کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۷۸۸۰
تاریخ خبر:

‌وضعیت بازارهای طلا و ارز در ۲۴ساعت گذشته

روزنامه هفت صبح | دونالد ترامپ و ملانیا کم‌کم خودشان را برای اسباب‌کشی و خروج از کاخ سفید آماده می‌کنند. واکنش بازار ارز و طلا در ایران هم شباهت زیادی به سرنوشت رئیس‌جمهور و بانوی اول کاخ‌سفید دارد؛ آرام و آهسته و مغموم! پنجشنبه و جمعه انتظار داشتیم، ۱۷آبان روز خونینی در بازار ارز باشد و دلار با سرعت بیشتری بریزد.

اما به‌نظر می‌رسد مقاومتی در بازار شکل گرفته که حداقل برای چند روز ادامه خواهد داشت. حداقل تا وقتی دونالد و ملانیا باور کنند باید کاخ سفید را ترک کنند و نتیجه انتخابات آمریکا قطعی شود. فعلا باید قیمت دلار را حدود ۲۵هزار تومان و قیمت سکه را ۱۲میلیون درنظر بگیریم.

*** اولین واکنش دلالان در روز نخست هفته
دلالان بازار ارز آخر هفته غمگینی را پشت سر گذاشتند. پنجشنبه و جمعه مدام خبرهایی درباره افزایش تعداد آرای جو بایدن به‌گوش می‌رسید و با عقب افتادن ترامپ، چاره‌ای جز کاهش قیمت دلار وجود نداشت. با این‌حال دلالان که در روزهای هیجانی قیمت را افزایش می‌دادند، این‌بار تصمیم گرفتند کانال‌های خود را تعطیل کنند و آب‌قند بخورند.

صبح دیروز شنبه وقتی صرافی‌ها، کرکره مغازه‌هایشان را بالا کشیدند دلار دست‌ها را بالا برد. ۲۵هزار و ۷۰۰تومان اولین عددی بود که روی تابلو صرافی‌ها به‌نمایش درآمد و با گذشت زمان قیمت مدام پایین آمد. آخر وقت شنبه در کف کانال ۲۵هزار تومان ایستاد. ریزش قیمت دلار می‌تواند امروز و حتی فردا ادامه داشته باشد. شاید هم تا آخر هفته. چیزی که کارشناسان خوشبین رویش اتفاق‌نظر دارند رسیدن به قیمتی در حدود ۲۰ تا ۲۲هزار تومان است. البته فعلا!

*** واکنش بازار سکه به افت قیمت دلار
شکست ترامپ در بازارهای جهانی هم اثرگذار بوده است؛ مثلا قیمت طلای جهانی از روز چهارشنبه هفته گذشته رشد کرده و می‌گویند بهترین عملکرد خود از ابتدای ماه جولای را به‌ثبت رسانده است. این خبر در بازار ایران چندان اهمیت ندارد، حداقل در روزی که دلار ارزان می‌شود، افزایش قیمت طلا در بازار جهانی هیچ است. صبح دیروز شنبه هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ثبت کاهش ۴۵۰هزار تومانی نسبت به هفته قبل ابتدا مجبور به ترک کانال ۱۳میلیون تومان شد.

وقتی روز به نیمه رسید و عقربه‌ها ساعت ۱۳ و ۵۰دقیقه را نشان دادند، سکه تمام بهار آزادی طرح جدید تا ۱۲میلیون و ۴۰۰هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم تا ۱۱میلیون و ۷۰۰هزار تومان عقب‌نشینی کرد. در این زمان قیمت نیم‌سکه بهار آزادی با کاهش ۴۰۰هزار تومانی، به شش میلیون و ۸۰۰هزار تومان و قیمت ربع ‌سکه با کاهش ۴۰۰هزار تومانی به چهار میلیون و ۷۰۰هزار تومان رسیده بود و امکان فروش سکه یک گرمی با نرخی بیشتر از دو میلیون و ۷۰۰هزار تومان وجود نداشت.

آنهایی که دستی بر آتش داشتند می‌دانستند این پایان کار نیست. اگرچه خریداری هم در بازار به‌چشم نمی‌خورد اما آنهایی که تا غروب دندان روی جگر گذاشتند عددهای کمتری به چشم دیدند. غروب شنبه ۱۷آبان هر گرم طلای ۱۸عیار با یک میلیون و ۱۴۱هزار تومان فاصله خود را با عدد یک میلیون تومان که برای آن در دوره جدید پیش‌بینی می‌شود کم کرد.

سکه تمام بهار آزادی هم روی عدد ۱۲میلیون و ۱۰۰هزار تومان متوقف شد. قیمت پایانی نیم سکه را شش میلیون و۵۵۰هزار تومان و قیمت پایانی ربع سکه را باید چهار میلیون و۵۰۰هزار تومان در نظر گرفت. امروز یکشنبه در بازار طلافروش‌ها، همه به قیمت دلار نگاه می‌کنند و منتظرند سکه وارد کانال ۱۱میلیون شود.

*** چه عواملی کاهش بیشتر قیمت را تضمین می‌کنند؟
صرافی‌های بانکی دیروز قیمت دلار را ۲۴هزار و ۵۰۰تومان تعیین کردند. عددی که در ۲۰روز گذشته سابقه نداشته است. امروز آنها چراغ را روشن می‌کنند تا به بازار آزاد نشان دهند ریزش ادامه دارد. خروج درهم از کانال هفت هزار تومان و عقب‌نشینی تا شش هزار و ۸۰۰تومان این احتمال را تقویت می‌کند. در یورو هم از جمله ارزهایی است که عقب‌نشینی کرده و در شروع هفته مجبور به ترک کانال ۳۰هزار تومان شده.

دیروز غروب در معاملات غیررسمی یورو را ۲۹هزار و ۶۸۰تومان قیمت داده‌اند که ۲۰۰تومان کمتر از نرخ صرافی ملی است. پس صرافی ملی مجبور است امروز یکشنبه یورو را هم ارزان‌تر بفروشد. با ریزش بیشتر نرخ ارز در کانال‌ها و سایت‌ها، بعضی‌ها که دنبال سود سریع بوده‌اند امید خود را از دست می‌دهند و تلاش می‌کنند در ‌صف فروش برای خود جا پیدا کنند. این مسئله افت بیشتر قیمت دلار را تضمین می‌کند. انتشار هر خبری درباره سرنوشت انتخابات آمریکا می‌تواند این سرعت را افزایش یا کاهش دهد.

کدخبر: ۳۵۷۸۸۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر