود. در بازی رفت دو تیم در شهر بلگراد در حالی به تساوی ۲-۲ رضایت داده بودند که داور گل دقیقه پایانی رونالدو را نپذیرفت؛ گلی که به وضوح مشخص بود توپ از روی خط دروازه عبور کرده است.

‌گروه B : جنگ اصلی در گروه B بین اسپانیا و سوئد است و البته یونانی‌ها هم تاحدی شانس صعود دارند. در این گروه، اسپانیا به‌خاطر درگیر بودن با رقابت‌های پایانی لیگ اروپا، دو بازی بیشتر انجام داده و با ۱۳‌امتیاز در صدر گروه است. سوئد با ۹ و یونان نیز با ۶ امتیاز از چهار بازی در تعقیب ماتادورها هستند. در دو بازی پایانی این گروه که اواخر آبان‌ماه برگزار می‌شود، اسپانیای لوئیس انریکه کار سختی در پیش دارد و باید به مصاف یونان و سوئد برود. او که با کنار گذاشتن بازیکنان رئال مادرید از تیم ملی زیر فشار زیادی قرار گرفته، باید با حداکثر تمرکز پا به این دو بازی سرنوشت‌ساز بگذارد تا شانس صعود مستقیم به جام جهانی را از دست ندهد.

گروه C : ایتالیا و سوئیس دو تیم مدعی صعود از این گروه هستند و کار آنها هم به بازی پایانی این گروه کشیده شده که آبان‌ماه، بین این دو تیم و به میزبانی ایتالیا برگزار خواهد شد. شاگردان مانچینی تاکنون دو بازی بیشتر انجام داده (به‌خاطر مرحله پایانی لیگ اروپا که مهر امسال برگزار می‌شود و ایتالیا یکی از ۴ تیم مرحله نیمه‌نهایی این رقابت‌ها است) و با ۱۴ امتیاز بالاتر از سوئیس ۸ امتیازی قرار دارند و اگر آن ۴ امتیاز دو تساوی اخیر را از دست نمی‌دادند، اولین تیم صعودکننده به جام جهانی قطر لقب می‌گرفتند؛ اما فرصت‌سوزی در بازی با بلغارستان و هدر دادن پنالتی در رقابت با سوئیس، این فرصت را از آنان گرفت تا بازی پایانی این گروه هم حساس شود.

گروه D : فرانسه شانس اول صعود از این گروه نسبتاً آسان است و با وجود دو تساوی ناامیدکننده ۱-۱ مقابل اوکراین، هنور هم فاصله این تیم با دیگر رقبای این گروه، از جمله فنلاند و بوسنی بسیار زیاد است تا عملاً خروس‌ها را مسافر قطعی قطر بنامیم. فرانسه هم به دلیل حضور در مرحله پایانی لیگ اروپا، در بازی‌های ماه مهر مقدماتی جام جهانی شرکت ندارد و در دو بازی باقیمانده خود در دور پایانی این رقابت‌ها در آبان ماه، به ترتیب به دیدار قزاقستان و فنلاند می‌رود. این تیم ۱۲ امتیاز دارد و به نظر نمی‌رسد که اوکراین و فنلاند ۵ امتیازی و بوسنی ۳امتیازی، تهدیدی برای صعود مستقیم بنزما و یارانش به جام جهانی باشند. بازی‌های رودرروی آن سه تیم دیگر هم حکم به صعود یکی از آنها به پلی‌آف دارد.

گروه E : بلژیک تیم اول صعودکننده از گروه E خواهد بود. این تیم تاکنون ۱۶ امتیاز جمع‌آوری کرده و بالاتر از جمهوری چک ۵ امتیازی و ولز ۴ امتیازی، شانس اول صعود از این گروه است. در دو مرحله پایانی بازی‌های این گروه، جنگ اصلی بر سر سهمیه پلی‌آف است. چک و ولز در فیفا-دی ماه مهر با هم بازی دارند و در این رقابت نزدیک، تکلیف تیم دوم گروه را مشخص خواهد کرد. جالب اینجاست که این دو تیم در صورت ناکامی از صعود، می‌توانند به عنوان سهمیه لیگ اروپا راهی بازی‌های پلی‌آف جام جهانی بشوند.

گروه F : تیم نخست صعودکننده از گروه F را باید دانمارک بنامیم که هر ۶ بازی خود را برده و با ۱۸ امتیاز بر صدر گروه تکیه زده است و به نظر می‌رسد اسکاتلند در رقابت با رژیم صهیونیستی و اتریش، تعیین‌کننده تیم دوم این گروه خواهد بود. اسکاتلند ۱۱‌امتیازی در بازی ماه مهر میزبان رژیم صهیونیستی است و در آبان ماه هم به دیدار دانمارک خواهد رفت. نکته عجیب این گروه هم نمایش‌های ضعیف اتریش بوده که با ۷ امتیاز در رتبه چهارم قرار گرفته و ظاهراً به امتیاز لیگ اروپا بسنده کرده تا از این طریق، سهمیه پلی‌آف جام جهانی در قاره اروپا را بگیرد.

گروه G : هلند و نروژ با ۱۳ و ترکیه با ۱۱ امتیاز، مدعیان اصلی صعود از این گروه در فاصله چهار بازی تا پایان مرحله مقدماتی جام جهانی هستند. در این بین نروژ با ارلینگ هالند معروف، نقش دشوار اما تعیین‌کننده‌ای دارد که در بازی‌های باقیمانده گروه G باید به مصاف ترکیه (در استانبول) و هلند (در آمستردام) برود. ترکیه هم پس از شروع خوب خود، بازی‌های ضعیفی در ماه شهریور داشت تا پس از کناره‌گیری شنول گونش، از قافله جام جهانی کمی فاصله بگیرد.

گروه H : کرواسی و روسیه دو مدعی این گروه هستند که با ۱۳امتیاز، شانه به شانه هم پیش می‌روند و به نظر می‌رسد که بازی آخر گروه H که آبان‌ماه بین این دو تیم در زاگرب برگزار می‌شود، تکلیف را مشخص خواهد کرد و طبعاً شانس کروات‌ها با کاپیتان لوکا مودریچ بیشتر خواهد بود. اسلواکی هم تیم سوم این گروه است که دو بازی مستقیم با روسیه و کرواسی دارد و به همین سبب نیم نگاهی به صعود دوخته است.

گروه I : در این گروه انگلیس با ۱۶ امتیاز، تقریباً بار سفر به قطر را بسته است و آلبانی، لهستان و مجارستان با ۱۲، ۱۱، ۱۰ امتیاز، در پی کسب سهمیه دوم هستند. دیدار تعیین‌کننده این گروه در ماه مهر اتفاق می‌افتد، جایی که آلبانی میزبان لهستان است. البته آلبانی در بازی آخر خود باید در خاک انگلیس به مصاف یاران ساوت‌گیت برود که بر دشواری‌های صعود این تیم می‌افزاید. ضمن این که بازی‌های مجارستان با سه مدعی این گروه نیز باقی مانده که می‌تواند بر تیم دوم گروه I اثرگذار باشد.

گروه J : آلمان با ۱۵امتیاز، تیم بلامنازع این گروه است و ارمنستان و رومانی و مقدونیه در پی ژرمن‌ها، به دنبال کسب سهمیه پلی‌آف هستند. رومانی اگر در بازی خانگی از پس ارمنستان برآید، شانس بیشتری برای صعود دارد؛ هرچند که بازی سخت خارج از خانه آنها با آلمان هم باقی مانده است. ارمنستان نیز در آخرین بازی خانگی خود به مصاف آلمان‌ها خواهد رفت.
در مجموع باید گفت که رقابت‌های مقدماتی جام جهانی قطر در قاره اروپا تاکنون شگفتی خاصی به دنبال نداشته و به نظر می‌رسد که همه قدرت‌های قاره در جام جهانی ۲۰۲۲ حاضر خواهند شد؛ مگر این که دو تیم قدر در بازی‌های پلی‌آف به هم بخورند و یک تیم شانس حضور در قطر را از دست بدهد؛ برای مثال لهستان یا سوئیس یا سوئد… اما این قضیه با جام جهانی روسیه قابل مقایسه نیست که دو بزرگ اروپا، ایتالیا و هلند از صعود بازماندند.

۱۰‌تیم اروپایی صعودکننده مستقیم:
پرتغال، اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، بلژیک، دانمارک، هلند، کرواسی، انگلیس، آلمان

۱۰ تیم پلی‌آف: صربستان، سوئد، سوئیس، اوکراین (فنلاند)، جمهوری چک، اسکاتلند، نروژ، روسیه، لهستان، رومانی + دو سهمیه لیگ اروپا: اتریش، ولز

کدخبر: ۴۱۴۶۸۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر