کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۶۹۱۶
تاریخ خبر:

‌واکنش‌‌ تند‌ ‌به‌‌تغییر نام ‌خیابان‌ عطار نیشابوری

روزنامه هفت صبح | خیلی از ما خبر را از طریق وحید نوروزی، فعال محیط زیست شنیدیم که در توئیترش نوشته بود: «شورای اسلا‌می‌شهر تهران، نام خیابان عطار نیشابوری را تغییر داد و سبزوار گذاشت. اختلافات قدیمی‌نیشابوری‌ها و سبزواری‌ها حالا به صحن شورای اسلا‌می‌شهر تهران رسیده است.»
بعد از این توئیت هم خبرهای دیگری رسید که نشان ‌می‌داد انگار موضوع برای عده‌ای از نیشابوری‌ها واقعا جدی است.

حالا ماجرا چه بوده؟ باید به سه‌شنبه و صحن شورای شهر تهران برویم، جایی که مصوبه تغییر نام بعضی از خیابان‌های تهران در آن تصویب شد. پیشنهاد تغییر اسم این خیابان‌ها را محمد‌جواد حق‌شناس، رئیس کمیته نامگذاری شورای شهر مطرح کرد و گفت: «تغییر نام خیابان کشاورزی واقع در منطقه ۱۲ به نام خیابان عبدالله موحد از کشتی گیران بنام پیشنهاد می‌شود و همچنین تغییر نام خیابان الهام در منطقه بزرگراه علامه جعفری در منطقه ۵ نیز به نام پرویز ابوطالب پیشنهاد شده است.

تغییر نام خیابان مجلسی واقع در منطقه ۶ شهرداری به خیابان ایرنا، تغییر نام خیابان میعاد در حد فاصل میدان دریاچه واقع در منطقه ۲۲ به نام خیابان یاسوج، تغییر نام خیابان پردیس در بزرگراه شهید خرازی در منطقه ۲۲ به نام خیابان شهرکرد، تغییر نام خیابان عطار نیشابوری در بزرگراه شهید خرازی در منطقه ۲۲ به نام خیابان سبزوار، تغییر نام خیابان رهی معیری در منطقه ۲۲ به نام خیابان اسفراین، تغییر نام خیابان خواجوی کرمانی در منطقه ۲۲ به نام جیرفت و تغییر نام خیابان پالیز در منطقه ۲۲ به نام خیابان کهنوج پیشنهاد می‌شود.»

‌شاید برای خیلی از شما که تا اینجای گزارش را خوانده‌اید بیشتر این سوال مطرح شود که چرا باید نام یک خیابان به اسم یک خبرگزاری نامگذاری شود،‌ موضوعی که برای چند نفر از اعضای شورای شهر هم مسئله بود اما در نهایت به کل طرح رای دادند تا انتخاب خیابانی به نام خبرگزاری ایرنا به حاشیه برود و این صدای اعتراض نیشابوری‌ها باشد که از تغییر اسم خیابان عطار نیشابوری بلند شود.

البته آنچه نیشابوری‌ها را ناراحت کرده گذاشتن اسم سبزوار روی این خیابان است، آنها فکر ‌می‌کنند که شیطنتی رخ داده باشد چون شورای شهر یک عضو سبزواری دارد یعنی محمد سالاری که یکی از اعضای قدیمی‌شورای شهر تهران است و بعضی انگشت اتهام را به سمت او گرفته‌اند.نماینده مردم نیشابور در مجلس هم نامه‌ای به شورای شهر تهران نوشته و اگرچه اسمی‌از سبزوار و سالاری نیاورده اما رسما از شورا خواسته که بیشتر از این باعث ناراحتی اهالی نیشابور و عطاردوست‌های ایران و جهان نشود و به سرعت این مصوبه را باطل کند.

محمدسالاری عضو شورای شهر تهران در گفت و گو با هفت صبح وقتی این اتهام را ‌می‌شنود، ‌می‌خندد و ‌می‌گوید: «بنده اصلا در کمیته نام گذاری نیستم و ماجرا را در همان صحن وقتی که تغییر نام خیابان‌ها مطرح شد شنیدم. اتفاقا همان موقع این سوال پیش آمد که چرا این اتفاق افتاده و دوستان گفتند کاملا تصادفی بوده است.»‌

او ادامه ‌می‌دهد: «در تهران حداقل ۴ یا ۵ گذر به نام عطارنیشابوری وجود دارد که خیلی هم از این خیابان بزرگ‌تر و مطرح‌تر هستند. من با وجود اینکه خوشحال ‌می‌شوم اسم شهر تاریخی سبزوار با آن سابقه تمدنی و افتخارات روی یکی از خیابان‌های تهران گذاشته شود اما اعلام کردم که کاش با توجه به بعضی از حساسیت‌هایی که به واسطه همسایگی وجود دارد دقت بیشتری در این زمینه ‌می‌شد. »

جدا از اینکه اختلاف بین اهالی شهرهای همسایه در ایران یکی از اختلاف‌های سنتی و قدیمی‌است، گویا نیشابور، سبزوار و تربت حیدریه در تلاش هستند که به یک استان مستقل به نام خراسان مرکزی تبدیل شوند اما بین نیشابور و سبزوار بر سراینکه کدام یک مرکز این استان باشند اختلافات زیادی وجود دارد.

کدخبر: ۳۵۶۹۱۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر