کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۳۱۷۴
تاریخ خبر:

‌همه حاشیه‌های ‌‌دکتر جهانپور‌ در دو سال گذشته

روزنامه هفت صبح | با وجود اینکه با عوض شدن وزیر بهداشت تغییر مدیران این وزارتخانه کاملا قابل انتظار است، اما انتشار خبر برکناری کیانوش جهانپور از ریاست مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت با بازتاب گسترده ای در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شده است. شاید اگر مرور کنیم که در طول دو سال گذشته چه حاشیه‌هایی حول محور آقای جهانپور وجود داشت، دلیل این بازتاب را بهتر متوجه شوید. حاشیه‌هایی که بخش بزرگی از آنها در همین شبکه‌های اجتماعی اتفاق افتاده است.

کیانوش که بود و چه کرد؟
کیانوش جهانپور (متولد ۱۳۵۶) در نطنز اصفهان، تحصیلکرده رشته پزشکی است. او در سال ۹۴ به‌عنوان یکی از نامزد‌های اصلی اصلاح‌طلب برای حضور در کرسی نامزدی انتخابات مجلس شورای اسلامی نطنز و بخش قمصر نام برده می‌شد، اما در نهایت تصمیم به عدم شرکت در انتخابات گرفت تا اینکه یک‌سال بعد در ۷ مهر ۹۵ مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شد. دو سال بعد هم سعید نمکی او را به مدیریت روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت منصوب کرد؛ سمتی که خیلی‌ها قبل از او داشتند اما کرونا و روحیه خاص آقای جهانپور دست به دست هم دادند تا او به چهره‌ای کاملا آشنا برای مردم عادی تبدیل شود و تک‌تک حرف‌ها و رفتارهایش زیر ذره‌بین قرار بگیرد.

کل‌کل با کاربران
اولین چراغ جدی حاشیه‌های جهانپور در اواسط فروردین پارسال روشن شد. در روزی که همه منتظر بودند تا سخنگوی وزارت بهداشت آمار جدید ابتلا به کرونا را اعلام کند و با توصیه‌هایی درباره لزوم شستن دست، صفحه تلویزیون را ترک کند اما او انتقاد تندی از چین کرد و به‌صورت تلویحی این کشور را به ارائه آمارهای غلط و اطلاعات پزشکی نادرست متهم کرد. حرفی که واکنش‌های تندی به همراه داشت؛ از انتقاد توئیتری سفیر چین تا حمله‌های مجازی و واقعی منتقدان دولت.

عجیب اینکه جهانپور ابتدا عقب نکشید و به شاخ و شانه کشیدن ادامه داد تا اینکه پای معذرتخواهی غیر‌مستقیم سخنگوی وزارت امور خارجه و بعضی دیگر از مسئولان به ماجرا باز شد و کاری کرد که در نهایت جهانپور از آن‌طرف بوم بیافتد و در چند مرحله بابت خدمات و کمک‌های چین به ایران در اوج بحران کرونا تشکر کند، اما منتقدان حتی وقتی جهانپور در توئیترش به آمریکا بد و بیراه گفت و ترامپ را بدتر از کرونا خواند هم راضی نشدند.

کرونا و ماجرای ۸۸
عده‌ای از منتقدان تندروی جهانپور، حمله لفظی او را به چین، به گرایش سیاسی اصلاح‌طلبانه‌اش نسبت دادند. مثلا پایگاه خبری مشرق‌نیوز در‌ این‌باره یادداشتی را منتشر کرد که در بخشی از آن آمده بود: «موضوع مبارزه با بیماری عالم‌گیر کرونا آن‌قدر مهم است که باید از سیاسی‌کاری درباره آن پرهیز کرد، اما گویا جناب سخنگو اصرار دارد برخی خطاهای سیاسی خود در سال ۸۸ را تکرار کند.» این فلش‌بک منتقدان همزمان شد با سر و صدایی که از سوی اعضای شورای‌شهر تهران درباره آمارهای رسمی مربوط به کرونا در کشور بلند شد.

آنها می‌گفتند وزارت بهداشت آمارهای واقعی را اعلام نمی‌کند. احتمالا اینجا بوده که فکری در ذهن جهانپور جرقه زده و فکر کرده می‌تواند همزمان هم منتقدان را هدف قرار دهد و هم خیال کسانی که او را شریک ماجراهای سال ۸۸ می‌دانند راحت کند. بنابراین در گفت‌و‌گویی اعلام کرد: «منتقدان به آمارهای وزارت بهداشت همان کسانی هستند که در شمردن آرای صندوق رای تخصص داشتند و دیگران را هم به اشتباه انداختند و خانه‌نشین کردند.»

طبیعتا این حرف‌ها هم موج بسیار بلندی علیه جهانپور درست کرد و به حاشیه‌ها دامن زد. مثلا محمد علیخانی، عضو وقت شورای‌شهر تهران، در توئیتی با انتقاد از سخنگوی وزارت بهداشت نوشت: «جهانپور در پی اعتراض اعضای شورای‌شهر تهران درباره آمار کرونا، آنها را همان مدعیان شمارش آرای ۸۸ نامیده‌ است. عارضم‌ که پنهان‌کردن دم‌خروس در جایی‌که مضحکه ملت شده‌اید، به هر شیوه‌ای اگر ممکن باشد، با پله‌کردن انتخابات ۸۸ نه‌تنها ممکن نیست؛ بلکه مدت‌هاست از مد افتاده است.»

او چندبار دیگر هم حرف‌هایی زد و توئیت‌هایی نوشت که با توجه به حساسیتی که درباره‌اش وجود داشت، چندان بی‌خطر به‌نظر نمی‌رسید؛ مثلا در توئیتر، درباره مرگ مشکوک پزشک چینی که روی منشا ویروس کرونا تحقیق می‌کرد، نوشت. یک‌بار هم درباره پیر شدن جمعیت هشدار داد و در توئیتی دیگر با کنایه درباره رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی از سوی نماینده‌های مجلس و انداختن عکس یادگاری دسته‌جمعی تذکر داد. در نهایت همه اینها کار دست آقای سخنگو داد و او را از سخنگویی وزارت بهداشت کنار گذاشت و به مدیریت روابط عمومی برگرداند.

جهانپور که دیگر سخنگو نبود باز در شبکه‌های اجتماعی پررنگ بود .مثلا وقتی از مزایای واکسن برکت نوشت و یکی از کاربران با لحنی نه چندان خوشایند از او خواست اعتبار علمی واکسن را ثابت کند، گفت: «شما نزن، اجباری نیست.» این حرف باعث شد که خیلی از چهره‌های نزدیک به وزارت بهداشت در توئیتر مجبور به توضیح شوند اما نه به اندازه جنجال بعدی که جهانپور درست کرد.

او درست در زمانی‌که هشتگ‌های مربوط به خرید واکسن داغ شده بود و کاربران از دولت می‌خواستند که واکسن خارجی وارد کنند و معطل واکسن داخلی نمانند، در توئیتی کنایی نوشت: «آسترازنکا مورد تایید WHO است، چرا نمی‌آورید؟ آسترازنکا مرجوعی برخی کشورهاست، چرا می‌آورید؟ مجوز بدهید آسترازنکا بیاوریم برای کارگران، ۲۵۰ هزار تومان، هزینه را کارفرما می‌دهد! بعد: چرا آسترازنکا ۳ دلار! است و واکسن ایرانی ۸ دلار؟ مرحوم شریعتی به‌خطا جای دگر در پی پفیوزان تاریخ می‌گشت.»

این حرف آنقدر به کاربران گران آمد که بعضی از آنها ازجمله چند نفر از اهالی رسانه‌ها تصمیم گرفتند از جهانپور شکایت کنند. او کمی بعد در مصاحبه‌ای منظورش را اینطور توضیح داد: «‌این توئیت من ربطی به خبرنگاران و مردم نداشت. افرادی که پشت این صحنه پنهان شدند، مافیای وارداتی هستند که بارها در این کشور درباره آنها هشدار داده شده است. امروز هم وزارت بهداشت و سازمان غذاودارو سدی در مقابل تمایلات اینها ایجاد کرده است.

این‌همه سروصدا، جنجال و هیاهو به‌خاطر نگرانی و اضطرابی است که در مقابل این سد به‌وجود آمده‌ است. البته واکسن داخلی هم خیلی از رویاها و خواسته‌های ذهنی اینها را نابود کرده است. طبیعتا به این دلیل به واکسن داخلی و در نتیجه به بنده به‌عنوان مدافع واکسن تولید داخل حمله می‌کنند.» وزیر بهداشت هم در توجیه توئیت نمکی اعلام کرد که او از دست بعضی‌ها خسته بوده که اینطور گفته است.

حکم کنایی وزیر جدید
او تا آخرین روز فعالیت سعید نمکی به‌عنوان وزیر بهداشت در این وزارتخانه ماند و بالاخره با حکم وزیر جدید جایش را به محمد هاشمی داد. بهرام عین‌اللهی در حکم انتصاب محمد هاشمی از او خواستار «اتخاذ سیاست واحد در اطلاع‌رسانی موضوعات مربوط به بیماری کرونا و واکسیناسیون» و «پاسخگویی صادقانه و شفاف» و دوری از حاشیه‌ها شده است که خیلی‌ها این بخش‌ها را در واقع کنایه به جهانپور و پرهیز دادن مدیر جدید از جنجال‌ها می‌دانند. محمد هاشمی در کارنامه خود سابقه مدیریت مرکز روابط عمومی سازمان غذا و دارو را در دوره وزارت سید‌حسن قاضی‌زاده‌هاشمی دارد، او مدتی هم مدیر مرکز روابط عمومی بیمه سلامت بوده است.

کدخبر: ۴۱۳۱۷۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Amirkhan56

    خدا را شکر که دیگر نه ایشان را می بینم و نه سخنان عجیب و غریبشان را می شنویم

  • _user_1568532767

    اتفاقا خیلی آدم باحالی بود. میدونست به ه رکسی با چه لحنی جواب بده