کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۵۷۲۷
تاریخ خبر:

معرفی ‌هفت فرمانده مهم و تاثیر‌گذار ارتش

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | ارتش، در روزهای اخیر، یکی از خبرسازترین روزهای خود را پشت سر گذاشته است. ماجرای اصابت موشک به ناوچه کنارک، مصاحبه انتقادی دریادار سیاری و آزمایش یک کروز با برد ۲۸۰ کیلومتر مربع در یک رزمایش در شمال اقیانوس هند، چند داستان مربوط به این نیروی نظامی در این روزها بودند. به همین خاطر تصمیم گرفتیم که ساختار و فرماندهی این نیروی نظامی را بشکافیم و به شما بگوییم که قدیمی‌ترین نهاد نظامی در ایران را در حال حاضر چه کسانی اداره می‌کنند.

* یک: فرمانده ارتش در حال حاضر امیر سرلشگر سید عبدالرحیم موسوی است. او از مرداد سال ۱۳۹۶ به این عنوان منصوب شده است. موسوی متولد سال ۱۳۳۹ در قم است. از سال ۱۳۵۸ وارد ارتش شده و رسته اصلی او توپخانه است. او یکی از پرسابقه‌ترین فرماندهان جنگ است و ۹۶ ماه سابقه رزم دارد.

(یعنی دقیقا هشت سال) بعد از جنگ مدتی به تحصیل پرداخته و بعد از آن رئیس ستاد مشترک ارتش، جانشین این نیروی نظامی و جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح شده است. او در این سه سال مواضع خبرسازی من جمله درباره نابودی اسرائیل داشته اما خبرسازترین موضع او وقتی بود که در دو اظهارنظر در سال ۱۳۹۷ اعلام کرد به بسیجی بودن افتخار می‌کند و اصلا دوست داشته جانشین بسیج باشد.

* دو: جانشین موسوی، امیر محمدحسین دادرس است که از سال ۱۳۹۶ به این سمت منصوب شده است. او نیز مثل موسوی، یک ارتشی پنجاه و هشتی است. حدود ۱۱۰ ماه سابقه جبهه دارد (یعنی نزدیک به ۱۰ سال با درنظر داشتن برخی از عملیات‌های ایذایی گروهک‌ها قبل و بعد از جنگ تحمیلی) و در سابقه خود فرماندهی لشگر ۶۴ پیاده ارومیه و نیروی زمینی ارتش را دارد.

* سه: سمت مهم دیگر در ساختار ارشد فرماندهی ارتش که البته به تازگی ایجاد شده است؛ معاونت هماهنگ کننده است. معاون هماهنگ کننده در ساختار نیروهای نظامی در واقع مسئولیت مدیریت ستاد نیرو را به عهده دارد و امور اداری و مالی را به عهده دارد. این سمت به عهده دریادار سیاری است. یعنی همان فردی که مصاحبه‌ای حاشیه‌ساز داشت با خبرگزاری ایرنا که از روی خط خبری این خبرگزاری رسمی حذف شد.

سیاری در آن مصاحبه انتقاداتی رسانه‌ای مطرح کرده بود به فضایی که در خصوص نیروهای نظامی وجود دارد. او متولد سال ۱۳۳۴ در فسا است و در مدت فرماندهی خود در نیروی دریایی ارتش، توانست ساختار این نیروی نظامی را به شدت متحول کند و آن را به عنوان یک نیروی دریایی راهبردی به خصوص در ماموریت‌‎‌های بین‌المللی در تقابل با دزدان دریایی سومالی قرار داد. او در دوران جنگ، ۹۴ ماه سابقه جبهه دارد و در یکی از افتخارآمیزترین عملیات‌‌های خود، در قالب یگان تکاوران دریایی بوشهر به خرمشهر رفت و در مقاومت این شهر در پاییز ۱۳۵۹ مشارکت داشت.

* چهار: ارتش چهار نیرو هم در حال حاضر دارد. یکی نیروی زمینی که مقر آن در لویزان تهران است. فرمانده نیروی زمینی ارتش در حال حاضر کیومرث حیدری است. او متولد سال ۱۳۴۳در کرمانشاه است. از سال ۱۳۹۵ این سمت را در اختیار دارد. او پیش از این به مدت هشت سال جانشین این نیرو و قبل از آن معاون هماهنگ کننده این نیرو بوده است. امیر حیدری از سال ۱۳۶۱ به جنگ تحمیلی رفته و از سال ۱۳۶۳ وارد جنگ شده است. یعنی درست در دوره‌ای که سرهنگ صیاد شیرازی (در آن زمان سرهنگ و در حال حاضر سپهبد) فرمانده این نیرو بود.

* پنج: فرمانده نیروی هوایی ارتش، امیر عزیز نصیرزاده است. او در سال ۱۳۴۳ در سراب به دنیا آمده و در ۱۸ سالگی به نیروی هوایی ارتش پیوسته است. او در جنگ ایران و عراق خلبان جنگنده اف ۱۴ بوده و قبل از فرماندهی نیروی هوایی ارتش، در این نیرو جانشین بوده است. در مورد او جالب است بدانید که مدتی هم وابسته نظامی ایران در ایتالیا بوده است. در مورد نیروی هوایی هم خوب است بدانید که این نیرو تا به حال فرماندهان مهمی مثل سرلشگر فکوری و ستاری را به خود دیده است که هر دوی آن‌ها در این سمت به شهادت رسیدند.

* شش: فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش که یک نیروی تازه مستقل‌شده است، سرتیپ علیرضا صباحی فرد است. او پیش از این فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا و قبل از آن جانشین فرماندهی این قرارگاه بود. او متولد سال ۱۳۴۲ در قم است.

* هفت: و در نهایت در نیروی دریایی ارتش، دریادار حسین خانزادی، فرمانده است. خانزادی، جوان‌ترین فرمانده حال حاضر راس هرم ارتش است. او در سال ۱۳۴۶ در گرگان به دنیا آمده است. خانزادی هم توانایی فرماندهی کشتی را دارد و هم هواناو را اداره کرده و هم کتابی در زمینه هواپیماهای بدون سرنشین نوشته است. او همچنین یکی از معدود نظامیان ایران است که در خارج از کشور درس خوانده است. کارشناسی ارشد او در رشته طرح‌ریزی جنگ دریایی از پاکستان است. با این حال او اخیرا درگیر ماجرای ناوچه کنارک شده و بخشی از نیروهای زبده خود در نیروی دریایی ارتش را از دست داده است.

کدخبر: ۳۳۵۷۲۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر