کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۰۸۰۰
تاریخ خبر:

‌وارثان کم نام‌ و نشان‌ تویوتا ‌هایلوکس

روزنامه هفت صبح | بازار پیکاپ‌های کوچک و متوسط در ایران همیشه جای پررونقی برای بازیگران حرفه‌ای بوده! حرفه‌ای از این جهت که این بازیگران در فروش مال‌التجاره نه‌چندان مرغوب به مشتریان بخت برگشته ایران به بهترین شکل عمل کرده‌اند. این بازار که در برخی سال‌ها تا ۱۰۰ هزار نفر خریدار جدید را به سمت خود آورده در بخش میانی و بالایی خود عموما با وانت پیکاپ‌های ژاپنی تغذیه شده است.

چند صباحی است که این قاعده تغییر کرده و محصولاتی بی‌کیفیت یا کم کیفیت از چین جایگزین محصولاتی نظیر نیسان ناوارا پیکاپ یا ایسوزو دی- مکس و حتی تویوتا هایلوکس شده‌اند. اینجا در گزارشی به این شش خودرو که همه از دو کشور چین و روسیه آمده‌اند، پرداخته‌ایم. این محصولات را می‌توان در بازه قیمتی ۵۰۰ تا ۷۵۰میلیون تومان خریداری کرد. عددی نصف قیمت یک هایلوکس کارکرده مدل ۲۰۱۶٫ آیا این خودروها با نصف مبلغ هایلوکس دست دوم، ارزش خرید دارند؟ به این سوال جواب می‌دهیم.

*** یواز پیکاپ: محصولی بدوی، ساده و محکم از نظر فنی که قدیمی‌ترین طرح و ساختار را در بین اعضای این گروه دارد. چنان که معرفی خودرو آمده یواز پیکاپ قادر است به لطف موتوری ۲۷۰۰ سی‌سی و ۱۵۰ اسبی از موانع مختلف عبور کند و نیم تن بار را هم جابه‌جا کند. گرچه محفظه بار کوچک و وزن سنگین ۲۱۳۰ کیلویی این بارکش روسی را با موانع بسیاری در مسیر اجرای درست وظایفش روبه‌رو خواهد کرد. گفته شده قیمت این خودرو حدود ۶۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

*** جک T8:طرح ظاهری اغواگری دارد که بیشتر به درد شاسی‌بلندهای چینی تقلبی می‌خورد تا یک وانت‌بار واقعی. کسی از عیار این خودرو خبر ندارد اما بررسی مشخصاتش می‌گوید تی۸ که قوی‌ترین خودرو گروه به شمار می‌رود، دقیقا ۱۸۸ اسب قدرت را با ۲۹۰ نیوتن‌متر گشتاور در اختیار راننده قرار می‌دهد. قیمت این خودرو فعلا روی ۵۹۹ میلیون تومان قرار گرفته که برای خودرویی با ۵٫۶ متر طول و نیم تن توان بارکشی عدد بدی نیست. این خودرو نزدیک‌ترین رقیب آمیکو آسناست.

*** فوتون تونلند :امتحانش را پس داده و احتمالا بهترین گزینه ممکن در این رده است. خودرویی که در دو مدل بنزینی و دیزلی با قیمت ۶۵۰ تا ۷۰۰ میلیون قابل خریداری است و در کنار طرح خوب، توان مناسبی هم دارد. موتور بنزینی این خودرو ۱۳۰ اسب قدرت دارد در حالی پیشرانه دیزلی حدود ۱۶۴ اسب را در اختیار راننده قرار می‌دهد. گشتاور هردو مدل هم به ترتیب معادل ۲۱۰ و ۳۶۰ نیوتن‌متر است که انتخاب سری دیزلی را به یک حرکت بهتر بدل می‌سازد. توان بارکشی این خودرو در حد میانگین گروه و حدود ۶۰۰ کیلوگرم است.

*** دانگ‌فنگ ریچ پلاس: یکی از تازه‌ترین محصولات این رده سخت و فشرده است که احتمالا قیمتی مناسب‌تر از باقی رقبا دارد و کیفیتش نسبتا به نسخه‌های قبلی ارتقایافته است. ریچ پلاس که طرح ظاهری دگرگون ‌شده‌ای دارد، یک موتور ۱۳۹ اسبی با توان تولید ۲۱۷ نیوتن‌متر گشتاور از جمله مواردی است که درباره ریچ پلاس جالب توجه است.
وزن ۱۶۹۵ کیلویی و توان بارکشی ۶۱۰ کیلویی از دیگر نکاتی است که حین خرید ریچ پلاس باید به آنها توجه شود.

*** آمیکو آسنا: قلدرترین خودرو گروه با ابعاد مهیب بدنه و امکاناتی مناسب برای بارکشی و آفرود که در نسخه‌های کارکرده حدود ۷۵۰ میلیون تومان قیمت دارد. این وانت چینی که در ساخت آن از کمک و مشورت میتسوبیشی بهره بسیاری برده شده، در طراحی بدنه نیم نگاهی به نسل قبل فورد اف۱۵۰ دارد. این خودرو که از موتوری ۱۴۳ اسبی برخوردار است، یکی از بهترین آفرودرهای گروه است ولی در استفاده‌های شهری مشکلات بسیاری برای راننده به دلیل بزرگ بودن ابعاد خودرو درست می‌کند. توان بارکشی آسنا بهتر از میانگین گروه است.

*** کاپرا۲ :احتمالا ارزان‌ترین و ظریف‌ترین خودرو این رده که نسبت به نسخه۱ فروش کمتری داشت و به‌رغم بهبود اتاق و افزایش امکانات از آن تابه‌حال استقبال نشده است. کاپرا۲ که موتوری مشابه با بسیاری از وانت‌های چینی دارد، دقیقا پنج متر و ۳۳سانتی‌متر طول داشته که بخش بارگیری آن با رشد نسبت به نسخه ۱، حالا ۱٫۶۱ متر طول دارد. موتور ۱۲۵ اسبی کاپرا گرچه برای کشیدن وزن ۱۷۶۰ کیلویی کاپرا در حالت خشک کارایی چندانی ندارد اما قادر است به لطف ۲۰۰ نیوتن‌متر گشتاور، نیم تن بار را در بخش عقب خود جا دهد.

کدخبر: ۳۵۰۸۰۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر